Mjölkstockning ?
Hej!
Vad är egentligen mjölkstockning & hur vet man att man fått det? Finns det något man kan göra?
Tacksam för svar!
Hej!
Vad är egentligen mjölkstockning & hur vet man att man fått det? Finns det något man kan göra?
Tacksam för svar!
Den information jag har fått är att det kan bero på att mjölken inte kommer ut ordentligt, d v s stockar sig. Jag har haft tendenser till det, men det har aldrig blivit riktigt ordentligt, men då har det gjort ont i bröstet och varit hårt på ett ställe, samt lite rött och svullet. De tips jag fick var att amma på det bröstet, spola med varmt vatten och vila.
Det är när mjölk blir stående i mjölkgången och då kan en inflammation uppstå o området blir ömt o svullet.
Det lättaste är att massera ut stockningen mkt lätt under tiden som man ammar...barnet är den bästa pumpen för att lösa stockningen...när barnet sugit färdigt kan man själv masser au resten av knölen...värme på kan underlätta likasom att smöja med olja först.
http://www.amningshjalpen.se/radgivning/mjolkstockning.htm
okej, tack för era svar!!
Jag har verkligen jätte ont.
Har dessutom har jag åkt på feber. Kan detta ha nåt med mjölkstockningen att göra.
När jag pumpar kommer det kanske ut 10-20ml, sen är det slut.
Finns det nå sätt att lindra smärtan?
Hur länge håller smärtan i sig?
Tacksam för svar.
Så lyfter jag tråden lite... är verkligen krisigt
Värme, pumpa/amma ofta. Feber kommer sig säkert av stockningen, jag har varit superdålig de gånger jag fått mjölkstockning ! Du kan ta värktableter för att få ner febern!
Fick tipset på BB att lägga vitkål på de stockade ställena, låter konstigt men det hjälpte! Man lägger se innersta vitkålsbladen (gärna kylskåpskalla) På bröstet och låter det ligga ca 1½ timme.
Krya på dig!
En kompis till mig sa att hon hade prövat att massera in keso på brösten och att det hjälpte mot mjölkstockning.
hrmmhrmm...
Ska man ha ONT o ha FEBER när man har mjölkstockning?
Jag känner just nu "knöl" på bröstet trots lillflickan har ammat där nyss o så är "knölen" kvar?!
Jag hade mjölkstockning när jag ammade min son och jag fick det för att jag klädde av mig jackan när vi var på promenad och vandrade vidare i värmen som jag kände. Det var September/oktober och jättevarmt ute så jag blev så svettig. Så därför gjorde jag så. Men man lär så länge man lever heter det juh.
Blåsten kan göra så att man får mjölkstockning.
Även på sommaren,så var försiktig med hur ni klär er. jag vågar inte gå lättklädd *skratt*
Jag hade mjölkstockning och hade hög feber i ett par dar. Det var superjobbigt och jag lider med dig.
Jag gjorde då en google på mjölkstockning och fick massa tips. ringde bb och och skulle ta en ipren var 8e timma och en panodil var 6e. värme, vila och mjölka så tomt som möjligt vid varje tillfälle. låt barnet ha hakan mot knölen. (ex barnet ligger på rygg och du står över på alla 4.
lycka till hoppas det går över snart.
Konstigt med vitkål o keso??? Man ska ju akta sig för kyla?!
Vad gör man när knölarna (!) innte försvinner trots massa massage o varma duscher osv.... ??
Det går inte över bums. Du behöver amma/pumpa ofta (barnet är bättre än pumpen...). Låt barnet ta det stockade bröstet först varje gång. Massera knölen mot bröstvårtan, inte bara runt runt (du har ju liksom stopp i gången, enda vägen ut är genom bröstvårtan så det är ditåt du vill massera). Ring din amningsmottagning och be om råd! (jag fick numret dit när jag åkte hem från BB, och om du inte har fått/har kvar så vet BB säkert vart du skall ringa).
Jag har haft ont sen i tisdags kväll
TS: bara knölar är helt ok - amningsbröst blir ofta knöliga. När det börjar göra ont ELLER bli rött har du mjölkstockning.
Enligt amningshjälpens hemsida så beror mjölkstockning på stress - även om många tycker att kyla förvärrar problemet.
För mig hjälpte bara vila, dricka mycket och amma mycket.
Var försiktig när du masserar, om du tar i för hårt trycker du ut mjölk i bröstvävnaden och ökar inflammationen.
Sov, amma, sov, amma, drick, sov - osv osv.