Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

hjälp, "måste" man vara med i facket?

babygurl skrev 2006-06-28 18:40:45 följande:
    har aldrig varit med i något fackförbund, har ednast haft Alfakassa... har nu fått en anställning på ett tjänstemanaföretag ( Academic work) måste jag gå med i facket? vad är fördelarna ? kostar det ngt ?
    A-kassan har du alltid rätt att gå med i men jag råder dig att också gå med i facket.
    Blir det en tvist på din arbetsplats med t.ex din anställning, din lön eller annat viktigt så hjälper facket endast sina medlemmar.
    Står du utanför så får du alltså ingen hjälp. När facket löneförhandlar eller förhandlar i största allmänhet så gör man det för sina medlemmar och de andra står utanför.
    En annan bra grej med facket är försäkringar som följer med medlemskapet och som är inbakade i avgiften.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    babygurl skrev 2006-06-28 18:58:19 följande:
    antar att jag kommer tillhöra HTF:s fack isånnfall,men man kan alltså vara endast med i HTF:s A-kassa utan att behöva gå med i själva förbundet ?
    Så har jag uppfattat det.
    Jag vet att man har omorganiserat A-kassorna nyligen och att det har blivit mera av en myndighet- men jag vet alldeles för lite för att säga med säkerhet att jag har rätt.
    Ring och prata med facket så får du reda på hur allt ligger till.
  • KickStart
    tokfia skrev 2006-06-28 19:03:49 följande:
    Japp, du kan vara med i bara A-kassan, tänk som sagt på mina erfarenheter. Bägge dessa var medlemmar i facket och hade ingen hjälp, den ena fic lönen SÄNKT (trots att han hade förhandlat om HÖJD lön med lyckat resultat hos arbetsgivaren) och den andra blev av med jobbet (det var det konflikten gällde!) Försäkringarna som någon talade blir i slutändan billigare om du tecknar dem direkt än går via facket och kastar bort ett par hundralappar i månaden där..
    Jag har inte samma erfarenhet av facket som du har
    Tvärtom har jag sett vad facket kan hjälpa till med. Jag har en väninna som arbetar inom barnomsorgen och hon är medlem i Kommunal. För ett antal år sedan blev hon riktigt illa ansat på sin arbetsplats. Ren och skär mobbing därför att några ansåg att hon "fått" en tjänst som de ville ha en annan till. Utan fackets hjälp hade min väninna inte klarat av detta utan hon hade mest troligen känt sig tvingad att säga upp sig. Nu gick facket in och förhandlade för hennes del och hon fick rätt bl.a. till retroaktivlön p.g.a. Kränkande Särbehandling. Därefter omplacerades hon på ett bra ställe
    Jag har också sett på nära håll hur t.ex Transportarbetarna jobbar- genom min f.d. make som är ordförande i en avdelning. De kämpar hårt för sina medlemmar och har förhandlat fram bra löner till sina anställda. De jobbar också nära med arbetsgivaren för att se över arbetsmiljö och för att förebygga ohälsa. Det tycker jag är förbenat bra!
  • KickStart

Snark:
    Jag håller med!
    Det är trist att fler och fler speciellt yngre väljer att inte gå med i facket. Detta tror jag urholkar arbetsrätten och våra villkor i arbetslivet iaf på sikt.

• KickStart

Tokfia:
    Jag är inte ute efter bråk eller att duellera *S*
    Men min erfarenhet är inte den samma som din och därför delar jag också med mig av det jag sett och har erfarenhet av .

Svar på tråden hjälp, "måste" man vara med i facket?