• gulligaanna

TIK eller HANE??? vilka för- nackdelar?

Vill skaffa hund så snmåningom. Har fått för mig att det är en tik jag isåfall vill, vet inte varför jag fastnat så starkt vid det. Jag vill veta vad alla ni andra tycker är positivt / negativt med respektive? Många svar gärna =)

• Svar på tråden TIK eller HANE??? vilka för- nackdelar?
  • Bernermorsan

Vi har två hanar. Ville ha en större hund och gillar inte löptikar. Jobbiga när det finns löptikar runtom. Svårare med två hanar än två tikar.
    Tikar är ju oftast följsammare. Kanske "jobbiga" när de löper. Risk för tjuvparning. Mindre. Kan skaffa valpar.
    Just vad jag kommer på nu

• Gnista

Har en hane och en tik. Kommer inte skaffa en till hane. Han ska alltid kissa överallt och blir knäpp om granntiken löper. Dessutom har vi en del problem med hanhundsilska. Tiken har vi inga probelm med, men tikaggresivitet kan ju också vara påfrestande om det förekommer. Löpet är också en nackdel, men en hane "löper" 52 veckor per år och en tik 6 veckor.

• Therese B

Hej, håller med åvanstående. Har en av varje,Chow-chow. de (tikar)flesta innom denna ras vill inte para sig med den den bor med. Så det var inga beskymmer, men tiken fick livmodersinflammation, så nummera löper hon ej. Och hannen har jag inga beskymmer med när någon löper, däremot är det andra hannar som ger sig på honom fast han fungerar med de flesta killar. Jag rekommenderar om ni inte ska avla, kasterera hundarna!!! Så fungerar de bättre.

• ängeln83

Vi har en tik. Har inte haft några problem med henne.
    Förutom att hon löper, men det är ju så sällan (vore värre om det var lika ofta som vi människor). Och andra gången hon löpte så märkte vi det knappt.

Är nog svårt att rekommendera tik eller hane, det är olika från individ till individ. En del tikar är jätte jobbiga, en del inte, en del hanar är jätte jobbiga, en del inte!

• gulligaanna

Puffeli-Puff... nån mer?

• JaneDoe

Har en hane men min familj har alltid haft tikar innan.
    Tikar är nog lite lättare att uppfostra, accepterar "lättare" sin ägare som flockledare. Men i mitt tycke är de lite för mesiga i förhållande till hanarna.

En hane kan ju bli lite svårare. Min är väldigt kaxig, tycker han är störst, bäst och vackrast. Accepterar inte att vem som helst ska bestämma över honom. Han är en utmaning, och det är det jag vill ha.

Vad är det för ras du är intresserad av? Det skiljer sig ju åt en hel del mellan raserna...

• Piri

Personligen skulle jag välja en tik. Just för att de oftare har ett mjukare sätt. Sen säger jag som Gnista - en hanhund löper konstant och det gör inte en tik. Nackdelen med en tik är ju riskena att drabbas av livmoderinflammation och det kan vara dödligt om den inte får vård i tid. Ytterligare en nackdel är ju att de oftare har ett mjukt sätt och därför inte är lika tåliga.

Nackdelen med hanhund har jag redan nämnt. Fördelen är de oftare är lite tåligare än en tik. De är även starkare fysiskt, beroende på vad man vill använda hunden till.

Har växt upp med en tik, men har kompisar som nästan alltid haft hanhund.

• Blackie

Positivt med hane: Ofta lite större och "pampigare än tikarna.
    Negativt med hane: Jobbiga när det finns löptik i närheten, jobbigt om de är kaxiga mot andra hanar.
    Positivt med tik: Känns som de är lite klokare, som andra nämnt är de lite mjukare till sättet. Kan få valpar.
    Negativt med tik: Löper 1-2 ggr per år.
    Har växt upp med tik men har själv en hane. Nästa hund blir en tik.

• lyckliga tösen

Vi har en tik, valet var rätt lätt dels pga av att vi ville slippa ha en kåt hane varje gång en Tik löpte. Många som haft/har hane säger att det är rätt jobbigt + att dom ska märka revir överallt. (fast det gör ju tikarna också, men inte på samma sätt.

Det finns ju även positiva saker med hanar, har själv aldrig haft nån men dom jag träffat har varit hur lugna och fina som helst.

Nackdelen med tik är väl när dom löper, runt 1 gång/halvår dvs 2 ggr/år och då blöder dom i runt 3 veckor. Vi har dock blöja på henne på nätterna, men inte på dagarna, men vi får hela tiden torka upp efter henne, för hon vägrar lära sej ta upp själv. (Har försökt, dock är hon hara 1½ år ännu).

Men nästa hund jag köper blir dock en till tik.

• Cybermum

Tik är oftast lungnare, fast kan ha tendenser att vilja fostra även, kan små nafsa mot barn som uppfostrande, modersinstikt typ, däerför annvänds oftast tikar till vakthund, de har mer vaktinstinkt i sig...

• nitedrive

Tikar är lugnare och lätthanterligare,framförallt som unghundar,löpningen är ju dessutom under begränsad tid.

• imp

har en tik nu har haft en av varje ska snart få hem en ny hane pga att vår tik accepterar hanar med än andra tikar.

en av varje är jobbigt vid löpning men det finns bot kan katrera någon av dem. bättre med det än två tikar som håller på att slåss hela tiden.

• gulligaanna

Ja jag är ju mer fäst vid det som är lite lätthanterligt och det mjuka sättet. löpningen ser jag inte som ett stort problem, det är sånt som man får ta. det märks ju väldigt olika från tik till tik. så jag kände rätt, det är en tik jag ska ha, det vet jag nu. det känns Rätt. (ganska lyxigt att få välja kön på sitt lilla tillskott ändå =)

Har alltid varit fäst vid småhundar, har själv växt upp med en. skulle aldrig kunna ha en större hund. Favouriter: släthårig tax, chihuahua, lhasa apso, dvärgspets, dvärgpinsher, toypudel, shi tzu, osv. bara småhundar för min del.

Tack för trevliga svar!

• Danbala

Hehehe... Jag har bara varit med om snälla hanhundar,-katter och oftast också -hästar, medan honvarianterna av alla de djuren alltid är psykotiska på ett eller annat sätt!

(Jag har nog bara haft otur med hyndorna och kattorna.)

Tur att jag läste tråden, annars hade jag svarat: Hanar är mycket enklare att ha att göra med och är lugnare och softare till sättet. (!)

[...nyfiken i en (dum)strut...]
Svar på tråden TIK eller HANE??? vilka för- nackdelar?