• Fridlund

LAS-dagar???????

undrar lite över det här med lasdagar. i min kommun måste man komma upp i 1080 lasdagar för att bli fast anställd. har ca 400 nu innan sommaren. men under hur lång tid är det man ska få ihop dessa dagar, har för mig att det är 3-4 år, men vet inte!! någon som vet, eller vet om man kan kolla upp det på internet??
    mycket tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden LAS-dagar???????
  • Mickis74

Ja, timanställning ska oxå räknas.

• Fridlund

okej, men sen har jag hört nått annat när det gäller timanställning, att man måste komma upp i 75% för att få tillgodoräkna sig de dagarna????
    och nått om att man ska jobba i 3 år under en 5-årsperiod????

tack för att du tar dig tid för mina frågor!!!!!

• Mickis74

1080 är i stort sett 3 år....

• Mickis74

Det där att man ska komma upp i 75% har jag dock ingen koll på alls...

• uw74

Det är väl också så att det måste vara sk äkta vikariat. Du skall jobba för en namngiven person. Det duger inte med projektanställningar, olika former av extra arbete vid arbetstoppar etc. Emellanåt försöker arbetsgivare fixa med sådant för att man inte skall få "las-dagar".

• tingeling81

Hejsan, i min kommun Örebro så måste man komma upp i 1080 dagar under en femårsperiod. Man blir automatiskt "fast anställd" på den 1081 dagen. Det är vad jag har hört i alla fall. Går man som timanställd räknas bara de dagar man arbetar men är man månadsanställd så räknas hela månaden. Jag har inte hört något om att man måste arbeta 75% för att räkna dagarna. Tror inte det är så. Man måste inte vara på ett och samma ställe utan bara samma arbetsgivare som i mitt fall då är Örebro kommun. Nu är jag inte helt hundra på mina uppgifter men det är vad jag har uppfattat under min tid som kommunanställd. Hoppas att det hjälpte lite.

• Mickis74

Projektanställningar, plusjobb gäller inte.

• Fridlund

oops...
    plusjobb, vad är det?? "lite dum"
    nej när jag hade ett vik på 8 månader gick jag för olika personer, alltså hade en egen rad på schemat, nån månad hade jag en pooltjänst, alltså schema - och hoppade in där det behövdes, men det räknas väl??

nu har jag ju semestervik, men får sedan gå över som timvikarie

• Mickis74

Arbetslösa som kommer in på arbetsplatser i 2 år och jobbar....går utöver ordinarie bemanning och finns för att öka kvalitén.

• Fridlund

okej, tack!
    vart ska man egentligen vända sig med såna här frågor???

• uw74

Till facket kan man vända sig. Antingen centralt (tycker jag är bättre) eller lokalföreningen (har jag inte så stort förtroende för - men det beror ju på vem det är man träffar på).

• Novus

Jag jobbar på timmar och kryssar för Las på min timrapport. Jag får alltså 5 las-dagar om jag jobbar 5 dagar den månaden.
    Däremot fick jag lära mig för ett tag sen att om du hoppar in för en person som kanske är ledig 7 dagar och personen skulle ha jobbat 4 dagar så får du även Las-dagar för de andra dagarna personen är ledig

Svar på tråden LAS-dagar???????