• Kardemumman

Finnar på ryggen och snart bröllop - hjälp!

Jag gifter mig om ett par månader och har helt plötsligt (för ett par veckor sedan) invaderats av en hel skog av finnar på rygg och hals/nacke. Och jag menar verkilgen massor: 20-30 st! Både stora blemmiga och mindre plitor. Min klänning går djupt i ryggen, och så här kan jag bara inte se ut. Vad ska jag göra? *panik* Hjääälp!

• Svar på tråden Finnar på ryggen och snart bröllop - hjälp!
  • waersta

Ring och snabbt boka en tid på en skönhetssalong! Kräv att få komma imorgon! Låt så angelägen som möjligt, nästan förkrossad!
    De kan hjälpa dig på bästa sätt! Tills dess, pilla inte!

• Angelica80

Nåt som funkar på mig är salubrin. Tvätta noga med salubrin på kvällen innan läggdags på finnarna. Spä inte ut så mkt som det står utan ha det ganska starkt. Smörj sedan på lite salubrin salva efter tvätt med salubrin lösning. På morgonen nhar typ alla finnar ploppat upp o är vita o sprängfärdiga. Äckligt!!! *blä*
    Men man får ut skiten iaf!
    Funkar kanon på mig! Salubrin finns i välsorterade ica butiker iaf!
    Värt att testa!

♥♥♥ Älskar Min sambo, Min vovve & Min familj ♥♥♥
  • waersta

Vad är salubrin? Använder du det på alla finnar? Hm.. kanske kan vara något.

• Poena

Ofta har det med kosten att göra, har du börjat äta mer onyttig mat på sistone?

• yuzz

Mitt råd är att bada i saltvatten och sen sola ryggen. Det gör att dem torkar bort o så slipper du fula fläckar.

• Kardemumman

Ja, jag måste nog ringa till en hudterapeut och få proffshjälp. Men ska testa huskuren med salubrin också för säkerhets skull.

Tack för tipset.

• Kardemumman

Poena: Nej, jag äter bra och nyttigt sedan nyår (gått ner 15 kg). Och äter inte piller. Fick barn för ett år sedan. Vet inte om det kan vara hormoner ändå?

• 201201232

Det kan vara hormoner, men sedan är det också så att det frigörs gifter när man går ned i vikt. Inte så konstigt att få problem med hyn om kroppen har det lite tuffare än vanligt. Sedan kan man få finnar av värmen eftersom att man svettas.

• 201201232

Mitt tips är att gå med ryggen bar.

• The Man

Köp ett paket med små plåster. Doppa bomullstussar i sårsprit och tejpa fast en tuss med ett litet plåster över varje finne. Detta torkar ut och "drar ut" oprenhetn ur finnen. Funkar bra!

• Duckan74

Vistas i solen, peela ryggen flera gånger i veckan och tvätta rent den. Ev köpa nåt medel på apoteket. Lycka till!

• seham

boka tid till en hudklinik så får du antibiotilka och en speciell spritlösning som du kan badda finnarna med.Detta hände mej med innan jag skulle gifta mej och jag gick till en hudklinik och fick medicin utskrivet,det hjälpte verkligen.Lycka till!!

• Kardemumman

Tack för alla era råd!

Jag ringde en hudklinik och ska få komma på konsultation i nästa vecka. Hon pratade om något som hette AHA-behandling. Någon som vet vad det innebär?

• waersta

Hur har det gått för dig? Dela gärna med dig om du fick några toppen tips! Har fått finnar i ansiktet som vägrar försvinna trots sol..

• Kardemumman

Waersta: det har gått "sådär". Har skrubbat på, kört med acnegel och alsolsprit för att torka ut de små rackarna och sedan på med återfuktare i form av hudcreme för känslig hy. Det har blivit bättre men är inte bra.

Har som sagt även konsulterat en hudterapeut och fick rådet att inte peela så ofta - endast 1 g/v - för om man kör för mycket stimulerar det fettproduktionen istället.
    Ska dit ca 3 veckor innan bröllopet på djuprengörande behandling av ryggen och hoppas att det gör susen. Passade även på att boka in mig på en ansiktsbehandling och -massage á 1,5 h. Lite lyx, men det måste man få unna sig innan en sådan stor dag, eller hur?!

Vad använder du för knep och hur funkar det?

• waersta

Jag har ju inga knep alls.. mer än att inte peta. Tänkte ju att du skulle komma med toppen råden.
    Tänkte önska mig sådant lyx som ansiktsbehandling när jag fyller.. (i november )

Har du testat salubrin? Tänkte jag skulle göra det när jag kommer ihåg att köpa det..

• Sandía

Jag har fått finnar på ryggen några gånger och då berodde det ena gången på att jag använt en tight sporttop som blivit svettig och andra att jag bytt balsam. Jag hade långt hår och lät balsamet sitta kvar i håret under duschen, och håret låg längs ryggen. Tänk efter om du kanske har ändrat något i dina rutiner.

Lycka till!

• Supermamsen

Kosta på dig en behandling på klinik.

rengöring

• Trynträ

Stioxyl brukar funka bra men är rätt uttorkande om man använder det för ofta. Och sen måste man vara försiktig med vad man har på sig för det bleker kläderna.

• Svampen

Jag har haft en himla massa problem med finnar på ryggen, nu har jag kommit på varför...Har inget att göra med fet kost t ex.

Nej för det har berott på för tajta kläder, dvs att jag t ex använt samma linne två dagar i sträck och förmodligen har det varit lite smutsigt eller svettigt ändå fast det kändes fräscht och det har satt sig på ryggen och orsakat finnar. Likaså har jag nu istället för att inte duscha på gymmet och gå hem och duscha duschat där istället direkt då har ryggen inte varit inständ i svettiga kläder. Funkade utmärkt plus att jag har skrubbat ryggen med antibakteriell tvål med en ryggborste varje gång jag duschat

Svar på tråden Finnar på ryggen och snart bröllop - hjälp!