• lottaliza

GI-metoden

Okej, nu tar vi tag i det här: dela gärna med er av goda, lätta och bra GI-recept! (gärna vego-rätter oxå!)

• Svar på tråden GI-metoden
  • Singha01

GI står för Glykemiskt index!! Ett sätt att räkna ut näringsvärdet eller kanske rent av sockervärdet i maten. Ju lägre värde desto bättre sammansatt föda. Kanonbra sätt att äta rätt och samtidigt gå ned i vikt utan att räkna kalorier.

• lottaliza

ingen som har några bra maträtter? måste erkänna att jag själv är lite dåligt insatt... fast idag åt jag bröd som va GI-märkt iaf!

• monya

Ok, jag brukar göra en liten sallad bestående av salladsblad, tomat, gurka o finhackad persilja (fräsch) med lite olivolja, citron o tonfisk (i vatten)
    eller salladsblad, tomat, gurka med fräsch mynta blad i (bara några stycken)
    till detta (senaste salladen) har jag gärna köttfärsås med mycket champinjoner o paprika o feferoni.
    woka kycklingfile o wokgrönsaker.
    stek stroganoffbitar med grönsaker o lassa upp en massa broccoli

jag brukar (som ni kanske förstår) alltid ta nåt grönt med fisk, kyckling eller kött.

• Pinja

Hejhopp!

GI är ett mätinstrument för hur snabba resp. långsamma kolhydraterna i olika födoämnen är. Brukar ofta finnas listor över födoämnen i träningsinriktade tidningar, men det finns också böcker som behandlar ämnet. Bl.a. Fredrik Paulùn (Fitnessförlaget) har gett ut några.

En tumregel när man försöker äta mat med lågt GI är att maten ska vara så 'grov' och oraffinerad (vitt vetemjöl är ett exempel på raffinerad) som möjligt. Dessutom påverkar tillverkningstiden; kokt potatis har t.ex. lägre GI än ugnsbakad. Efter träning behöver kroppen snabba kolhydrater för att återhämta sig vilket gör att man då med fördel kan äta mat med högt GI (helst inte godis ändå...).

Exempel på mat med lågt GI är rotfrukter, råris, pasta (al dente kokt!), mörkt grovt bröd, äpplen osv.

Högt GI (över 100): socker, smågodis, vitt bröd (typ formfranska), knäckebröd (faktiskt), banan (som börjat bli brun), kokt majs

Som ni kanske märker så saknas här mjölkprodukter samt protein och fettkällor. Detta beror på att dessa produkter innehåller få eller inga kolhydrater.

Vi kvinnor borde vara väldigt noga med att få i oss bra proteiner vid varje mål eftersom vi ofta är undernärda på den fronten. Ät mycket fisk, fågel, magert nötkött, linser, bönor och nötter! Och glöm för all del inte att ta in lite fett också (20% av dagliga kaloriintaget!)

Oj... det blev långt. Jag är bara en 'insatt amatör' i ämnet så skjut mig inte ifall det finns felaktigheter i mitt inlägg!

Kram.

• CMN

Gå in på svt.se och klicka på Toppforms sida. Där finns massor med bra recept som är baserade på att ha lågt GI. Lycka till!

• Redtop

Vego-GI!

Tomatgryta med quorn och kikärter.

2 burkar tomatsås
    1 påse quornbitar
    1 konserv kikärter
    1 påse färsk spenat
    1 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    1 buljongtärning
    krydda med: Ingefära, Vindaloo, Herbamare,
    1 knippe färsk dill

Fräs det mesta och häll sedan över tomatsåsen, låt puttra.
    Servera med yoghurt eller mixad keso med dill.

• Marcus och Oscars mamma

lottaliza: Ska också börja äta efter GI index nu och blev väldigt nyfiken på vad det var för bröd du åt? Finns det i vanlig affär?

• lottaliza

LEK, har svarat i din gb oxå, men: jag köpte vanligt "balansbröd", det finns i flera sorter och deras senaste (typ "yoghurtbröd") är GI-märkt. Finns i vanlig livsmedelsbutik. Hoppas på att det kommer fler sorter med tiden!

• annaxtra

*puffar upp denna tråden*

• pricken74

Nu hittade jag ju denna tråd..frågade nyss i en annan tråd om maträtter..

• LiselottePCOS

Hej!
    känner ni till:
    www.giboden.se/gi/
    De säljer Gi -proukter på postorder och vanlig i butik.
    Man kan får ideer där även om man inte handlar.

• 0Smurfis0

Hallå! Äter just nu efter Atkins metoden som liknar GI. Man kan säga att den bygger på GI metoden. Den är kanske något striktare. Jag är på dag två i min induktionsfas och jag mår inte så bra, ska ni veta! Jag mår illa hela tiden, är yr, ingen ork i kroppen och huvudvärk. Känns som jag har abstinens av något ungefär.....kanska för att min kropp inte fått i sig socker och andra kolhydrater som den är van vid.

Har gjort detta som ett sätt att rensa kroppen på socker, då jag är så söt sugen hela tiden. Är ni intresserade så finns metoden på www.atkins.com
    Men var beredd på en orkeslös vecka!

Svar på tråden GI-metoden