• Blårand

Blir det fula "tryck-märken" i passagerarstolen av bilbarnstol?

Är det någon som har erfarenhet av att ha haft en bilbarnstol monterad en tid i en bil och kan berätta om det blivit fula "tryck-märken" av stolen eller ej.

Vi har just köpt en Britax Freeway och har satt den i en ny Volvo V50 i framsätet.

Om det blir märken, finns några bra husknep att undvika så långt som möjligt?

• Svar på tråden Blir det fula "tryck-märken" i passagerarstolen av bilbarnstol?
  • Linda1976

Japp - för att jämna ut trycket så har vi allra underst glasslock (typ big pack), sen ett liggunderlag i svart hårt skumgummi och sen stolen ordentligt fastsatt, och det blir inte märken, vare sig i bilen med skinn eller bilen med plysch.

Noga utprovat av min man, som är mer noga med bilarna än med sig själv

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Linda1976

Alltså ett glasslock under varje "ben" så att säga.

• Blårand

Linda1976: Gud vad smart! Tusen tack för det tipset. Nu ska här ätas glass :D

• såsen

Men om du lägger lock under stolen är den ju inte trafiksäker längre

• Linda1976

Öh, jo!! De glider inte, och stolen sitter hårt åtspänd med tillhörande band. Den är precis lika trafiksäker som utan glasslock. Tror du vi är helt korkade?? OCh inte för att jag behöver upplysa om det - men maken är civilingenjör och jobbar med vibrationer på fordon, så han vet exakt vad han sysslar med. Jag lovar, så noga monterad som våra stolar är, är ingen annan i Göteborg.

• såsen

LINDA1976

Förlåt då om jag frågade......

Bra att era stolar är så bra fast satta då och att du har en gubbe med rätt jobb.....

• såsen

Varför skulle jag tro att ni var korkade???

• Linda1976
    såsen skrev 2006-06-29 21:56:13 följande:
    Varför skulle jag tro att ni var korkade???
    När du säger att det inte är trafiksäkert! Då undrar jag om du tror att vi är korkade som sätter bilens säten före en säkert monterad stol. Du behöver inte be om ursäkt för en fråga du inte ställt
  • Linda1976

Och jag har en man, ingen gubbe - men det är ju lite OT Cool

• Aprilbaby

Det finns speciella underlägg just för det här i babyaffärerna.....såg ett senast idag...129 kr

Lycklig & Stolt mamma till Melvin 060429
  • Blårand

Aprilbaby: Vilken butik såg du det i? Var det ett babyland/babyproffsen eller dyl?

Fast glass är nog ändå godare

• Aprilbaby

Den affären jag såg det i hette baby huset....dom hängde bland bilbarnstolarna och deras tillbehör....tycker det borde finnas i dom större babyaffärerna oxå....fråga!

Lycklig & Stolt mamma till Melvin 060429
  • TjorveniSkåne

Det kommer märken, men de försvinner efter ett tag när man tagit bort stolen. Iallafall i en V70.

• Blårand

Jag monterade om stolen idag med sittunderlag och "glasslock" under. Och fast stolen bara suttit i några dagar var det redan fula märken. Det beror nog på att benen på stolen hamnar uppe på kanterna där stolarna är högre stoppade än vad de är i mitten på sitsen så att säga.

Det kändes mycket bättre att sätta ett dubbelvikt sittunderlag och mjukt plastlock under! Så förhoppningsvis blir märkena inte så markanta nu. Jag menar...stolen ska ju sitta ett tag.

• Splach

vi använder bas, och då blir det inga märken

eller vi använde..

• Linda1976

Men till en stol (ej babyskydd) finns det ju ingen bas!

Svar på tråden Blir det fula "tryck-märken" i passagerarstolen av bilbarnstol?