• vackrastarflow

Hur klaga?

Är nyss hemkommen från en hemsk flygresa från Los Angeles med SAS/United Airlines. Det började med att United var sena inrikes till Chicago och sen sa SAS till oss att vi missat flyget trots att det fortfarande var där (de hade redan gett platserna till andra resenärer). Ca 20 resenärer blev strandsatta i Chicago över natten, som dock spenderades i hotell betalt av United. Vi kom hem till Köpenhamns flygplats ca 26 timmar försenade efter United fixat ett flyg genom Amsterdam till oss, och då var såklart vårt bagage inte där. United kände sig skyldiga till den initiella förseningen men efter att jag fått reda på vad SAS gjorde i Chicago känns det som om SAS är mer skyldiga (det flyget lämnade först en timme efter vi landat, alltså hade vi lätt hunnit boarda planet).

Hur och vad ska man klaga på? Vad kan jag ha rätt att få? Jag känner att United gjort mycket för deras fel men jag få en ersättning, det vet jag, men jag tycker SAS också borde betala ut ersättning eftersom de inte hjälpte oss alls.

• Svar på tråden Hur klaga?
  • littletiger

Skriv till SAS och berätta exakt vad som hänt och vad du tyckte om det hela och att du förväntar dig ersättning/ursäkt för det inträffade.

Det här hittade jag på deras hemsida:

"Vi ska vara lyhörda för klagomål från våra passagerare
    Vi vet att det finns tillfällen då passagerare är missnöjda med vår service eller produkt. När en passagerare, eller vår egen personal, påpekar detta kommer vi att göra allt för att snabbt finna en tillfredsställande lösning. Vi välkomnar dina kommentarer och synpunkter för de visar oss var vi behöver förbättra våra servicerutiner.
    Skulle du skriva till oss och framföra klagomål kommer vi under normala omständigheter att svara och åtgärda problemet inom 21 dagar efter mottagandet. Om den tiden inte räcker för att lösa problemet på bästa sätt, kommer vi att höra av oss och berätta om anledningen till förseningen.
    I våra tidtabeller, på vår hemsida och i andra publikationer finns adress och/eller telefonnummer samt avdelningsnamn dit du kan vända dig med klagomål. Dessa finns också hos alla ackrediterade resebyråer. "

Det finns ett onlineformulär som du kan fylla i och ge dem dina synpunkter/klaga,

överst på deras sida står det "Hjälp & Kontakt" klicka där så får du leta dig vidare till övrig info sedan.

• vackrastarflow

tack så mycket!

• Venusmannen

Tyvärr måste jag säga att min uppfattning är att SAS är allt annat än generösa med kompensation eller ersättning när något går fel. Man håller stenhårt på regler och riktlinjer.

För ett tag sedan ställde de in en flygning från England till Köpenhamn. Vi blev försenade över sex timmar, och fick flyga via Tyskland. Enda ersättningen var en "fikabiljett" som inte ens räckte till kaffe och ostfralla på flygplatsen. Mycket lågt.

• abnocto

Men hade du inte reseförsäkring, då får man nästan alltid pengar vid förseningar. Hade du inte tagit någon speciellt kan du ha en om du betalat via ditt kontokort eller via din hemförsäkring.
    Fast då gäller att du har papper på alla förseningar.

• Micke Geting

SAS är ingenting annat än ett stort skämt vad gäller goodwill.

Har flugit en hel del med dem såväl inrikes som utikes. Har ofta boardat planet och sedan suttit i 1-2 timmar utan att dom taxat ut och trots påtryckningar inte ens bjudit på kaffe eller kall dryck.

• vackrastarflow

nä jag ringde idag och det var den ena ursäkten efter den andra... men jag hade tackochlov reseförsäkring, så jag ska få pengar därifrån. men ändå, det är illa av SAS. nej, British Airways blir det i framtiden för mig. det har aldrig gått fel med dem.

• SVejsan

Efter att vi blev "strandsatta" och försenade i 28 timmar så ringde jag och frågade vårt försäkringsbolag, vad det var som gällde när det gällde deras inbyggda reseförsäkring i hemförsäkringen. Vad jag blev överraskad av var när jag frågade vilken försäkring jag skulle lösa ut (jag hade även en försäkring då jag betalat med visakort) - De sa att jag kunde "lösa ut" båda försäkringarna(!) Att sådant ersatte bolagen oberoende av varandra . Däremot förtydligade dom att skulle det varit en skada eller försvunnet bagage får man bara från EN försäkring...

Så kolla upp detta också (då borde du egentligen ha två förseningsintyg men det går nog ändå, annars kanske det går att ringa flygbolaget?)

Blev i alla fall några hundra från vardera försäkring...

(Vet inte om jag fick ett galet svar från mitt försäkringsbolag-isåfall är det nog preskiberat nu )

(By the way: British airways har krånglat när vi åkte med dom - en flygstrejk , fick åka tåg från Edinburgh till London, sova där en natt och sedan tränga oss på ett plan därifrån till sverige). Maken till kaos har jag inte varit med om...

• Venusmannen

EU skärpte ju för ett tag sedan upp ersättningsreglerna för flygförseningar, men detta lyckades flygbolagen ändå på något sätt trassla sig ur, för det har inte blivit ett dugg bättre.

Som det är idag, så upplever man ibland tydligt att det ställs in flygningar med officiell anledning "tekniska problem", där det egentligen troligen är ekonomiska orsaker bakom. Har man bara 20 betalande passagerare på en flygning, och ett plan för 150 passagerare, så är det ju förstås en enorm ekonomi för flygbolaget att ställa in och istället betala en fikabiljett för de strandsatta kunderna.

Jag säger absolut inte att man skall tumma på säkerheten, men exempelvis en söndag så står det ju lediga SAS-plan på rad i Köpenhamn. Skulle det första råka ut för tekniska problem - ta nästa!

Svar på tråden Hur klaga?