Inlägg från: Cecci78 |Visa alla inlägg
  • Cecci78

RETRO-länkar! Barnvagnar mm.

Ursäkta om det blir lite mycket, men det är så kul att läsa här.

"Redan 6-12 timmar efter förlossningen får du kliva ur sängen. Din personliga hygien skall du kunna klara själv."

Mig körde de minsann upp snabbt som attan när jag sa att jag var kissnödig efter förlossningen:)

• Cecci78

ok, ska sluta nu, bara en till

"Redan dagen efter förlossningen är det dags för eftergymnastiken. Den kan ske antingen enskilt eller i grupp på sjukhusets gymnastikavdelning."

;))

• Cecci78

Norgesessan: nu menar jag inte att jag skuttade upp 5 min efter förlossningen, det tog ett bra tag att ta sig till toaletten. Det är ju så olika hur förlossningen går osv. Det var mest ett kul exempel på att allt var så "precist", allt var fastställt i timmar och minuter. Efter så och så lång tid kan du göra detta, på dessa tider ammar man osv. Det verkade inte vara individen i fokus.

• Cecci78

"På en del sjukhus har man sk rooming-in. Barnet får då vistas hos mamman dygnet runt eller, vilket kanske är det vanligaste, vara hos mamman på dagen och i barnsalen under natten. På så sätt får mamman större möjlighet att lära känna sitt barn. Där rooming-in tillämpas får mamman så snart hon orkar, själv sköta sitt barn. Under de första skötningarna visas hon tillrätta av sakkunnig personal, som även sedan finns till hands. Om dagsrutinen kallas rooming-in, eller lättvårdsavdelningen spelar mindre roll. Den personliga omvårdnaden av mor och barn blir ändå det viktigaste. det är emellertid klart att utvecklingen går mot att mammorna själva alltmer får delta i skötseln av sitt barn. Men dagsprogrammet för en nybliven mamma är minst sagt digert. Så det bör kännas trygt och skönt för henne att veta att hon alltid har tränad personal att falla tillbaka på"

Men herregud! FÅR mamman verkligen ta del i skötseln av sitt eget barn!!!???? SÅ SNÄLLT DÅ!!

• Cecci78

Slog upp rökning i denna boken. Det står att det i största möjlighet bör undvikas eftersom barnet riskerar att födas för tidigt och att det kan bli mindre än annars.

Om sprit står det: spritdrycker i måttliga mängder förefaller inte skada fostret men bör ändå användas med försiktghet.

det där med ciggen var ju nästan komiskt, 6-7 stycken är väl nästan oacceptabelt idag om man är gravid?!

• Cecci78

kärleksdronken: precis en sådan vagnleksak hade jag till emmaljungan i mitt galleri när jag var liten, har tyvärr inte hittat den än:(

• Cecci78

Kärleksdronken, jag är ganska säker på att min är köpt tillsammans med vagnen (1978) men de kan ju ha tillverkats tidigare också. Ska kolla med mamma när de köpte den.

• Cecci78

jag har en dockvagn från 50-talet och den såg då inte ur sådär, definitivt 70-tal på bilderna. Undras förresten var den vagnen är, jag hade den att leka med när jag var liten och den var min mosters.

• Cecci78

JohannaL: jättefin vagn du har! Är dynan orinal? Den verkar passa jättefint i färgerna till vagnen. Hälsningar från en f.d lundastudent.

• Cecci78

På tal om dockskåp, de hade ett stort, ganska slitet sådant på Kupan här, 6 stora rum och spetsigt tak, det var nog t.o.m el indraget. Det var inte nytt, kanske 60-tal? 125 kr.

• Cecci78

Kärleksdronken: det var nog lite möbler i, men de kan ju inte varit så speciella eftersom jag inte kommer ihåg det, men jag kan kolla i morgon igen.

Ja det var ju iaf inte jag som köpte Blocket sulkyn, inte efter mitt kap (förlåt, måste bara skryta lite till

Jag har trappat av mitt smurfsamlande nu, men för 5-10 år sedan samlade jag en hel del och har en del kvar från när jag var liten, måste vara över 100 jag har. Har lagt ner alla i tittskåp från IKEA och hade de på väggen tills för några år sedan.

• Cecci78

Dronken: nu har jag varit o tittat på dockskåpet igen, men det var inga möbler till det, minnet....

Det är jättefint, fast i lite behov av renovering. Det är nog drygt 1 meter högt upp till skorstenen. (står alltså på golvet). Längst ner finns tre knappar till elen som är indragen. Jag kan tänka mig att det är från 50-talet eller tidigt 60-tal. Hade jag haft en flicka hade jag köpt det. Jag bor i norra delen av Småland.

• Cecci78

kan jag nog försöka göra:) ska en sväng på stan i morgon tror jag.

• Cecci78

Dronken: nu ligger det bilder på dockskåpet i mitt galleri!!

• Cecci78

kärleksdronken: nä, det hade väl blivit dyyyyyyrt att skicka till dig, men det är ju alltid kul att se bilder! Ko, tapeterna var nästan det bästa med huset, förutom elsladdarna från 50-talet

• Cecci78

Idag har jag inhandlat en sele till vagnen (den klassiska, med rosen på) för 10 kr!! Hurra för Röda Korsets nya loppis! De hade även en åkpåse, men den var "bara" lite halvretro och dessutom har jag en 2-åring (i vinter)+ 2 åkpåsar så jag behöver inte fler Den var i alla fall grå/silver i något sammetsaktigt material, 5o kr.

Ni som handlar så mkt dockvagnar, vad ger ni för dem? Hittade en igår på ett annat loppis, den var i rosa manchester men solblekt på vissa ställen och lite skitig för 75 kr. Nästan ett objekt man skulle klä om....

• Cecci78

sabt, denna får nog stå kvar på loppiset... det är ju mest barnvagnar jag vill har ändå

• Cecci78

det är 3 månader sen tråden startade idag, betyder det att den stängs ner nu då?

Svar på tråden RETRO-länkar! Barnvagnar mm.