• LPW

Hur högt i tak krävs...

... för att man skall kunna ha en rund taklampa som är 50 cm i diameter hängande i taket? Jag vill att man skall kunna gå under den utan att instinktivt känna att man behöver böja på huvudet? Räcker det att själva sladden är 50 cm (och att den lägsta punkten på lampan då är 1 m under taket) eller bör sladden vara längre för att det inte skall se konstigt ut?

• Svar på tråden Hur högt i tak krävs...
  • Miss Upsey Daisey

lite nyfiken... hur högt i tak har du??? För har man den så långt ner kan man inte vara särskilt lång om man ska kunna gå under den...

Är det en "mitt i rummet" lampa skulle jag nog inte sätta en sådan stor lampa så långt ner.

• väntar o längtar

Har lite svårt att visualisera den bilden - har du nåt exempel? Men när jag sitter och tittar upp i taket så gissar jag att det skulle krävas runt 3,5 m i takhöjd. Det är vad det är i det rummet jag sitter nu och det ser ut att fungera.

• LPW

Det kommer att vara mellan ca 3-3,2 m skulle jag gissa på och lampan jag vill ha heter "Random Light" och finns på www.moooi.nl (finns både i vitt och i svart och jag är intresserad av den vita). Rummet jag skulle vilja ha den i är vårt allrum/TV-rum som ligger på övervåningen i vårt hus, men i och med att vi inte fått tillträde ännu så har jag tyvärr ingen bild .

• väntar o längtar

Hmm... den var väldigt fin men jag är tveksam till om takhöjden räcker till. Kan du inte prova med att hänga upp någon papphistoria i taket så att du har 2 m kvar att gå under. Gör den ungefär så stor som lampan och ha den hängandes en dag eller två för att se hur ni agerar när ni går under.

Usch! Jag var verkligen inte till någon hjälp för dig.

• väntar o längtar

Linda, för att få exakt takhöjd i rummet kan du kanske ringa snickarna/annan hantverkare i morgon och be att de mäter åt dig.

• LPW

Tack för svaren . Det är ju ingen panik ännu eftersom vi nog ändå inte kommer att göra något inköp förrän vi flyttat in. Smart tips att hänga upp något i taket för att se hur det fungerar- en stor ballong vore väl perfekt, eller?!

Jag insåg dock precis att vi har en lampa i vårt arbetsrum som man kan gå rak under om man är max 1,95 m och min man har inget problem med det (trots att han är nästan 1,9 m) och jag har aldrig själv tänkt på att den skulle hänga lågt... Spontant känns det i alla fall som om jag vill ha minst ca 2,1 m att gå under. Lampan får ju plats, men frågan är ju bara hur kort sladd man kan ha innan det ser konstigt ut?!

• mammatotoo

Jag har oxå suktat efter den lampan, vad kostar den i den storleken?
    Ska ni inte ha ett bord under lampan??

• AnnaGBG

Sätter du något under lampan så kan den ju hänga lite hur som helst...

Vi har en rund lampa med en diameter på ca 60 cm. Den hänger drygt en meter ner från taket och vi har en takhöjd på 3.60. Lampan ser liten ut så det är då inga problem här.
    ( Vi har inget under den, den hänger mitt i rummet. )

• AnnaGBG

Jo, jag glömde säga att du kan allt ha en ganska kort sladd utan att det ser konstigt ut.

• LPW

Njae, tror inte att det blir ett bord just där... Vi skall ha två skåp och en byrå som är 1,4 m höga längs en vägg och sedan troligtvis två fåtöljer med ett litet bord mellan som står längs en annan vägg så lampan kommer att hänga fritt i luften.

Har ingen aning om vad lampan kostar exakt, men gissar på mellan 3.500-5.000 SEK.

Svar på tråden Hur högt i tak krävs...