• Tola

Massa tips om utebur och info om utekaniner,tack:)

Hej hej:) vi har fått tillökning i familjen.. två stycken utekaniner..Alice och Rut:) vill ha massa tips på hur man kan fixa ute bur till dom (har en men vi vill ha större) och hur ska dom bo på vintern!? sedan vill ja veta allt annat också;)

• Svar på tråden Massa tips om utebur och info om utekaniner,tack:)
  • Splach

förut när jag hade större gård, så köpte vi "stolpar" sådana man har till hästhagar och satte i en stor fyrkant ca 10km2.. sedan på med kyklingnät 1.2 meter högt, och en dörr, så jag kunde gå in och ut, hängde även ståltråd lite rakt över, med fågelskrämmor på..
    Sedan hade jag en vanlig isolerad utebur, ståendes i hagen.
    Tänk på att gräva ner en bra bit av nätet, för kaniner är mästare på att gräva

• Baby 1987

Hej!

När jag hade utekanin så hade jag en vanlig utebur till honom med en lucka i som satt på sidan. Det var en 'stege' som ledde ner från luckan till gräset---så han kunde springa i en inhägnad gjord av hönsnät.

På vintern la jag över tjocka mattor och filtar bakom buren som murade in den typ. Sen fick han extra mycket sågspån och halm inne i buren. Om det blev för kallt flyttade jag in buren i garaget (vi har ingen bil som står där )och det funkade bra...

• Gisse the one and only

kaninerna tål mycket kyla, vår är ute året runt och i 20 gradig kyla, inge problem. Har en utebur på ben, tacket är isolerat med trasmatta på insidan och mycket halm i botten. Inga problem alls. På sommaren har hon markbur, trekant med stor hage runt om.

• Tola

Vi tänkte göra en hage av kompostgaller.. sånna där gröna.. som dom ska kunna vara i på dagen..

jag är helt nybörjare på det här med kaniner..har haft marsvin och hamster men ingen kanin..
    Hur mycket pellets/mat ska man he.. och grönsaker/frukt??
    (har försökt hittat nå bra info på nätet men inte hittat)
    och vad klipper man tänderna med.. på Rut måste man göra det..
    LÄR Mig;)

• Gisse the one and only

Kompostgaller är bra, det har vi och vi har satt fast det i gräset med tätpinnar. Vår kanin gräver inte alls.

• Gisse the one and only

Glöm inte att fvaccinera kaninerna mot kaninpest. Måste göras eftersom kaninpest smittar på marken där andra vilda kaniner har trampat. Kostar 180 kronor och görs ca med 6-9 månaders mellanrum.

• mini79

Om du ger kaninerna pinnar att gnaga på och mycket hårda rotfrukter så är det inte alls säkert att du måste klippa tänderna på dom. Jag behövde aldrig det på min kanin.
    Angående bur så se till att det alltid finns möjlighet till skugga, mat, vatten och ett torrt och vindskyddat ställe. Helst så att kaninen kan välja själv var han vill vara.
    Om du häller upp pellets i en skål så äter kaninen det han själv vill och behöver.

• Splach

enbart veterinären kan klippa tänderna på dom..
    För att förhindra att tänderna blir långa, så ha grenar inne vid dom jämt, helst äppelgrenar!

Angående mat, så ger jag mina stampe, finns att köpa på odal kostar 115kr för 15kg.. och dom ska ha ca1-2 dl mat om dagen, har jag för mej, ger det st till mina i alla fall och dom är inte undernärda!
    "tumregle"
    blir det mat kvar i skålen efter frukost, så är det för mycket mat.

Jag ger mina morgon och kväll..

Tänk på att dom ska ha fri tillgång till hö och vatten, saltsten ska alltid finnas..
    80% av kanines föda, ska vara hö.

Vist kan du ha kompost galler, men tänk på att dom kan hoppa!

Jag har just nu en variant, där jag varit och köpt reglar och byggt en stor ram på 2*2 meter och 1 meter högt.. gick på ca 40kr för ramen, sedan bygde jag ett lock, som är ca 5 cm större, och som är två delat..
    Sedan har jag kycklingnät runt ramen, och på locket, har ej det i botten för jag vill att kaninerna ska få gräva naturligt, så jag slipper klippa klorna.

• Baby 1987

Gurka och morötter är populärt...!

• Tola

men kompost galler är väl högt(?) tillräckligt iallafall väl? ska iallafall ut nu snart och fixa en hage till dom:)

• Tola

Min brorsa hade en kanin som man var tvungen att klippa tänderna på och det kunde man göra själv..(?) det gjorde dom iallafall

• Baby 1987

Jag har alltid trott att det är veterinären som slipar ner eller klipper kaninens tänder ifall det behövs. Det ska inte behövas om kaninen får pinnar eller gnagarstenar att bita på...

• Gisse the one and only

Övervuxna tänder

För långa framtänder orsakar oftast av en medfödd störning i käkarnas tillväxt. Andra orsaker kan vara trauma mot tänderna, infektioner i tandrötterna, eller sjukdomar i kindtänderna.

Kaninens tänder växer kontinuerligt hela livet. Om framtänder eller kindtänder inte har god passform mot varandra så nöts de inte ner, vilket leder till överväxt. övervuxna tänder kan orsaka muninfektioner, sår på läppar eller tunga, och oförmåga att plocka upp och äta mat. Tidiga tecken på tandproblem är svårighet att tugga och svälja ordentligt ökad salivering, och att kaninen är blöt på bringan. Så småningom magrar kaninen av och slutar sedan att äta. Om ingenting görs kan kaninen svälta ihjäl.

Den vanligaste behandlingen vid övervuxna tänder är att klippa tänderna periodvis. Man bör inte använda klotänger för detta, eftersom tänderna då lätt går sönder med sprickor djupt ner under tandköttet, vilket i sin tur kan leda till infektioner. Din veterinär har specialinstrument som på säkrare vis kan skära av tänderna. Om kindtänderna är inblandade, eller om kaninen är nervös och rädd, så krävs att man söver kaninen för ingreppet.

En permanent lösning av övervuxna framtänder är att helt enkelt dra bort dessa tänder under allmän narkos. Kaninen kan äta helt normalt efteråt, och behöver inte längre åka iväg for att få tänderna klippta då och då. Om Din kanin har problem med tänderna kan Du diskutera igenom olika behandlingsmetoder med Din veterinär.

Du bör aldrig avla på en kanin med tandproblem, eftersom problemet ofta är ärftligt!

Svar på tråden Massa tips om utebur och info om utekaniner,tack:)