hjälp, "måste" man vara med i facket?
Kan bara säga så här.
Ingen tvingar ju dig till nånting.
Men jag råder dig till att gå med i a-kassan omedelbums, ananrs får du ingen a-kassa om du blir arbetslös. Det är lätt att tänka att man vill spara på utgifter och att det ena och det andra inte "behövs" men sen står man där en dag och tänker att "varför tänkte jag inte på det".
Facket är sen en annan sak och jag kan tänka mig att det känns olika om man vill va med i det beroende på vad man jobbar i för branch... vissa brancher är ju smutsigare än andra och då kanske det känns tryggare att va med i facket. Men sen kan det uppstå problem på varenda jäkla arbetsplats och då är det otroligt bra och värdefullt att va med i facket!!!
Jag kan bara tala för mig själv och situationer som jag har hamnat i!
Jag har jobbat på McDonalds och varit med i HRF (hotell & restaurang), själv har jag inte haft nåra problem, men en jobbarkompis blev otroligt illa behandlad, fick dålig lön och blev sen helt plötsligt uppsagd. Tack vare facket fick hon rättigheter som hon inte ens kände till och dessutom ett fett skadestånd av chefen.
Min man har precis blivit kickad från sitt jobb och tack vare att han är med i facket så har vi regelbunden kontakt med en OTROLIGT snäll fackombudsman som hjälper oss med ALLTING. Han har höjt min mans lön retroaktivt så att han får en fet slutlön när han slutar, han ska hjälpa honom att få nytt liknande jobb och innan det ska dom betala halva hans körkort samt att han får betalt för att förbättra sin svenska på SFI (som man inte brukar få annars). Hur bra som helst annars och detta skulle vi ALDRIG fått om vi inte varit med i facket, då hade vårat liv gått i spillror.
När min mamma dog så stod min pappa där utan nånting typ. Sen ringde det en gubbe från mammas fack och sa att det fanns cirka en halv miljon att få ut i försäkringar från facket. Man tackar och bockar. Visst pengar kan inte ersätta en människa men det täcker i allafall inkomstförlusten på ett år.
Har även själv en otroligt billig och bra hemförsäkring i och med facket. Har säkert massa andra försäkringar också som jag inte vet om men som man säkert komma behöva i en knivig situation.
Så jag tycker att du kan gå med i facket, klart det kostar pengar, men det lönar sig i längden om man får problem, verkligen!!!!!!!!!!