• maria27

Extra läkarkontroll vid ny graviditet

När jag va på inskrivning i januari under min första graviditet bad jag barnmorskan om att få extra kontroller eftersom min mamma fått 4 st prematurbarn och mormor ett.. Barnmorskan svarade med att säga att det finns ingen forskning som visar att detta e ärftligt så inga extra kontroller för min del. Under hela graviditeten ställde jag massa frågor.. och när jag va där i v 32 frågade jag hur barnet låg om det hade vänt sig.. det skulle hon känna i v 34 sa hon då.. kunde inte känna även fast jag bad henne om detta. Jag frågade också om sammandragningar,, hur mycket och om det brukar göra ont osv.. hon svarade att så länge det inte stör vardagen så e det ingen fara.

Innan kontrollen i v 34 hade min lilla Natalie redan kommit ut. Efter en tid på neo på danderyd så blev vi utskrivna och en gynekolog sa att jag skulle be om extra kontroller vid nästa graviditet.. hon kunde inte förstå att jag hade blivit nekad under denna grav..

När jag sedan träffade barnmorskan så nästan erkände hon att hon hade fel.. och sa att det kanske e ärftligt iallafall..
    Någon mer som tror att det är ärftligt eller har erfarenhet av extra kontroller?

• Svar på tråden Extra läkarkontroll vid ny graviditet
  • EST

Jag väntar mitt andra barn och eftersom Sebastian föddes för tidigt, inte jätte tidigt, och var tillväxthämmad går jag på extra kontroller. Min bm är nästan manisk och jag har gått på kontroller hos henne varanan vecka sen vecka 15. Jag tar dessutom bltr och kollar urinen själv hemma ett par gånger i veckan för att upptäcka ev. havandeskapsförgiftning i tid. Jag får utöver detta en massa extra tillväxt ul och tid hos Spec. mödravården. Jag känner mig helt trygg och vet att både bm och läkare håller stenkoll på mig och min nya baby. Känns skönt. Jag hoppas att du får lika stort stöd i din nästa graviditet som jag får.
    Önskar dig lycka till med allt. /Emelie

• Neeemi

Min mamma har fött alla oss barn för tidigt. Och jag fick 6 veckor för tidigt. Vet inte om d e nåt samband. Men jag tror nog det kan vara så. Lycka till!

• Sessie70

Ingen aning, men kräv extra kontroller! Fast jag är lite "skadad" efter två extrema prematurer... Men extra kontroller tror jag e bra.

• Hanna

Jag har fått gå på special MVC, på Danderyd under denna graviditet. Har bl a gjort extra UL för att kolla att allt är som det ska. Det känns tryggt.
    Jag tycker att det borde var självklart med extra kontroller efter en prematur födsel. Om man vill borde man få det! Hör med Prima Liv, det är där jag går, det var aldrig några problem att få special MVC! KRAM och lycka till!

• Videmamma

Jag väntar inte mitt andrabarn än men fick besked redan på Förlossningen ( jag låg aldrig på BB) att jag kommer att få gå på extrakoller så fort jag bara visar possitivt på grav.test och under resten av graviditeten. Och att det var viktigt att jag tog kontakt med spec. mödravården på en gång.

Vad betraäffar barnmorska så vet du väl om att du har rätt att byta om du går hos någon du inte har förtroende för? Och att du alltid kan vända dit direkt till förlossningen om du misstänker att något är fel. Vad gäller ärftlighet så kan det vist gå i arv beroende på orsak till för tidig födsel. T.e.x så är inte en prematur födsel p.g.a en virussjukdom ärftlig eftersom det är unikt för det tillfället. Men andra som t.ex. havandeskapsförgiftning, diabetes m.m kan vara det.

Svar på tråden Extra läkarkontroll vid ny graviditet