• Ilse

Krafsar runt matskålen?

Varför krafsar katter runt matskålen? Katten krafsar runt skålen precis som han krafsar i lådan, fast det inte finns någon sand där.
    Är det någon slags revirmarkering, eller är det något fel på matplatsen?
    Han kissar eller bajsar alltså INTE vid matskålen, bara krafsar.

• Svar på tråden Krafsar runt matskålen?
  • Sassa82

Kan va så att dom tror att dom gömmer maten

• Freaky Starsprinkle

precis så gör vår katt oxå..
    Brukar säga åt honom att 'maten luktar faktiskt inte skit' men det struntar ju han i ;)

• Piri

Sådär gör min Piri. Vi brukar fråga henne om hon "gömmer maten" till ett senare tillfälle. När jag hade henne med till mina föräldrar en gång så ställde vi kattmaten på köksbordet för att inte hunden skulle äta upp den. Då lyckades kattskrället krafsa bordsduken över matskålen! Den var verkligen gömd! (Det stod inget på bordsduken)

• Crazy Baby

Så gjorde en av våra katter när han städade efter att han hade ätit! Krafsade liksom in smulor mot skålen! Hände även om han kräktes, då försökte han liksom göra kräkhögen mindre genom att krafsa runt den!

• konst katten

Hej! Jag har 4 katter och den älsta katten gör så efter att alla ätit.I bland kan det finnas små smuler nedan för matskolen,och då kraffsar han i hopp allt i en hög,och så jamar han till mej.Så det är som det ska,ordning och reda.kram agge.

• Freaky Starsprinkle

Då e det väl sammanfattningsvis så att de vill städa undan efter sig..och/eller gömma maten så ingen annan ska ta den ;)

• frulan

Hehe, vår vovve gör så innan han äter.
    Vi tror att han gräver upp gömd mat (tror han i alla fall).

Ja, djurens beteende är härligt och omfattande

• Zelda m 2 Barn

Så gör min ena katt oxå! Har för mig att jag hört att katter i bland vill "göra rent" och "städa" efter sig.Min katt städar när båda ätit klart!Min andra katt gör rent i kattlådan efter den andra,den andra är för lat men att städa eftersig när man ätit det gör hon i alla fall....bilder finn i mitt galleri...

Svar på tråden Krafsar runt matskålen?