• Lilith74

TV skapar våldsamma barn?

Hur är det egentligen - blir barn våldsamma av att se våld på TV? Jag tycker att jag hör olika uppgifter hela tiden.
    Själv tror jag att de faktiskt blir våldsammare av att se seriefigurer eller människor slåss. jag tror också att man trubbas av och får för sig att människokroppen tål mer våld än den faktiskt gör.
    Ni som säger att man inte påverkas av TV - hur förklarar ni reklaminslagen i TV? Om inte företagen trodde att man påverkades av reklamen skulle de väl inte betala miljarder varje år för den? Alltså påverkas man av det man ser på TV, det är min uppfattning i alla fall. Jag tycker mig också se att de barn som får se mycket på TV blir mycket bråkigare, skrikigare och våldsammare.
    Vore intressant att diskutera TV:s påverkan på våra barn!

• Svar på tråden TV skapar våldsamma barn?
  • Bonanza

Jag tror (oh jäklar nu kommer jag få skäll) att barn som får se väldigt mycket på tv kanske har en viss sorts föräldrar. Och därför finns även sambandet mellan bråkiga barn ohc tv. Jag menar, låter man barnen se på TV istället för att stimulera dem/läsa för dem/"tvinga" dem att leka utomhus, så kanske man inte är en sån förälder som lär barnen om etik och hur man ska bete sig och så?

• Lilith74

Jo, så tror jag också att det är. Barn till låginkomsttagare ch lågutbildare har ofta fri tillgång till TV (källa boken "Vill ha mer" av Katarina Bjärvall) medan barn till folk med högre utbildning nästan alltid har begränsingar i sitt TV-tittande.

• LillaSnigel

Okej jag är den som är helt EMOT den teorin..
    Har hört precis tvärtom att det är stimulerande för barn att titta på tv..
    Min son (3 år) tittar på tv varje dag spelar även tv-spel.
    Men bara för att jag låter honom göra det, betyder det inte att jag understimulerar honom..

Sen har man sina begränsningar när det gäller tv-program.

Sen tycker jag att att påståenden om att högutbildade o höginkomstagre, stimulerar sina barn mer med tex läsning, leka ute osv är ett sätt att se ner på dom som har lågutbildning och är låginkomsttagare.

Och vad är det som säger att ett barn som får titta på tv inte lär sig etik ??

Min son är väluppfostrad !!

• Lilith74

Intressant!
    Vi har till och med valt att inte ha TV av en massa skäl, men nu framförallt för att vår dotter inte ska se på TV. Och du tycker tvärtom. Jag kan inte tänka mig att det skulle stimulera ett barn, snarare tvärtom, eftersom barnet bara tittar passivt utan att kunna bidra. Men alla tycker olika.

Det här med högutbildare är kanske lite mer än ett påstående, både svensk och internationell forskning visar att det är så.

• Bonanza

Jag tror på allt med måtta. Jag tror att det är riktigt onödigt att förbjuda "farliga" saker som socker, tv etc., men jag tror också att det är dumt att överdriva det hela. Vi har tv, och den kan ibland stå på när sonen leker, men han tittar aldrig på den. Inte förrän han verkligen kommer visa intresse för tv:n kommer han få titta på den, och då bara lite Bamse eller liknande.

Stressade tv-program som Pokemon etc kommer jag inte vilja att han ser någonsin. Om jag kan förhindra det!

Utvecklande datorspel som lär barnen saker ser jag inget fel med i ung ålder. Begränsad tid. Vanliga dator och tv-spel när de är riktigt små? Aldrig!

• Lilith74

Vi har också dator (som synes) för att jag inte tror på det extrema. Vår flicka ska få se på DVD-filmer och spela spel när hon blir större.

• JojjeSkrutten

Tyvärr kan jag bara hålla med om kopplingen mellan låg- och högutbildning...men jag vet inte om det gäller just tv-tittandet. Men vi läste en artikel/undersökning i pedagogikkursen om läsningstraditionen hemma hos eleverna, och en undersökning visade att elever med högutbildade föräldrar aktiverades mer hemma till att läsa och fungera självständigt, medan elever till lågutbildade inte hade den självständiga lästraditionen hemma. De klarade därför inte läxorna lika bra, och kunde inte heller arbeta självständigt i skolan.

På så sätt kanske man kan koppla det till tv, att tittandet är passivt, och utvecklar inte kreativiteten hos barnet. Det är väl större risk då att föräldrar som inte vet hur de ska aktivera barnen, och som inte har lästraditioner hemma, väljer att sätta barnen framför tv:n eller tv-spelet istället. Men sedan finns ju undersökningar som visat att ett visst mått av tv-spels användning stimulerar hjärnaktivitete, på ngt sätt. Egentligen kan man nog hitta undersökningar som stöttar det ena och det andra. Men jag tror att ALLT som man får för mkt av är dåligt i slutändan, vare sig det är tv eller läsning.

• LillaSnigel

Lilith ---> Men om man kollar på hur många barnprogram det är som faktist är pedagogiska idag så kan jag faktist hålla mig till att det är stimulerande.
    Visst att barnet tittar passivt, men dom tar ändå lärdom av programen.

När det gäller forskning och olika undersökningar så tar jag dom ofta med en nypa salt. Eftersom det är så olika.. Vem/vilka är det som har gjort denna forskning?

Bonanza --> Absolut håller jag med om med måtta o sunt förnuft.. Men som sagt så är det med allt..

Självklart så menar jag lärospel, här hemma har vi V-Smile m Nalle Puh.. Mycket bra..

Men tror fortfarande inte att barn påverkas av tv, tex våldsamheter ect

• Lilith74

Jojjeskrutten: jag håller med. Och jag tror att det är viktigt att de undersökningar som visar att lågutbildades barn stimuleras mindre än högutbildades inte bara används för att peka ut de familjerna, utan för att försöka uppmuntra tex. med gratis böcker eller nåt annat.

Min dotters kusiner ser på TV 5-6 timmar varje dag och ska sanningen fram så är de totalt omöjliga . Helt vilda, destruktiva, river sönder allt de ser etc. Jag köper böcker till dem som de bara river sönder. Men det är lite "vad kom först, hönan eller ägget" - är det deras föräldrar som aldrig stimulerar dem och därför placerar dem framför TV:n jämt, eller är det TV:n som gjort dem så vilda?

Jag tror dock att det nästan enbart är kommersiella intressen som påstår att TV är bra för barn, jag kan inte tro att det är så.

• Lilith74

Snigel: Men om barnen påverkas positivt av pedagogiska program (som de nog säkert gör) menar du då ändå att de inte påverkas av negativa program (våld etc). Det låter lite underligt, antingen påverkas de väl eller också inte?

Svar på tråden TV skapar våldsamma barn?