• Jennie Brunflo

Hur funkar Citodon?

Nu ska jag gå och sova och ska då ta mig en citodon.
    Hur funkar dom?
    Blir man lullig? Eller släpper bara smärtan? Eller vad händer?

Funderar på en halv eller en hel nämligen....

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10424244.html

• Svar på tråden Hur funkar Citodon?
  • Muminmamman

Du gör ju som du vill....

• Lamilla

Jag åt 2 åt gången, inga problem. Du blir bara lite trött men smärtan försvinner.

• Lamilla

Sedan fick jag alvedon först och 30 min senare citadon. (Efter operation). Tydligen sket de i min lever.

• Gosgrodan

Du har fått i dig maxdos paracetamol via den alvedon du tog kl 20 och ska vänta till 0200 innan du tar Citodon (som också innehåller paracetamol)
    Om du inte har leversjukdom eller alkoholproblem eller dylikt så skulle jag dock tycka att det som engångsföreteelse var ok om du tar Citodon vid midnatt dvs 4 timmar efter paracetamolintag. Dock ska du vara medveten om att du inte får göra så fler ggr då det kan skada levern! Jag förutsätter då också att du inte druckit en droppe alkohol etc ikväll!
    Varför har du ont?

• Gosgrodan

Ska du väl ta så tycker jag att du ska ta en hel, en halv hjälper sällan för en vuxen människa!

• ChicoChica

Jag ska ta en citodon nu tänkte jag. Nån som vet om det ok trotts att jag nyligen druckit kan jang (natur läkemedel mot förskylning) Har så jävla ont i halsen..

• Adnama

Jag tog citodon för tandvärk, blev helt lullig ( känns som när man får morfon) all smärta släppte och jag somnade på 10 min ! :)

• Gosgrodan

Chicochica: Citodon mot halsont känns lite att ta i. Ta en halstablett och drick lite te istället! (Kan tyvärr inte svara på din fråga om kombinationen med jang.)

• ChicoChica

Haha.. Jag har opererat bort mandlarna.. (= den värsta smärtan jag vart med om förutom att föda barn)

• Mrs Boysenberry

Muminmamman - "Tänk också på att inte kombinera citodon med andra paracetamolpreparat som alvedon/panodil/curadon etc..."

Man KAN kombinera Citodon med t.ex Alvedon så länge man inte överskrider gränsen för hur mycket paracetamol man får ta per gång. Alltså, en Citodon tillsammans med en Alvedon är helt okej, till och med bra ur verkningsperspektiv (om man t.ex inte vill ta två citodon, men bara en inte räcker). Det viktiga är att inte överskrida den TOTALA dosen paracetamol... Jag har t.o.m med för mig att man kan ta en halv citodon tillsammans med två alvedon, men det vågar jag absolut inte lova!! Hursomhelst, min läkare sa att jag kunde kombinera de två, så länge jag inte överskrider gränsen.

TS - JAG tror att du kan ta en halv Citodon nu, men egentligen bör man väl rådgöra med läkare angående sånt... Tog du maxdos Alvedon kl. 20 ska du kunna ta Citodon vid midnatt - 4 timmar emellan räcker om du inte har för avsikt att ta hela dygnet (isåfall är det max 4 ggr/dygn som gäller, dvs var sjätte timme).

• Muminmamman

Annagail: jag menar rent generellt. Många människor är inte medvetna om att citodon innehåller paracetamol och att alvedon är detsamma som curadon och panodil... Det finns folk som tror att olika namn = annan verksam substans.

• Bisquit

Jag kombinerar tradolan ( mkt starkare än citadon ) med en alvedon forte ( 1mg ) Det går hur bra som helst.

Det beror ju på vad läkaren säger och så länge du inte gör så här varje dag. Men en gång gör inget..

Tänk bara på att inte köra bil eller liknande för man blir rätt så "full":

• Muminmamman

Fast tradolan (tramadol) består ju inte av paracetamol...

• Mrs Boysenberry

Muminmamman - Fast det är ju läkarens ansvar att informera om allt sånt när de skriver ut Citodon. Det går ju knappast att köpa receptfritt på Apoteket... Får man receptbelagd medicin så har ju läkaren ett ansvar att informera om hur den verkar och hur den ska användas, och det ligger väl i användarens intresse att veta också? Sen är det ju en bra idé att läsa bipacksedeln när man får en ny medicin, så att man inte missar nåt viktigt som detta

Bisquit - som Muminmamman sa, Tradolan innehåller ju inget paracetamol... Citodon är "blandning" av Tradolan/Tramadol och Alvedon/Panodil, och alltså går de två att kombinera på ett annat sätt. Men som sagt så innehåller Citodon också paracetamol, precis som Alvedon, och därför måste man reglera paracetamolintaget så att det inte överskrids... Jag äter egentligen Tradolan, och kombinerar då en sådan med två Alvedon för att få bästa möjliga verkan. Nu blev jag ordinerad Citodon istället, eftersom det riskfritt går att ta under graviditet.

• nitedrive

Man kan bli lite lullig av dem,speciellt om man inte tagit dem förr.Men de är inte särskilt starka,en hel är inte så mycket.
    Man kan ta upp till två åt gången,men det beror ju på vad din läkare föreskrivit.Två åt gången har jag aldrig tagit,jag kan tänka mig att man kan bli rejält lullig,speciellt om man inte tagit dem förr.

Svar på tråden Hur funkar Citodon?