• Rosenblad

Thailand, Mexico eller Brasilien, vad är bäst?

Jag och killen funderar på att boka en resa kanske över julen eller i mars/april.

Har ni erfarenhet av ovanstående ställen? Vi ska vara borta 2 veckor.

Andra mysiga ställen där det finns mycket att göra?

• Svar på tråden Thailand, Mexico eller Brasilien, vad är bäst?
  • Demona

Kanske inte är rätt person att svara för jag har bara varit i Thailand av ovannämnda ställen. Var där i två veckor och hade en kanonsemester. Helt fantastiska stränder. Lyxiga hotell. Trevliga människor. Härligt klimat. När jag var där på semester åkte jag Jet-Ski, det var superkul. Jag gick på en ormshow, besökte ett zoo, åt massor med god mat, var på djungeläventyr, gick på fantastiska shower och tatuerade mig. Jag gillade det så mycket att jag faktiskt flyttade dit och bodde där ett halvår. Kan starkt rekommendera det som semestermål!

• Pink Rose

Har bara varit i Brasilien. Enda nackdelen är att man helst ska lära sig lite portugisiska om man inte ska leva på ett hotellområde hela semstern. Annars helt sanslöst vackert och härligt. Skulle dock undvika Ponta Negra, känns som det är nya Gran Canaria. Känns lite långt att åka när den riktiga finns närmare

Har hört att Mexiko är väldigt dyrt, men det var länge sedan. Så antagligen inte korrekt numera.

• Elli47

Jag har varit till Mexico och en Thailand, dock ej till Brasilien. Mexico är fantatiskt, där finns jättemycket intressant att se och göra och människorna är supergulliga! Dock är det mycket dyrare i Mexico än i Thailand... så av den orsaken är jag på väg till Thailand för 4.e gången och har bara besökt Mexico en gång... även om jag gärna skulle vilja tillbaka dit också!

• fuji

Jag har varit i Brasilien och Thailand. Thailand är min favorit, just för de vackra stränderna och folket och den goda maten. Vänligheten. Prisnivån. Fina hotell.. *drömmer mig bort*

Men Brasilien är också jättemysigt. Bara varit där en gång, då bodde vi strax utanför Pipa, mysigt och lagom stort tyckte vi. Också ganska billigt ändå. Var även i amazonas och pantanal, kul att ha varit där men inget vi vill göra om. I så fall rekommenderar jag Kenya och safari istället!! En helt annan upplevelse, går inte att jämföra. Men själva sol och badandet och den biten är inte lika bra där ( Mombasa). Man är lite instängd på hotellen, man ska inte ligga på stranden och sola, bara kliva ner där för badet. Mycket kriminalitet, man ska inte gå omkring ute på kvällar tex.

Så: äventyr - safari, bad och vackra stränder- Thailand.

Jaja, det var mina tankar och erfarenheter kring resmål.

• Charlie Bravo

Ja det beror ju på vad man har tänkt sig. Thailand är ju både billigt och turistvänligt. Lätt att resa runt, god mat, annorlunda kultur, fina stränder etc.

Brasilen är ju ett otroligt stort land så ska man dit bör man ha en klar uppfattning om vad man vill (regnskog, Rio, bad ??). Var bl.a. i Rio, Buzious samt vid värdens största vattenfall i Iguazo i vintras. Helt fantastiskt, men har man "bara" 2 veckor får man nog avgränsa sig lite om man inte bara vill vara på resande fot. Människorna är också helt otroliga i Brasilen. Gästvänliga, glada, sång, musik....Prisläget är något dyrare än Thailand, speciellt på turistorterna.

Mexico är också ett väldigt spännande land med sin indiankultur. Mexico City är är isåfall ett måste ett par dagar. Vi var två veckor i Mexico förra året. Hade fyra nätter i Mexico C och resten av tiden i playa del carmen. Blev en bra blandning av kultur och bad. Gillar man dykning/snorkling är Playa del Carmen perfekt. Speciellt snorkling i cenotes (undervattenskalkgrottor). Prisläget är dock högst av de tre länderna eftersom det är så mycket amerikanare där (speciellt Playa)

Så med andra ord. Se över vad ni vill få ut av resan. Är det primärt bad i vacker omgivning med billiga priser så tycker jag ni ska ta Thailand.

• Magiczodiac

Brasilien

SpongeBob SquarePants
  • Snice

Thailand är fantastiskt! Jag har inte varit till de andra... Men vi valde att åka till Thailand i juni när de har regnperiod och det gick väldigt bra ändå! Och då är resorna MYCKET billigare än att åka dit på högsäsong under vintern.

Svar på tråden Thailand, Mexico eller Brasilien, vad är bäst?