• Rokka Jill

Prata tyska med henne?

jag e hel tysk.. dottern min halvtysk..
    jag e hemma med henne själv under veckorna då sambon e lastbilschaffis..
    mormor pratar med henne tyska o har bara tysk tv hemma (!!) =)
    dock är det "naturliga" språket för mig svenska..
    har inte pratat tyska på vet inte hur många år.. (dock förstår jag varje ord, då jag tycker om att titta på tysk tv =) )
    ska man börja prata tyska själv o med henne? ett gratis språk som e stort..
    men krävs lite engagemang på min sida...

syrran försökte men pallade inte.. det gjorde att hennes äldsta blev lite men bara jätte lite sen i pratandet..

ska man försöka?

• Svar på tråden Prata tyska med henne?
  • barasara

Jag tycker att du ska försöka. Din dotter kan ju på det sättet få ett till språk gratis. Tänk vilken chans det är. Sen när hon går i skolan och får lära sig engelska så har hon tre språk. Om du känner att du orkar så är det ju en stor fördel för henne.

• mludvigs

Ja det gäller ju som med allting annat att vara konsekvent för att det ska bli bra, är man inte konsekvent kan det bli ganska förvirrande för dem.

• bustjejen

Om du själv orkar med det, så är det ju ett jättebra sätt att få din dotter tvåspråkig. Det är ju en bra fördel för henne.

• Helgona

Jag är uppvuxen med tysk/svenska....Alltså min mamma o pappa kommer från Österrike så de pratade bara tyska med mig. Svenska lärde jag mig senare på dagis...jag har alltid varit två språkig.

Min mamma bor i huset bredvid och vi pratar än idag nästan bara tyska tillsammans. Min man och mina barn förstår, min man pratar också tyska (har llärt sig av oss. ej i skolan) och min son förstår och pratar om han måste dock har han mvg i tyska i skolan....
    Min dotter på 9 förstår en del...
    Jag tycker absolut att du ska prova...

CARPE DIEM
  • Minna1982

Åh, vad kul för henne om hon kan få ett språk "gratis"! Några vänner till mig har en fransk pappa, och han har alltid pratat franska med dem, och mamman alltid svenska.

Ge det ett försök!

• Rokka Jill

pui har pratat tyska hela dagen nästan.. gud vad konstigt dfet kändes..
    fick tom tänka efter vad "golv" heter på tyska o liknande.. men efter några minuter blev det bättre... =)

• Knirps

Är tyska ditt modersmål? För jag blir förvånad över att du inte pratat tyska på flera år om din mamma pratar tyska. Det tar kanske ett tag att komma in i det om du inte pratat på så länge, men det är ju värt ett försök. Tänk bara på att vara konsekvent (inte ett ord svenska till dottern)!

Är själv i en precis motsatt situation (svensk i Tyskland) och vet att det för mig inte tog lång tid att vänja mig vid att prata mitt modersmål dagligen. Det är som att cykla...

• Talullahbell

jag tycker absolut du ska prata Tyska, men bara om du vill så att säga.
    Själv pratar jag spanska med min dotter, pappan pratar makedoniska o på dagis svenska, tro det eller ej, hon kan alla tre. Hon sjikler på vilket språk hon ska prata med vem, helt fantastiskt! O hon e bara 1 ½ år!

• Rokka Jill
    Talullahbell skrev 2006-06-29 18:01:09 följande:
    jag tycker absolut du ska prata Tyska, men bara om du vill så att säga.Själv pratar jag spanska med min dotter, pappan pratar makedoniska o på dagis svenska, tro det eller ej, hon kan alla tre. Hon sjikler på vilket språk hon ska prata med vem, helt fantastiskt! O hon e bara 1 ½ år!
    FYFAN VAD BALLT O BRA!!!!!!!!!!! just spanska verkar bli större o större!!!!

hmm men e rådet att prata tyska med henne ALLTID? även på helgerna när pappa e hemma?

Knirps ja tyska e mitt modersmål..
    men det var lite "Pinsamt" när morsan o farsan babblade tyska när man hade folk där (kändes så otrevligt)
    så jag SVARADE på svenska..
    tillslut pallade inte morsan heller att vara den enda som pratar tyska så hon pratar faktiskt svenska..
    (ja förutom när hon ska skälla.......)
    jag har tänkt på det innan.. men det som hände syrran "avskräckte" lite.. men jag har ju lite "guldläge" för pappa e ju inte hemma under veckorna.... =)
    o BÖRJAR jag prata tyska även med andra som morsan så går det nog igång ordentligt igen =)
    får berätta detta för morsan... ouh då blir hon glad..
  • schnatte

Är tyska och pratar tyska med dottern (10 veckor), men visst känns det jättekonstigt att stå inne i affären och försöka lugna ner en skrikande bebis på tyska som ändå inte fattar ett ord. Och omgivningen fattar ingenting heller. Men jag märker redan att det håller på att gå över...
    Hemma är det konstigt när min man och jag pratar med varandra på svenska (han är dessutom kines och har sina svårigheter att prata kinesiska med vår dotter), och jag sedan säger någonting till vår dotter, då ska det ju vara på tyska. Men även det blir jag bättre och bättre på. Har precis haft min pappa på besök, och nu känns tyskan mer "normalt" igen.

Får se hur det går vidare...
    Lycka till! Hur gammal är ditt barn?

• Rokka Jill

tack! mitt barn e tre månader dock ;) men hon skrattar när man pratar tyska så =)

• EochP

Det är vanligt att två eller flerspråkiga barn blir liiite senare (de lär sig ju dubbelt så mycket) men vi tre års ålder brukar de vara helt ikap sina jämåriga.
    Det som rekomenderas är att den vuxna håller sig till ett språk till en början. Dvs du pratar bara tyska och pappan bara svenska med barnet. Lycka till

• Talullahbell

rokka ill: Ja, du ska prata tyska med henne även när pappa e hemma. Så gör vi iaf. Vi pratar bara svenska sinsemellan. Man måste nog vara ganska hårt o hålla på sina språk om man vill att dom ska lära sig språket bra! Både jag o min sambo e födda o uppuxna i Malmö men tack vare våra föräldrar så kan vi ett annat språk flytande.. Lycka till!

• skruttis11

de tycker jag absolute att du ska göra jag önskar att de gjorde så med mig när jag va liten oma å opa e från tyskland min moster e född i tyskland men mamma e född i sverige har alla mina släktingar kvar där nere i jag kan inte prata tyska jag förstår de utmärkt bra

men jag önskar att jag kunde prata med mina släktingar samt med oma å opa

så ja absolute 2 språkigt de e jue gör bra vilken behållning hon kommer ha av de sen!

så go for it girl!

• Helgona

Dessutm så beror det ju på var man vill lägga nivån...Jag är nöjd om jag lägger en grund, alltså att de förstår .... Resten kan de sedan läsa på högstadiet och då ha lättare för sig...
    Min son är 15 och han har mvg i tyska och vg i engelska (som han ska jobba upp till mvg i 9an)...så jag tror att han kanske har lättare för språk för att vi pratar så mycket språk hemma....

CARPE DIEM
  • Rokka Jill

ja jag hade visserligen bara g i engelska... men o andra sidan gjorde jag ALDRIG läxor
    har nu bara pratat tyska.. det e najjs =) men måste åka mer till mojjan o prata mer tyska så det frächs upp =)

• Honey1982

ja det tycker jag verkligen att du ska göra .

själv hoppas vi på att flytta till spanien om ett par år, då får sonen gå på engelskt dagis men kommer lära sej spanska också . medans vi pratar svenska hemma.

känner en tjej som är sambo med en hollänsk kille. de pratar engelska med varandra. deras lille pojk blir ju naturligt trespråkig då.

det är ju superbra för barnen att kunna språk!

Svar på tråden Prata tyska med henne?