• Underlig

Driftkostnad på hus

Huset är på 180 kvm. Uppvärmningen är fjärrvärme, jag tror det är dyrt. Vatten och avlopp har sett att 5000 ska vara normalt för 4 personer, är det så? Och likadant hushållselen att det ska vara ungefär 5000 för 4 personer i hushållet. Det är en ensam karl som bor där nu.

Här är iaf driftkostnaderna:

uppvärmning29400försäkring3100vatten/avlopp2400renhållning2000hushållsström720044100

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-03 19:30:41:
    uppvärming 29400
    försäkring 3100
    vatten/avlopp 2400
    renhållning 2000
    hushållsström 7200

• Svar på tråden Driftkostnad på hus
  • aktuelle

fjärrvärme är ju billigare..

• Underlig
    aktuelle skrev 2006-07-03 19:28:15 följande:
    fjärrvärme är ju billigare..
    Billigare än el men jag tror på den storleken på huset så skulle kostnaden vara mindre. Dåliga fönster, isolering och annat sånt som gör att jag tror det är dyrt...
  • aktuelle

Underlig : i slutändan tror jag ändå fjärrvärme blir billigare..

• Underlig

Ska försöka hålla mig kort så jag går att förstå.

Vad har ni för kostnad på hushållström?

Vad betalar ni för vatten/avlopp?

• Gladhannapanna

Tycker att er driftskostnad är lite hög. Vårt hus är 116 boa och 72 bia, vi har jordvärme och vår totala driftskostnad inkl el, vatten, avlopp, sophämtning, sotning, vägförening, försäkring är ca 2000/månad.

• Underlig
    Gladhannapanna skrev 2006-07-03 19:43:42 följande:
    Tycker att er driftskostnad är lite hög. Vårt hus är 116 boa och 72 bia, vi har jordvärme och vår totala driftskostnad inkl el, vatten, avlopp, sophämtning, sotning, vägförening, försäkring är ca 2000/månad.
    Du vet inte vad ni har var för sig av dessa kostnader?
  • Gladhannapanna

Vi har ägt huset i ett års tid och enligt vad jag får fram har vi betalat:
    7541:- för el
    ca 5000:- för försäkringar
    1245:- för sophämtning
    8548:- för elnät, vatten och avlopp (samma leverantör)

Utöver detta som blir 1860/månad har vi ju fastighetsskatten.

(Jordvärmen ingår i elkostnaden)

• kattengustav

Bankerna brukar ränka på en driftskostnad på ett hus med direktverkande el: minst 3000 kr i månaden och om man äldar med ved så blir det minst 2500, men fjärrvärme vet jag inte direkt. Letar inte hus i stan, så det enda vi har att lita oss till är just dessa priser och priser för bergvärme.

Hoppas du får ordning på det.

Svar på tråden Driftkostnad på hus