• sonjasmissy

Barnvagnsrum: Hur fin vagn vågar man ha där?

Vi bor högst upp i ett trevåningshus i en förort till Stockholm. Och det finns såklart ingen hiss i huset. Det finns inte en chans att vi ska orka bära upp en barnvagn tre trappor varje dag. Och då återstår bara att använda barnvagnsrummet nere i källaren. Vi har portkod i huset.

Måste vi då köpa en billig begagnad vagn för att våga ha den i barnvagnsrummet. Jag har tänkt max 2000 kr för att det inte ska smärta så svårt när den blir stulen...

Hur vanligt är det att barnvagnar blir stulna från barnvagnsrum? Även om man skulle ha turen att fynda en ny vagn på sommarrean måste den väl ändå vara stöldbegärlig eftersom den då ser så snygg och ny ut?

Och jag som så gärna ville köpa en riktigt bra och snygg vagn... Jag har till och med blivit riktigt barnvagnsbesatt!!!

Är det någon som har erfarenhet av att använda barnvagnsrum?

• Svar på tråden Barnvagnsrum: Hur fin vagn vågar man ha där?
  • jezzzica

det finns ju lås man kan låsa fast dem med och ta med liften upp. Fast det kanske inte hjälper, helt sanslöst att man skall behöva tänka så..... tyvärr har jag ingen erfarenhet av barnvagnsrum.

• Nisses lada brinner

Vi bor i ett lugnt område och har precis köpt en ny dyr vagn, vi skulle aldrig ställa den i barnvagnsrummet, utan jag kommer släpa med mig vagnen 2 trappor upp.

Vet att nya dyra vagnar är heta "byten" så jag hade inte vågat ställa om jag var du.

"Sill I Dill, blivande 3 barns morsa"
  • Duckan74

Än så länge bara en småbarnsfamilj i vårat hus, men de har fått ha sin vagn i fred i vårat barnvagnsrum (i sthlm) och jag hoppas det ska gå lika bra för oss när vi ställer vår där.

• medistra

vi har vår vagn i vårt barnvagnsrum, köpte den sprillans ny för 8000kr men vi har köpt ett rejält bygellås om är anpassat för cyklar egentligen och låser alltid fast den genom både ram och insats i elementet i förrådet

sedan tar vi ju alltid med oss skötväska och när Lukas var liten tog vi med liften upp

hittills har inget hänt, men OM den skulle bli stulen så går det på hemförsäkringen om den stått i ett låst utrymme, självrisk får man ju betala då såklart och hos oss är den på 1500kr

först tänkte vi att vi skulle bära upp den varje dag för våra 2 trappor, hehe, det var INNAN vi fick barn och vi insåg bara efter ett par dagar att det inte funkade så bra, trots att vi har en av de lättaste vagnarna på markanden blev det oerhört tungt och otympligt och så har man ju dessutom en lite bebbe att tänka på med

köp ett ordentligt lås bara så ska det nog inte vara någon fara att ha den i förrådet, och ring försäkringsbolaget och kolla upp hur hög en självrisk skulle vara för er

• sonjasmissy

När vi flyttade till det här huset trodde vi ju att vi skulle kunna ha vagnen i trapphuset. Och nu har vi ju inte möjlighet att bara flytta huxflux sådär. Det känns som om att tjuvarna kan jobba mer ostört i ett barnvagnsrum även om man har jättekraftiga lås.

Jag ska kolla upp det där med självrisken också. Men det brukar väl i allmänhet vara rätt jobbigt att bråka med försäkringsbolag om att få ut ersättning, eller?

Tro ni att alla märken är lika poppis? Och nu tänker jag inte på Bugaboo, för det förstår jag ju att den är väldigt eftertraktad för tjuvar. Men Brio och Kronan? Vill ju egentligen ha en knallgrön Brio eller en brun Kronan.

• sonjasmissy

Skulle ni våga ha en Kronanvagn i barnvagnsförrådet. Alltså ha kvar själva sittdelen och så bär man upp mjukliften?

• sonjasmissy

Ja ursäkta att jag bara fortsätter att fråga, jag är såklart tacksam för de svar jag fått!!

• mamma glad

Hejsan,
    jag bor också tre trappor upp utan hiss och har vagnen stående i cykelförrådet 2 portar bort.
    Den har stått där i 15 månader och "peppar peppar" så har det gått hur bra som helst. Slutade låsa den efter bara ett par veckor (övermodigt kanske ) och nu har jag även börjat lämna skötväskan....

• barn i USA

Vi bor i ett lungt område och jag känner mig inte speciellt orolig över att ställa barnvagnen i barnvagnsrummet. Självklart låst och utan lösa saker som mjuklift, skötväska och annat.

Däremot tycker jag att det är ALDRIG ok att ställa barnvagnen i trapphuset. Trapphuset är en utrymningsväg vid en ev brand samt att pyromaner tar sällan med sig något att elda på utan använder det som finns i trapphuset.

Jag tycker att du ska höra med andra barnvagnsägare i området eller med hyresvärd/bostadsrättsförening hur stölderna ser ut. Det är jättesvårt att svara generellt då det finns vissa områden där det inte är några problem och vissa där det bara är problem.

Vi ska också stöldmärka våran vagn vilket brukar göra tjuvarna mindre benägna att ta den.

• sonjasmissy

Tack för råden!
    Ja, jag har faktiskt sett ett par barnfamiljer på sista tiden ute på gården, med små barn, innan trodde jag att det knappt fanns några småbarn här. Och då tänkte jag att jag kanske skulle våga fråga dem om de vågar använda sina barnvagnsförråd, alltså i deras hus eftersom de inte bor i vårt hus. Är lite rädd för att verka framfusig men det kanske inte är så farligt...

Svar på tråden Barnvagnsrum: Hur fin vagn vågar man ha där?