Extra läkarkontroll vid ny graviditet
När jag va på inskrivning i januari under min första graviditet bad jag barnmorskan om att få extra kontroller eftersom min mamma fått 4 st prematurbarn och mormor ett.. Barnmorskan svarade med att säga att det finns ingen forskning som visar att detta e ärftligt så inga extra kontroller för min del. Under hela graviditeten ställde jag massa frågor.. och när jag va där i v 32 frågade jag hur barnet låg om det hade vänt sig.. det skulle hon känna i v 34 sa hon då.. kunde inte känna även fast jag bad henne om detta. Jag frågade också om sammandragningar,, hur mycket och om det brukar göra ont osv.. hon svarade att så länge det inte stör vardagen så e det ingen fara.
Innan kontrollen i v 34 hade min lilla Natalie redan kommit ut. Efter en tid på neo på danderyd så blev vi utskrivna och en gynekolog sa att jag skulle be om extra kontroller vid nästa graviditet.. hon kunde inte förstå att jag hade blivit nekad under denna grav..
När jag sedan träffade barnmorskan så nästan erkände hon att hon hade fel.. och sa att det kanske e ärftligt iallafall..
Någon mer som tror att det är ärftligt eller har erfarenhet av extra kontroller?