tokfia skrev 2006-06-28 19:03:49 följande:
Japp, du kan vara med i bara A-kassan, tänk som sagt på mina erfarenheter. Bägge dessa var medlemmar i facket och hade ingen hjälp, den ena fic lönen SÄNKT (trots att han hade förhandlat om HÖJD lön med lyckat resultat hos arbetsgivaren) och den andra blev av med jobbet (det var det konflikten gällde!) Försäkringarna som någon talade blir i slutändan billigare om du tecknar dem direkt än går via facket och kastar bort ett par hundralappar i månaden där..
Jag har inte samma erfarenhet av facket som du har
Tvärtom har jag sett vad facket kan hjälpa till med. Jag har en väninna som arbetar inom barnomsorgen och hon är medlem i Kommunal. För ett antal år sedan blev hon riktigt illa ansat på sin arbetsplats. Ren och skär mobbing därför att några ansåg att hon "fått" en tjänst som de ville ha en annan till. Utan fackets hjälp hade min väninna inte klarat av detta utan hon hade mest troligen känt sig tvingad att säga upp sig. Nu gick facket in och förhandlade för hennes del och hon fick rätt bl.a. till retroaktivlön p.g.a. Kränkande Särbehandling. Därefter omplacerades hon på ett bra ställe
Jag har också sett på nära håll hur t.ex Transportarbetarna jobbar- genom min f.d. make som är ordförande i en avdelning. De kämpar hårt för sina medlemmar och har förhandlat fram bra löner till sina anställda. De jobbar också nära med arbetsgivaren för att se över arbetsmiljö och för att förebygga ohälsa. Det tycker jag är förbenat bra!