• Bill

Myggbet på småfolket

Vad gör ni åt myggbet på era sockertoppar? Min son vaknade och sitter nu och kliar sig i pannan. Tusen myggbet och jag kan inte göra annat än att tycka synd om honom just nu. Men vad gör man åt dem? Finns myggmedel? Finns något för att lindra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 23:39:22:
    ps han är nästan två år och på myggmedel står det "inte för barn under 3 år".

• Svar på tråden Myggbet på småfolket
  • Erita

Det finns mildrande, typ kräm med aloe vera i som kan vara rätt skönt.
    Fråga på apoteket också, dem kan nog ge flera alternativ

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • kikkan79

På apoteket sa dom att mygmedel inte är testat på barn under fyra år.

Min son och jag tål inte myggen. Sväller upp som få så jag tar hellre myggmedel. Då det är som att välja mellan pest och kolera typ.

Men när myggen har bitit så brukar jag smörja med xylocain.
    Lite småbedövande salva vid insektsbett. Fungerar faktiskt.

• noname

jag har alltid haft myggmedel på mina små...tex på blöjan,runt nackkragen på tröjan ev på strumpor eller sjalen...den lilla är nu 20mån och jag smörjer in hennes handled lite på håret och på tårna...sen när det kliar så kan du smörja in med hydrokortison,badda med asolsprit eller ta lite xylocain salva...

DEN BLOOMSTERTID NU KOMMER MED LUST Å FÄGRING STOOOR!!
  • Bill

kikkan79: svärmor hade fem olika myggmedel och på dem stod det "inte för barn under tre år". Har aldrig hört att det är fyra år. Men om så är fallet stackars barn!!

Hur gör ni då? ni smörjer in er son? Jag tänker, varför får man inte smörja in dem?

• musli

Vi sprayar MyggA på Hannas kläder och så har vi Xylocain som bedövar värsta klådan på nätterna... 

//heavy metal-mamma...
  • kikkan79

Det är inte så att barn under tre år eller fyra år inte får ha det sa hon på apoteket. Det är bara så att man inte testat på yngre barn.
    (Det är möjligt att det är tre år. Det var hon på apoteket som sa fyra).

Och om man tar det på kläderna så garanterar dom inte samma effekt.

Försöker faktiskt att på kvällarna klä sonen i så mycket, men så tunna kläder som möjligt. Och bara ta lite myggmedel i nacken och så.

Tål dom inte det så torde det väl visa sig i form av utslag eller rodnad så då får man ju sluta. Men jag provar eftersom han sväller så runt om och kliar tills han blöder.

• Bill

Tror ni att det finns något man kan göra nu så här om kvällen när medicinskåpet gapar tomt på alternativ?!? För att lindra alltså

• Erita

Bill: det finns en metod fast det är ju sådant där gammalt som min mormor alltid gjorde på oss barn, och det var ju att smörja in sig i ättika..det skulle hålla dem borta

vårdguiden skriver:
    När du redan har fått ett myggbett, kan du lindra besvären genom att kyla ner bettet med kallt vatten, en isbit, Alsolsprit eller kylbalsam. En svag hydrokortisonsalva på myggbettet kan också fungera väl.

• Erita

Sen har jag för mig att en koksaltlösning också kan hjälpa tror jag såg det på svt eller ngt
    gör egen: koka 1 krm salt per dl vatten och låt svalna
    doppa sen en bomullstuss i vattnet och badda myggbetten

• Joonas

Japp, som erita skrev. Jag ringde och kollade nyligen (har en liten på tre mån) Inte xylocain på de allra minsta. Men badda med klorhexidin eller alsol samt ett tunnt lager hydrocortisonsalva 1%. Salvan funkade toppen för vår tjej.

• kayal

jag smörjer min lilla tjejs myggbett med bröstmjölk, de försvinner över natten
    har provat på mina också, de slutar klia nästan direkt.
    funkar hur bra som helst

detta är ju ett bra tips för de som har små bebbar som ammar än

• Erita

kayal: bröstmjölk är ett mirakelmedel
    funderar starkt på att pumpa ut och börja sälja som medicin hahaha

• kayal

Erita
    jajemen :D
    tanken har slagit mig med
    man får väl pumpa ut och frysa in ett gäng utöver det som ska gå till lillasten, man vet aldrig när det behövs

• E1981

Trä myggnätet från vagnen över sängen. Våran Jonte har fått myggbett men det verkar inte besvära så hemskt.

• Elfan

Vill bara tipsa om att vara uppmärksam på myggbett. Min 2-åring fick ett litet häromveckan, tyvärr kliade han sönder det och nu sitter vi här med en riktigt maffig hudinfektion. Ett sår större än en 5-krona på överarmen vilket innebär 10 dagars penicilin & inget bad...

Jag fick tipset från vårdcentralen att smörja på lite cortisonsalva om han fick fler bett för att dämpa klådan.

• Pina80

Myggmedel kan vara skadligt för barnens hy, därför ska man vara försiktig med att använda det på barn!

• Multa

xylocain finns på apoteket och är jättebra!

• Skruttiplutt

Har inte läst hela tråden så tipset känsk eär gammalt, men Alsolgel funkar jättebra på kliande myggbett och jag antar att det hindrar infektion också.

• verrron

Till oss sa de på apotkeket att myggA kan även användas till barn under 3 år men då ska man spraya medlet på kläderna.

• lurv

Jag använder Elisabeth Ardens Eight hour creme på mina och barnens bett, fick tipset av en kompis som använt det i flera år.

Svar på tråden Myggbet på småfolket