• carina

Gravid och knäcka ryggen okej??

Hej !

För det första vet jag inte ifall jag är gravid än eftersom jag har satt in ett ägg (IVF) i måndags... men jag har ont i min rygg och undrar om någon vet vad som är okej när man är gravid...
    Akupunktur? Massage? Kotknäckare? Ni får gärna lägga till sånt som ni vet man ska avstå från och sånt som är okej... Mycket tacksam för svar.
    Kram på er och ta hand om magarna!

• Svar på tråden Gravid och knäcka ryggen okej??
  • snutti

Som gravid ska man väl undvika ryggknäckare... vet dock inte vad som gäller med massage...
    Akupunktur har jag för mig är ok

• elinina

detta med att "knäcka ur ryggen" har jag ingen aning om faktiskt.. men ja har gjort det flera ggr... eller det är ju killen som ghan kramar om mig å "knäcker rätt ryggen" annars ligger jag på sidan å drar ur den... måste göra det, annars kan jag inte stå upp, eftersom kotorna låser sig...
    men än så länge verkar det inte ha blibit nåtiaf!!!

krma

• Anderssonskan

Precis i början är det nog okay, men prata med din Naprapat.

Bättre att göra det snarast än att gå med en felställd rygg hela graviditeten.

Har själv rättat till min rygg i början av graviditeten, och det var okay, men min naprapat känner mig visserligen utan och innan, och hur min kropp reagerar.

• carina

Hej på er!
    Tack för era svar. kanske nån mer som vet nåt?
    Det är en naprapat jag ska till, det finns en på jobbet....
    Blir helt knasig om jag ska gå eller inte....??

• Sue

Man kan gå till kotknäckare, men de knäcker inte på lika många ställen som man vanligen blir "knäckt" på utan enbart på det ställe som är värst. Det har min osteopat sagt, som jag oxå gått till under graviditeten. Jag gick dock inte innan jag var i 13:e veckan, men det vet jag inte om det spelar ngn roll...

Hälsar Sue

• jummie

massage är inte bra för gravida då massagen frigör slaggprodukter som förs över till bebis via blodet....om du säger att du är gravid så vill de inte massera dig...inte heller zonterapi ska vara bra för gravida..

leta runt lite här på FL så hittar du ganska många trådar om ämnet..

• JsN

Hör med behandlande läkare! Och med naprapaten!

• Nåran

Massage ska du inte genomgå, men knäcka till skelettet är ok. Det finns kiropraktiker som är extra utbildade för gravida, vet tom en som har ett bord med hål för magen! Bättre att knaka en gång än att ha ont länge!! Sen är de duktiga på att känna efter vad som är fel, om det är nått osm de kan göra nått åt, eller om det är hormonellt typ foglossning osv.

E

• Hannajo

Massage är helt ok, enligt min bm, frågade henne idag. Man bör dock inte ligga på mage om man som jag är i v 29, men för dig borde det ju inte vara några problem.

• carina

Hej!
    Tack igen till er som svarat!

Jag ska givetvis fråga naprapaten, och om han är minsta tveksam så får jag kontakta nån annan som vet. Det verkar vara lite olika bud om detta...

Svar på tråden Gravid och knäcka ryggen okej??