• bubblan73

Turist i Gränna/Jönköping

Ska ner till Gränna över helgen. Vad kan man hitta för utflyktsmål i den trakten? Mer än Visingsö och polkagristillverkning.

• Svar på tråden Turist i Gränna/Jönköping
  • Storm07

Fika på grännaberget. Deras räksmörgåsar är underbara!

• lillälva

www.grm.se/turistinfo/sevartga/rottle/index.htm

Jag måste bara tipsa om Röttle By som ligger strax utanför Gränna, åt Jönköpingshållet. Väldigt mysigt att gå runt och titta på de gamla byggnaderna. Parkera på stora grusparkeringen och följ den lilla markerade slingan, så missar du inget. Vattenfallet inne i skogen är fantastiskt vackert, många tar sina bröllopsfoton där!

Åker ni in till Jönköping är det ju alltid trevligt att äta middag på någon restaurang på piren! Även i Gränna har de gjort piren mkt mysigare nu!

• bubblan73

Storm: Var ligger grännaberget?

Lillälva: Är det skyltat till Röttle? Hur åker man?

• Storm07

Grännabeget ligger på andra sidan e4:an. Jag minns inte exakt vad det heter där man tar av, kanske Lillälva vet?

• Jitterbaggen

Åk över till Visingsö, hyr en cykel och cykla runt!! Hur mysigt som helst!!

• Venusmannen

Kaffestugan på Grännaberget, som serverar de berömda räkmackorna har en hemsida www.sockertoppen.se/modules/content/index.php där det också finns en vägbeskrivning.

Stället är mycket välbesökt, och har en magnifik utsikt över Gränna, Vättern och Visingsö. Serveringen är mycket populär, så var beredd på att periodvis få vänta ganska länge på att få bord.

• Fridalisa

Här måste jag bara skriva. Är ju orignal Grännabo, dock bor jag inte där nu :). Hur som helst, det beror lite på vem man är vad man kan göra kanske. Men givna är de redan skrivna:

* Grännaberget för att äta räkmacka, väldigt prisvärt och med fin utsikt över byn
    * Röttle är helt klart också mysigt, nere vid kvarnarna (finns även ett naturreservat med vandringsled)
    * En öl i hamnen
    * En sväng på Visingsö (ruinerna är tuffa + det lilla hemliga badstället på motsatt sida hamnen)
    * Strosa runt välj bort Brahegatan (huvudgatan) och gå på den ovanför istället Bergsgatan, mycket små gulliga hus.
    * Kör landsvägen norr om gränna och ta en fika vid Girabäcken kanske (också naturreservat)
    * Boende är bäst hos någon av de privatpersoner som hyr ut... hos morsan kanske :D

Hälsningar
    Victor (skriver på tjejens FL konto)

• bubblan73

Finns det någon loppis i Gränna? Eller på Visingsö eller så?

Svar på tråden Turist i Gränna/Jönköping