• Sommartider

Vad är Myastenia gravis

Hej är det någon här ute på FL som känner till denna sjukdom MYASTENIA GRAVIS.
    Min läkare undersökte mig för några dagar sedan. Han nämde denna sjukdom och sa att han skulle remitera mig till nevrologen innom kort..
    Jag vet inte vilka symtom man ska ha men när jag vinkar med handen och böjer in fingrarna mattas de ut snabt och så kan jag inte finna kraft att röra fingrarna..Samma när det gäller benen går jag i trappan ofta så fumlar benen och jag kan ramla. Jag har länge varit utan diagnos och buden har varit olika vilket som kan orsaka mina besvär..Men det här är första gången en läkare har nämt någon namn på en sjukdom jag inte känner till alls..
    Jag vet inte äns var den innebär äller om jag kanke bör ha mer symtom.
    Vist har jag en del andra symtom men jag har mäst oroat mig för hur illa mina händer fungerar och varför jag är så¨himla jätte trött ibland..
    Jag är taksam för alla svar då jag bara är nyfiken på var sjutton denna sjukdom kan vara..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-05 21:00:22:
    Jag lägger till här att jag är också tacksam åt andra sjukdommar ni kan tänka er som kan ge dessa symtom.allt för att komma ett steg närmare rätt behandling och vård.
    symtom
    besvären kommer i skov
    stela leder
    fumlighet svaghet i händer tappar lätt saker
    trötthet
    glömska
    smärta ilande morlande obehags känsla
    känsel bort fall i händerna
    ont i höften stelhet
    benet blir tungt att bära vid promenader ibland..liksom den vill inte följa med som de andra benet.
    känner någom igen sig i detta vad har ni för sjukdom..
    Kanske ni vill dela med er utav era egna erfarenheter..jag är så tacksam för allt som kan ge en drägligare tillvaro..

• Svar på tråden Vad är Myastenia gravis
  • Sommartider

Ida 84 tack ..
    Ja det är ju det..
    Jag har ju inga symtom i ansiktet...Jag kan ju tugga bra och ögonen mår toppen..Glad
    Men det är klart många andra symtom har jag och min nyfikenhet ligger i om man inte behöver ha ansikts symtom. Jag hittar ingen internet sida där det står det.Är det så att man alltid har det så kan jag själv avfärda misstankarna och slipper vänta på någon nevrolog ska avskriva det direkt..Jag har blivit så skäptisk...Jag har haft två andra mistänkta diagnoser Reumatoidatrit och psoriasisatrit..Men det har avfärdats då blod prov visar inget..
    Detta är en  helt ny tänke sätt ifrån Rehab läkaren som genast sökte i andra banor.
    Han var helt övertygad om att min vanliga läkare har missat detta och att han kunde sin sak..Jag är så osäker,,,,Jag hoppas att jag får komma intill rätt läkare och bedömning snart...Inte kul att leva i ovishet..
    Tack för att du tog dig tid..

• Ida 84

Ja det är jobbigt att gå runt och inte veta vad som är fel. Hoppas du kommer till en duktig läkare som kange dig rätt diagnos, så du kan få rätt behandling.

• Jesslan

Gå in på www.nhr.se där kan du läsa om alla neurologiska sjukdomar och hitta mycket intressant

• Jesslan

Vad är MG

Orden myastenia gravis betyder direkt översatt allvarlig muskelsvaghet. Mg är en muskelsjukdom som angriper impulsöverföringen från nerv till muskel.
    Följden blir att musklerna töttas ut på ett onormalt sätt. Ibland angrips enstaka muskler, bland många. Besvären varierar starkt. Efter ansträngning ökar svagheten i musklerna påtagligt.

Vem får mg?

Mg är en sällsynt sjukdom. Omkring 1 500 personer i Sverige har sjukdomen, men det kan vara fler. Många kan ha lindriga symtom och får aldrig en diagnos. Mg är inte ärftligt. Det är fler kvinnor än män som får diagnosen. Män får oftast sjukdomen senare i livet än kvinnor.

Hur yttrar sig mg?

För många börjar sjukdomen med att ögonmusklerna fungerar dåligt. Ögonlocken faller lätt ned och dubbelseende är vanligt. Svårigheter att tala, tugga och svälja är också typiska symtom.

Rösten kan låta nasal och otydlig, speciellt vid längre samtal. Andra problem kan vara att gå i trappor eller att resa sig från liggande till sittande. Personer med mg kan lätt tappa saker och kan ha svårt att hålla upp huvudet. Många stöder därför huvudet i handen. En del får svårt att hålla urin eller avföring. När ansiktsmusklerna inte fungerar ser en person med mg ledsen ut även när hon/han är glad.

Symtomen är individuella och kan variera från dag till dag, från timme till timme. Personer med mg kan få kortvariga, men allvarliga försämringar som sedan går tillbaka. Den allvarligaste komplikationen vid mg är en kris. Den ger en svårartad försvagning i musklerna.

Det finns två olika typer av kriser:

Myasten kris är sällsynt, men kan förekomma vid kraftig försämring av myastenin. Den kan komma utan påvisbar orsak eller som, i de flesta fall, en följd av en akut infektion, förlossning, trauma eller dylikt.

Kolinerg kris beror på överdosering av de mediciner som är kolinesterashämmande. Krisen kan ge både muskelsvaghet, muskelkramp och tillfällig muskelförlamning. Båda typerna av kriser kan ge svåra andningsproblem och det kan vara nödvändigt med konstgjord andning med ventilator och på intensivvårdsavdelning. Kriserna är lyckligtvis oftast kortvariga.

Mg kan försämras allvarligt av vissa narkosmedel, en del lugnande och smärtstillande mediciner, vissa antibiotika och en del andra mediciner. Kinin, som bland annat finns i grape tonic, ska också undvikas. Det är därför viktigt att läkare alltid får veta om att en person har mg.

Hur behandlas mg?

Det finns mediciner som förbättrar muskelkraften kortvarigt, så kallade kolinesterashämmare. De påverkar kroppens enzym kolinesteras. Det finns också mediciner som långvarigt kan mildra symtom, så kallade immunomodulerande mediciner som kortisoner, azatioprin, ciklosporin och dylika. Många blir också bättre om tymus, en körtel bakom bröstbenet, opereras bort.

Det går inte att träna bort mg, men det är angeläget med en anpassad träning för att behålla konditionen. Det är önskvärt att skaffa sig kunskap om andningsgymnastik och andningsteknik.

Fysisk och psykisk vila är mycket viktigt och förbättrar muskelkraften. En arbetsterapeut och en sjukgymnast kan ge hjälp som tillvaratar patientens egna resurser.

Sjukdomen är vanligtvis godartad med rätt behandling. Med rätt mediciner, och utifrån
    sina egna resurser och önskemål, kan de flesta leva ett bra liv.

• Charlie74

Min mamma har MS- multipel skleros. Det leder till försvagningar och förlamningar och går i skov. Problem med synen är ett av symtomen samt trötthet, särskilt vid skov. Finns olika typer av MS. Min mamma hade MS i tio år innan hon fick en diagnos. Neurologiska sjukdomar är ofta svåra att diagnostisera. Hoppas du får en diagos snart! För MS-sjuka finns bromsmedicin som tyvärr inte hjälper alla. Jättetråkigt att du blivit sjuk överhuvudtaget.
    Fråga på om du vill veta mer.

• Sommartider

Hej tack ni båda för de att nu har uppmärksammat mig..
    jag ska läggas ni om ca två veckor och kommer förhoppningsvis genomgå undersökningar som kan  visa vilken sjukdom jag har..

Charlie74 det är sant att många ledsjukdommar är svåra att diagnostisera och tolka för en läkare..jag har haft lite otur men nu lägger jag hoppet på att hjälp finns att få då jag ska läggas in..Tyvärr vet jag inte vilka undersökningar jag kommer att genomgå men det går säkert bra..jag ska läggas sin på medicin A..Och när jag ringde dit för att fråga vad som kommer att hända mig så kunde de inte ge mig svar mer en att om jag har tur kan jag få natt permison och sova hemma det låter bra..

Så kankse snat kan ovisheten vara över

tack alla för erat stöd

• Charlie74

Hör av dig när du är hemma igen och berätta hur det gått för dig. Hoppas på det bästa. Styrkekramar i massor till dig Sommartider.

• Sommartider

Charlie74 tack..Jag ska ha mod att detta kommer att lösa sig till det bästa.
    Jag skriver några rader när jag vet mer.
    Hej så länge..

• EvaB

Jag har diagnosen mg om du har funderingar. Var ett tag sen du skrev så nu vet du säkert om det var mg eller ej...

Svar på tråden Vad är Myastenia gravis