• helene306

Menskopp

Visst är koppen stor, jag fick lite halvpanik när jag fick hem min Diva "Ska den DÄR in i mig??!!" men den känns inte alls! Jag hade lite problem med piggen som nöp i början, men den är helt avklippt nu, mycket bättre.

Håller med Lady bug: Sitter den rätt, och man tar ut den rätt blir det inte blod överallt.

• helene306

Halkar den ner ska du föra in den lite längre. När du fått den på plats ska du snurra den så den vecklar ut sig helt. Om min kopp vecklar ut sig innan den är på plats, brukar jag försiktigt trycka upp den och snurra. Klart!

Ge det lite tid! Jag fattade inte helt tycke för koppen förrän ca 3:e mensen. Eller rättare sagt, jag gillade koppen när den väl var på plats, men inte grejandet vid insättning/tömning. Man var lite öm efter allt meckande

• helene306

Ts: Man kan nästan känna på formen (botten) av koppen när den är inne, sitter rätt och att den har vecklat ut sig, den ska vara rund och slät. Om din läcker fast den är rundad måste den ju hamnar snett och då läcker det. Ibland har även jag svårt att få den att veckla ut sig. Oftast gör jag en egen variant och drar ut den nästan helt så vakumet försvinner och koppen nästan är utvecklad, då för jag in den igen och snurrar något varv tills det känns att den sitter bra. Ibland känner jag att den hamnar snett och fel, då tar jag ut den igen och börjar om, det är oftast lättast. Det är ett litet pyssel att få in rätt teknik, men det kommer!

• helene306

Jag använder vanlig tvål när jag är lat, Lactacyd när jag är ordentlig

Att våga är att leva!
  • helene306
    Ylle skrev 2006-08-09 13:25:20 följande:
    "pinset"? vad är det?
    På den lilla tygpåsen man fick koppen i sitter ett pin fast. Det är "pinset"
    LyNxQ skrev 2006-08-09 13:24:01 följande:
    Jag hoppas att ni får bukt med problemen, för det är verkligen en jättesmart produkt!!(Kul att det var fler än jag som tänkte 'Herregud var stor den är! Hur ska man få in den??' när jag öppnade paketet)Jag har satt fast 'pinset' på min väska, nån mer som är lika töntig som jag??
    Jag har nog slängt mitt pin, vet inte varför, men den åkte Och visst var den STOR när man fick hem den Trodde aldrig jag skulle få in den där saken i mig
    Att våga är att leva!
  • helene306
    Hannamia skrev 2006-08-09 16:26:18 följande:
    En annan sak som jag tycker är ganska äckligt, är att jag inte lyckas spola ner allt blod! Det ligger liksom lite rött kvar i toakröken, även om jag spolar två ggr. Blir det så för er andra också?
    Du får spola snabbt Nä, jag vet inte, har samma problem. Någon skrev att lägga papper i toan innan man tömmer koppen så blodet inte fastnar. Jag skrubbar ett tag med toaborsten efteråt.
    Att våga är att leva!
  • helene306
    Robinsyster skrev 2006-08-11 07:34:32 följande:
    Ni som har och fått era att funka...Hur lång tid tog det för er innan ni fick in rätta "snitsen"?? och ska den hålla helt tätt eller måste man alltid ha trosskydd eller liknande???Tyckte min hade åkt lite långt upp... (det stod ju at den Inte skulle sitta som en tampong) så jag skulle dra ut den lite men fy fan... det går ju inte....hur ska man få ut den sen? och samtidigt hålla kvar allt blod i den?vette sjutton vad jag gett mig in på.
    Jag har aldrig haft direkta problem med min kopp. Det var lite trixigt i början innan jag fick in snitsen, men sen har det gått bra. Andra mensen satt det perfekt, men vid vissa tömningar kan jag få in koppen fel. Då tar jag ut den och börjar om, det går oftast lättare och snabbare än att greja omkring. Jag har aldrig använt trosskydd i samband med koppen, den ska hålla helt tätt.

För att ta ut den får man krysta fram den lite om den kommit långt upp, få tag i botten, sen snurrar jag den samtidigt som jag drar den neråt. När den kommer ut vinklar jag den lite uppåt och tar ut den. Oftast är allt kvar i koppen, är den riktigt full kan det rinna över lite, men det hamnar ju i toan så det är ingen fara.

Ge det lite tid! När jag provade koppen första gången blev jag nästan förbannad för att jag inte fick in den rätt, den vecklade inte ut sig, och jag höll på att skicka tillbaka den. Sen räknade jag till 10 och började om Du får in tekniken snart!
    Att våga är att leva!
  • helene306
    LyNxQ skrev 2006-08-14 16:54:44 följande:
    Åh vad jag var förbannad på min menskopp nyss! Det brukar ju fungera så bra att sätta in den! Men nu fick jag den inte att veckla ut sej.. Kanske har lufthålen blivit igentäppta (orkade inte hitta nåt att peta med, ska prova det vid nästa tömning)Efter säkert 5 försök kom jag på vad felet kunde vara, och vips, så vecklade den ut sej!Jag lät den börja veckla ut sej precis när jag fått in näsan hela innanför slidöppningen. Om jag tryckte in menskoppen helt medans den fortfarande var ihopvikt ville den inte veckla ut sej..---Så ni som har 'utvecklingsproblem', testa att låta koppen börja veckla ut sej tidigare! (det går bra att putta in den lite sen)----(men som sagt kan det bero på igentäppta lufthål oxå..
    Jag brukar göra som du skriver, att låta koppen veckla ut sig i slidöppningen. Funkar bäst här!
    Att våga är att leva!
Svar på tråden Menskopp