• sheeba

Tapetsera när man aldrig har gjort det förr, hur gör man?

Vi ska tapetsera om 2 rum och köket.
    Tyvärr får vi ingen som akn göra det till oss så vi får ta saken i egna händer.
    Jag har lite hum om det då jag hjälpte pappa när jag var yngre, satte aldri upp dem hjälpte att dra ner och såg sedan hur han gjorde. Sambon har gjort det någon gång men är inte helt 100 heller.

Vi har inte så vi kan hyra in någon och vi känner ingen som akn hjälpa oss.
    Min pappa kan inte då han är dålig i ryggen.

Så många tips hur mna gör det lättast som nybörjare och vad bör man tänka på?

• Svar på tråden Tapetsera när man aldrig har gjort det förr, hur gör man?
  • bambigirl

Vi har renoverat en hel övervåning i vår och hade aldrig rört vare sig pensel, roller eller tapeter innan. Mitt tips är att söka steg för steg instruktioner på nätet, ta en sån folder i affären där man köper tapeter eller köpa en renoveringsbok. Vi köpte husets abc när vi köpte kåk och där står allt! Sedan gör man bara metodiskt vad som står. Undrar man vilken färg eller tapet man ska använda så åker man till en kunnig affär, berättar allt man kan om hur det ser ut, vad som är gjort innan och kanske har med sig kort och så berättar de för en. Har funkat för oss hittills

• bambigirl

Ägna dessutom mesta tiden till underarbete! Varenda skavank syns (upptäckte vi i första rummet vi tapetserade)

• Carisma95

Kan inte din pappa vara med och ge tips precis i början?

• Nyfiken gul

INGA tapeter med mönsterpassning om ni är amatörer!!
    Så tänk på vad ni köper för tapetmönster! Fråga i färgaffären vilka mönster som funkar utan mönsterpassning.

börja från en dörr eller liknande.. ni ska ha skarvarna inåt rummet. annars blir det fula skuggor som gör att precis alla tapetskarvar syns i solljuset...

se till att första våden blir helt rak, annars blir det fel hela alltet.... skär INTE av några kanter förrän ni ser att våden sitter rakt.

• Nyfiken gul

just ja...

var noga med underarbetet!!

slipa, spackla, slipa, spackla......... ytan ska vara slät o fin.. minsta lilla fusk kommer att lysa igenom..

• sheeba

Man tar väl ner de gamla tapeterna först sedan spaklar man och slipar?
    Spaklar man helaväggen? Åh! känns som en dum fråga

• norrlandsbon

Hej!
    Undvik easy-up tapeter! De är de sämsta som tillkomit på marknaden! Underarbetet måste vara helt perfekt eftersom tapeten inte sträcker på sig! Du måste dessutom förgrunda eller använda speciallim nästa gång du ska tapetsera på dem eftersom dom är glansigare. Dessutom bör man vara fackman för att sätta upp kant i kant... men har man inte så stora krav så går det väll an!
    Är / Målare själv!

Lycka till

• Samla

Ha ett bra bord, finns tillfälliga målarbord att köpa i kartong som man bara slänger sen. Ta bort klister direkt om du får det på tapeten, blir så fula märken. Vi gjorde en liten fuling när min far satte upp dotterns fondvägg, där var redan tapeter, dessa tog vi inte ner utan vi tog tunt tunt med spackel på skarven, och strök över med trasa direkt (för att slippa spackla). Blev jättebra, har en bild på fondväggen, syns inget under!

• Nyfiken gul

Ja för bästa resultat ska du ta ner tapeterna som sitter under..

spackla igen spikhål, hål efter skruvar o pluggar, ojämnheter i väggen o annat som ser ut att lämna avtryck under nya tapeten.

• Aannaa

Bra tråd!
    Vi ska oxå snart tapetsera själva... har aldrig gjort det förr......
    Vi ska dock 'bara' tapetsera 3 st fonder... en av dom är mönster-anpassad!!!

Men men, det kommer nog bli bra!

~Mom ♥ Emilia~
  • xxSilvaxx

ja du.... vart ska vi börja nu då

Det är inte så svårt...

1. underarbetet är viktigast! lägg lite jobb på att få underlaget slätt och så att det inte sitter kvar rester av lös tapet, färg eller liknande... Det är inte svårt, bara slitigt o tidsödande...

2. Det finns även reparationstapet... men den är ganska tungjobbad, en smaksak... lite beroende på fd. underlag...

3. Välj en tapet av högre kvalitet... Dyrare tapeter är, oftast iallafall, tjockare och lättare att jobba med. "Easy up" eller motsvarande är allra lättast -då applicerar ni tapetlim/klister på väggen o sätter upp tapeten direkt om en poster ungefär...

4. Välj en tapet UTAN mönterpassning och UTAN något "upp o ner" Det ger er mindre spill o mindre huvudbry...

5. Om ni ska ha någon bård eller liknande -känn in rummet ett par dagar för att se om den verkligen behövs eller det bli lite för mycket... Samt i vilken höjd som passar... Måtta noggrant isåfall så den kommer rakt, det är inte så proffsigt om ändarna inte möts på samma ställe i slutet...

Lite hjälp på vägen?

• xxSilvaxx

Kan inte hålla med "norrmannen" om att easy-up tapeter är svårjobbade och att det är svårt att jobba kant i kant... Eftersom tapeten inte sträcker sig är det relativt enkelt... Skulle aldrig gå tillbaka till jobbiga förlimmade eller traditionella tapeter...

Sedan är ju en bättre tapet ofta spaltbar, då drar du ju bara ne övre skiktet på förarbetet så slipper du allt vad speciallim etc heter?

• Moj Katile

Mät längd för längd!!! Det är mitt bästa tips!
    Missade det när vi tapetserade....
    Lite snea väggar! Skiljde 17 mm på ena väggen och andra!

• Moj Katile

Å jag rev inte ner våra tapeter innan. Tog en slipmaskin å slipade ner alla skarvar! Blev JÄTTE bra resultat iallafall!

• Monstermoster

Har precis satt upp easy-up tapeter med mönsterpassning. Det var lätt! Vi har aldrig tapetserat förut varken jag eller mannen och resultatet blev superbra.

Vi spacklade mycket och så "målade" vi hela rummet med vanligt tapetklister innan vi tapetserade, det var väldigt bra för då såg man var de gamla tapetresterna lossnade från väggen så att vi kunde riva ner dem och spackla ännu mera och dessutom blev undermaterialet mättat på tapetklister vilket ska underlätta.

• The Man

Jag gissar att ni har för avsikt att gå till en butik där de säljer tapeter? Då rekommenderar jag att ni frågar efter råd av proffsen i butiken och sannolikt har de också en folder att bifoga med lite tips, råd och bilder. SÅ har det varit när jag köpt tapeter i alla fall.

Lycka till!

• Marcus U

Hej!
    Ska du handla i fysisk butik så be personalen om tips. Handlar du tapeter online så finns det ofta mycket information på hemsidorna. Du kan läsa mer på Tapeter online 

• ploffsan

Måla på befintlig istället. Vi rev tapeter o spacklade o hade oss, blev fulare än i de rummen vi målade på tapeten.

Svar på tråden Tapetsera när man aldrig har gjort det förr, hur gör man?