• lojo0001

Hur lång tid tar det att öppna sig?

Har bara en fråga. I går när jag var på undersökning var jag öppen 1 cm och nu undrar jag hur lång tid det tar att öppna sig till 4 cm. Har nu förvärkar/värkar som strålar i ryggen och som ett band runt magen och trycker mot låren. De kommer och går med ca 15-10 min mellarum.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att öppna sig?
  • Beckah82

Ungefär 1 cm i timmen i snitt men det är olika på olika personer

*spännande*

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • lojo0001

Nej det är inte långt till förlossningen. Men jag var inne igår på en undersökning då jag drabbats av en oförklarlig migrän så då sa förlossnings läkaren till mig att jag var öppen 1 cm och det var igår kl 10:00 på förmiddagen och idag har jag gått från och till med förvärkar sedan 11:00. Det är först nu jag har svårt att ligga ner och det gör ont i mellan åt.

• Beckah82

Vänta tills du inte står ut längre så åker du in då det gjorde jag. jag väntade tills ag verkligen inte stod ut längre (hade 6 km till förlossningen) och då åkte jag in.

När jag kom in var jag öppen 4 cm

• kidA

öppen 1 cm är inget farligt. o man kan vara öppen upp t 3 cm i flera månader innan förlossningen.

för mig tog det 1 dygn att öppna mig 10 cm. så det är olika det där.

en sak man brukar säga är att vänta tills värkarna kommer med 5 min emellan o håller 1 min. alt tills man inte står ut längre.

ta ett avrmt bad eller en panodil. hjälper det så är det "bara" förvärkar.

• Beckah82

Ja precis...testa varmt bad...jag testade det innan jag åkte in men jag kom knappt ner i vattnet (stod och hängde mig över skötbordet istället och hade ont) och när jag väl kom i vattnet var det inte det minsta behagligt eller lugnande....så det funkade inte så bra

Vilken vecka är du i då TS?

• lojo0001

Tack...för era råd och tips...

• Mamman till två

26 timmar med pinvärkar hade jag haft när jag kom in till förlossningen,.. då var jag öppen 1,5 cm..

3 timmar senare var jag öppen 4,5 cm..

Jag tycker att du ska försöka vila så mycket som möjligt nu när du är hemma.. (panodil, vetekudde, bad..)

till mig som hade när till förlossningen sa de "3 värkar på 10 min"

..men du känner bäst själv när du inte orkar vara hemma längre..

Lycka Till!!

• nilam

De första fyra cm kan man väl öppna sig lite sakta i bland under flera veckor. Det är väl i nästa fas, 5-10 cm som man öppnar sig 1 cm/timmen!

Svar på tråden Hur lång tid tar det att öppna sig?