• Jennnyn

Dräktig katt

Jag misstänker (eller rättare sagt är ganska säker) på att min honkatt är dräktig. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta och skulle vilja ha lite tips på hur jag kan bidra till att hon mår så bra som möjligt!

Jag vet inte exakt när hon blev dräktig, men som det är nu så har hon blivit lite rundare, framförallt syns det på sidorna på henne. Spenarna har dessutom svullnat upp, hon äter mycket mer och vilar mycket (ligger ofta utsträckt på golvet som en hund, vilket hon aldrig gjort tidigare). Magen känns "hård", men jag har ännu inte känt att något rör sig därinne. Finns det någon med erfarenhet som skulle kunna gissa ungefär hur långt gången hon är?

Ska jag ge henne något särskilt att äta? I nuläget äter hon enbart torrfoder.

Så kom gärna med tips! Vill ju att hon ska ha det så bra som möjligt

• Svar på tråden Dräktig katt
  • Joffe

Hej!

Mina katter har inte fått några ungar men puffar lite för dig.
    Tror inte du behöver ge henne ngt speciellt, det är bara att se till att torrfodret innehåller allt som hon behöver.

//Joffe
  • Majsan70

Det finns foder speciellt för dräktiga kissar. Kattungefoder av bra kvalitet är att rekomendera. Eventuellt lite KMR med lite annat smått o gott.

Med andra ord xtra fet mat. Det är även att rekomendera under tiden hon diar.

Och du...du vet att ungarna skall stanna hos mamman i 12 veckor va?

• Jennnyn

Majsan70: Jo att de ska stanna hos mamman i 12 veckor vet jag redan Antar att det bästa är att gå till en zooaffär eller djursjukhuset och köpa kattmat, i de "vanliga" affärerna finns det inte så mycket foder för dräktiga katter att välja mellan...

• Kenzie

Precis som Majsan 70 skriver så ska man ge en dräktig hona kattungemat, Royal Canin babycat är ett bra foder till en dräktig/digivande mamma. Du kan gärna ge henne lite extra kalcium i form av. t.ex en ostbit varje dag.

• Ella174

Jag tjatar vidare om försäkringar...

Är katten försäkrad?
    Vet inte om du kan ta avelsförsäkring på din katt, men det täcker t ex kejsarsnitt och annat som ibland kan bli aktuellt.

• Jennnyn

Ella174: Ja, hon är försäkrad i Agria. Har en grundförsäkring där, men kan ju ringa och höra om avelsförsäkring om det finns någon sådan. Är ju tråkigt med dyra veterinärkostnader...

• Jenny28

hejsan
    jag tror att min hona med är dräktig, var ung en månad sen hon hade rajtan tajtan med en kat härute..hennes spenar är jättestora o hon äter jämt! börjar bli rund om magen..
    MEN när tror ni att hon får då?
    i augusti?
    man vågar ju inte åka på semster en längre period nu..

förlåt att jag lånade din tråd lite...
    lycka till med katten

• Jennnyn

Jenny28: Ungefär samma "symptom" som min katt har då. Hon har också blivit ett riktigt matvrak Det jobbiga är att jag inte vet när det kan ha hänt eftersom hon brukar vara ute en del...hon försvann visserligen i fyra dygn i slutet av maj...kan ju ha hänt då, men en kompis till mig som har erfarenhet av dräktiga katter gissade att det inte var så länge kvar...så jag vet inte...man vill ju som du sa, gärna vara hemma när det sker om något skulle gå snett (jobbar heltid hela sommaren) Hade vart lättare att planera och tagit ledigt om man visste när det skulle ske..

• Jenny28

jenny: ja precis, o vi som planerat att åka bort en vecka o 3 veckor, men det vågar jag nog inte...vill inte lämnna henne ensam..hon har ju blivit sååå kelen nu det sista med..ska jämt kela...

• Majsan70

Jennyn

Har du kissen försäkrad i Agria så täcker det ett kejsarsnitt i grunden har jag för mig. Lite neroende på vilken av försäkringarna du har. Avelsförsäkring tror jag inte man kan ta ut när det gäller en huskatt, om det är det du har. (låter som det i TS i allafall)

Jenny28
    En kisse är dräktig i ungefär 65-67 dagar. Försök att räkna lite efter det så du får fram ett ungefärligt datum.

Svar på tråden Dräktig katt