Recept på pizzabullar m.m
Känner för att baka idag.. och tänkte baka lite bra mellis-bröd..
Typ Pizzabullar och liknande..
Har ni något bra tips och recept så tar jag gärna emot dem..
Känner för att baka idag.. och tänkte baka lite bra mellis-bröd..
Typ Pizzabullar och liknande..
Har ni något bra tips och recept så tar jag gärna emot dem..
Pizzamuffins
Ingredienser
2 dl kallt vatten
0,5 paket jäst (25 g)
4-5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk olivolja
Tips på ?topping?:
- Ost, tomatsås och skinka
- Mozzarella, parmaskinka och ruccola
- Fetaost, kyckling och spenat
- Räkor, ost och salsasås
--------------------------------------------------------------------------------
Beredning
Lös upp jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt och olja. Rör ner vetemjölet, det ska bli en ganska lös deg. Knåda degen ordentligt, helst för hand så att den blir smidig. Ställ degen att jäsa i minst 30 min, har man tid kan den gärna jäsa länge i kylskåpet istället. Kavla ut degen rimligt tunt och lägg på ?topping?. Rulla sen ihop plattan som man gör med vanliga bullar och skär i lagom storlek, som passar i muffinsformarna. Toppa med riven ost och oregano. Grädda i ordentligt varm ugn (250°) i 10-15 min (beroende på tjocklek och ugn).
Baconmuffins med pizzasmak
Ingredienser
1 förp Tärnat Bacon med Örter och Vitlök, 140 g
5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 dl riven parmesan eller annan lagrad ost
1 tsk oregano
3 ägg
2 dl filmjölk
2 msk chilisås
8-12 gröna oliver med pimento
--------------------------------------------------------------------------------
Beredning
Sätt ugnen på 200°C. Ställ ut muffinsformar på en plåt. Stek bacontärningarna några min i en stekpanna. Blanda mjöl, bakpulver, salt, ost och oregano i en skål. Vispa samman ägg, filmjölk och chilisås. Blanda med de torra ingredienserna och bacontärningarna. Fördela smeten i muffinsformarna. Fyll inte mer än till 2/3. Sätt ner en oliv i varje muffins. Grädda i nedre delen av ugnen 12-14 min.
Pizzamuffins
Ingredienser
100 g rökt skinka
2 msk hackad färsk basilika, eller 2 tsk torkad
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g margarin eller smör
3 dl mjölk
1,5 dl riven ost
Beredning
Finhacka 100 g skinka och 2 msk basilika. Blanda 6 dl mjöl, 1 msk bakpulver och,5 tsk salt i en bunke. Tillsätt 50 g margarin eller smör skuret i mindre bitar och 3 dl mjölk. Arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i skinkan och basilikan i degen. Klicka degen i pappersformar ställda på en plåt. Riv och strö över 1-1,5 dl ost. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225°C ca 15 min. Låt muffinsen kallna.
Matmuffins med salami Goda matmuffins med fetaost, salami, soltorkade tomater och färsk basilika.
Tid: 35 minuter
12 st
Du behöver:
3 dl vetemjöl
1 ½ dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
½ dl olja
1 ½ dl naturell yoghurt eller filmjölk
några soltorkade tomater
6 skivor salami
2 msk hackad färsk basilika
150 g fetaost
Gör så här:
Smörj en muffinsplåt eller ställ upp stora muffinsformar i papp på en plåt.
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Tillsätt ägg, olja, yoghurt eller fil och arbeta snabbt ihop till en deg. Fördela degen i formarna.
Hacka soltorkade tomater. Skär fetaosten i kuber och skär salamin i strimlor.
Tryck ner lite tomat, fetaost, salami och basilika i varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 20 minuter.
Matmuffins
Ingredienser 14 st.:
150 g broccoli
100 g skinka
6 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl riven ost
3 ägg
2 1/2 dl vatten
1 1/2 dl filmjölk
1 dl olivolja
Så här gör du:
Dela broccolin i små buketter. Lägg dem i kokande vatten tills de är knappt mjuka ca en minut. Skär skinkan i små tärningar. Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, bakpulver, salt, hälften av osten, broccoli och skinka. Vispa samman ägg, vatten, filmjölk och olivolja. Rör ner äggsmeten i mjölblandningen och rör till en jämn smet. Fördela den i dubbla muffinsformar och ställ dem på en plåt. Strö på resten av osten. Grädda i 200 graders ugnsvärme i 20-25 minuter.
Kalasgoda minipizzor
Ingredienser
16-18 st
2 1/2 dl pizzamix
3/4 dl vatten
1/2 dl italiensk tomatsås
6 skivor rökt skinka
1 dl majs
1 1/2 dl Arla Köket riven ost pizza Gör så här
Sätt ugnen på 250°. Rör ihop pizzamix och vatten till en jämn och smidig deg. Kavla ut degen tunt på lätt mjölat bakbord. Tryck ut rundlar med t ex ett glas, 6 ? 7 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Samla ihop resten av degen och kavla ut den på nytt. Tryck ut fler rundlar. Bred tomatsåsen på bottnarna. Skär skinkan i strimlor. Lägg på skinka och majs, strö över osten. Grädda pizzorna i mitten av ugnen 7 ? 9 min.
Supersnabba pizzabitar
Ingredienser
24 st
3 stora tortillabröd
100 g skivad rökt skinka
1 dl italiensk tomatsås
1 msk oregano
1 påse Arla Köket riven ost pizza Gör så här
Sätt ugnen på 250°. Grovhacka skinkan. Bred tomatsås över bröden. Strö över skinka, oregano och ost. Skär pizzorna i bitar och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i övre delen av ugnen 5?7 min. Servera pizzabitarna ljumma eller kalla.
Filmjölkslimpa med banan
Buffé nr 3 2003, sid 18
Ingredienser
Portioner: 1 limpa
5 dl ljust lantbrödsmjöl
1/2 dl krossad råg
1/2 dl krossat vete
1 dl vetekli
1/2 dl solroskärnor
2 tsk salt
1/2 msk bikarbonat
5 dl filmjölk
1 halvmogen banan
Gör så här
Blanda alla torra ingredienserna i en skål. Tillsätt filmjölken och sist den mosade bananen. Häll smeten i en lätt smord avlång form, ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, ca 1 timme. Låt brödet stå några minuter i formen innan det stjälps upp och får kallna på galler.
Fyllda gifflar
Buffé nr 6 1997, sid 17
Ingredienser
Portioner: 18
75 g margarin
3/4 dl vatten (ljummet)
50 g jäst
3 dl gräddfil
2 ägg
1 tsk salt
1 msk socker
10 dl specialvetemjöl (ca)
FYLLNING:
9 skivor rökt skinka
2 dl riven ost
PENSLING:
1 uppvispat ägg
4 msk sesamfrö
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
Smält margarinet och blanda det med vattnet. Smula jästen i en bunke och rör ner margarinvattnet. Blanda med gräddfil, ägg, salt, socker och det mesta av mjölet. Knåda tills degen är blank och smidig. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
Ta upp degen på bakbordet, knåda, dela den i 3 delar och kavla ut varje del till en rektangel. Dela varje i 3 fyrkanter. Ta ut 18 trianglar med en degsporre.
Skär skinkskivorna mitt itu, lägg en halv skiva skinka och lite riven ost på varje degbit, rulla ihop så att spetsen kommer under sist. Forma till gifflarna på en plåt och låt jäsa övertäckta i 30 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.
Pensla med ägg och strö på sesamfrö. Grädda i 8-10 minuter. Låt svalna på galler under duk
Ostpiroger
Buffé nr 6 1997, sid 24
Ingredienser
Portioner: 4
1/2 pkt 25 g jäst
1 dl solrosolja
1 krm salt
6 dl vetemjöl
200 g kokt skinka
300 g mozzarellaost
15 kärnfria svarta oliver
ägg för pensling
sallad
stjälkselleri
äpple
gurka
Gör så här
Smula jästen i en bunke. Rör ut den med ljummet vatten. Tillsätt solrosolja, salt och vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt den jäsa ca 30 minuter.
Skär skinka och mozzarellaost i tärningar. Hacka oliverna.
Ta upp degen och arbeta den till en bulle. Kavla ut till en tunn platta. Ta med mått ut rundlar ca 15 cm. Fördela skink-, ost- och olivfyllning på varje.
Pensla kanterna med lite vatten. Vik upp mot mitten. Ställ pirogerna på plåt och låt jäsa ca 10 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225°C, ca 20 minuter.
Servera till en sallad på olika salladssorter, stjälkselleri, äpple och gurka.
Lunchmuffins
Buffé nr 4 1999, sid 9
Ingredienser
Portioner: 12
2 morötter
1 purjolök
5 dl vetemjöl
3½ dl grahamsmjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk färsk timjan eller 1 tsk torkad
3 ägg
2½ dl vatten
1½ dl filmjölk
1 dl olivolja
FYLLNING:
1 ägg
2 dl kesella
1 dl färskriven parmesanost
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
Sätt ugnen på 175°C.
Skala och riv morötterna grovt och skär purjolöken i tunna skivor/ringar, ta även med det gröna.
Blanda alla torra ingredienser, inklusive grönsakerna (spara lite purjo till garnering) och timjan, i en stor skål.
Vispa äggen ordentligt och vispa sedan i vatten, filmjölk och olivolja. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör ner äggblandningen.
Fördela smeten i muffinsformar*. Fyll formarna nästan upp till övre kanten.
Gör sedan fyllningen genom att vispa äggen och blanda i kesellan och osten. Gör en fördjupning i varje muffins och fördela fyllningen. Det gör ingenting om fyllningen rinner över på ytan. Garnera med purjolöksringar. Grädda i ca 30 minuter i ugnen.
*Smord muffinsform i plåt, med 12 hål, passar bäst till dessa kraftiga muffins. Man kan också sätta en pappersmuffinsform i varje så är det lätt att lyfta upp de färdiga bullarna och du slipper smörja plåten. Det går också att ta dubbla pappersmuffinsformar om du inte har plåtform
Men herrejisses ANNAK... Tack så mycket för alla tips!
Nu ska här bakas.. Hmm, men jag har ju recept till ett helt år framöver nu..