• sabia

VARFÖR, VARRFÖR kan jag inte blir gravid?????????????

hej, jag vill bara förstå:
    vi som är oförklarlig barnlös, VARFÖR kan inte blir med barn.
    jag förstår inte det här. vi är ju friska. vad är det som är så fel?????vad vill våras kropp att vi ska göra att bli gravid?????????? är såååååååååååååååååå arg på mig själv för att jag aldrig lyckas.

• Svar på tråden VARFÖR, VARRFÖR kan jag inte blir gravid?????????????
  • Korpan

Lilla lind:
    du skrev:
    "Jag tror den här myten finns pga att hoppet är det sista som överger människan.

Tex ett par där hon tex inte har några äggstockar eller han inga spermier. Det an garanterat inte få biologiska barn

Men då de tror på det här med avslappning så känner de att det ändå finns hopp även om det inte gör det. Så hör de storys om nån barnlös kompis kompis kompis, som minsann slappnade av och vips var hon gravid. Så får det upp hoppet.

Det är nästan som att man behöver nåt att tro på för att stå ut och inte gå under. Tex finns det ju en anledning att religion har stor betydelse i människor liv fastan forskningen visar att gud aldroig funnits. Man lever på hoppet kan man säga."

min åsikt om detta är ju då att det kommer att dröja måååååånga ÅR innan detta fantasi-par söker hjälp, och när det äntligen går upp ett ljus för dem att "vi klarar inte detta själva" så är de förmodligen för gamla för att kunna skaffa barn.
    Varför leva på en lögn när man kanske kan få hjälp relativt snabbt???

• Lillalind

Ja absolut, jag håller med dig. Avslappning påverkar inte fertiliteten.

Jag tror man får rådet av folk som inte vet bättre, därför att man själv ska må bättre. Man mår ju inte bra psykiskt av stress.

Sen är det ju lättare sagt än gjort att slappna av, speciellt om man närmar sig 40-strecket.

Det är verkligen inget vetenskapligt att påstå att avslappnig hjälper, men folk som säger det menar ju oftast väl och vet inte om hur kränkande det låter för oss barnlösa.

• fia sthlm

Jag har inte läst tråden men jag kan bara säga att jag inte tror ett  *** på att det handlar om att slappna av när det gäller att bli gravid.
    Jo visst det kan säkert hända, men sällsynt.

Har hört den komentaren själv alldeles för många gånger.
    - Ja men om du bara slutar tänka så mycket på det. så kanske det lyckas...och liknande

Nu när jag äntligen blev gravid PGA IVF!! så kan jag ärligt säga att jag knappt mått sämre i mitt liv och aldrig varit så stressad eftersom vi mitt i ivf-behandlingen flyttade oxå.
    Så om det handlade om att stessa av och koppla av så borde det väl inte gått ?

Innan dess har jag varit på semester 3 gånger + massa minisemestrar under våra försök att skaffa barn och Aldrig lyckats trots avkoppling??
    Dom flesta som inte lycka har en anledning till att dom inte gör det.
    I vårat fall fick vi reda på när vi gjorde ivf vad som var "fel".
    Inget fel på någon av oss men av 15 befruktade ägg så gick bara 2 st att använda.
    15 ägg motsvarar ju typ 1 år och 3 månaders försök i hemmverkstan

• Nibblan

Nusse - jag och maken har försökt bli gravida sedan maj 2003 och har lyckats en gång genom IVF som tyvärr slutade i missfall. Vi har båda två grundligt utretts under dessa år. INTE EN ENDA GÅNG har någon av de läkare vi träffat föreslagit att vi ska "slappna av så löser det sig nog".

Jag känner via IVF-nätverk massor av folk både i England och Sverige som har svårt att bli gravida och de har heller ALDRIG fått rådet av en kvalificerad läkare att "slappna av".

Vad beror det på, tror du?

• Betty2

Bisquit: Svarar här på ditt inlägg till mig från måååånga sidor bakåt.

"Betty 2: Jag lägger till ett tips till ditt tips om det går bra.

Sök gynekolog och om denna säger åt dig att slappna av och inte tänka på det alt ( och detta är sant ) ha roligt.. ( ööh? )
    Så BYT!!

Mvh G"

Jättebra tillägg till tipset! Så det går alltså väldigt bra att du gjorde det tillägget.

• BlåRosen

nasse1,, du är inte lite fräck med din attityd mot oss barnlösa ...

När det är flera än EN som skriver samma bevis som går mot dina påstående som du inte har några som helst belägg för..Finns heller INGEN forskning eller bevis på att"slappna av" har med barnlöshet att göra..

Vi lever inte i en drömvärld som du tycks tro. Däremot så är det nog mer dom som kläcker ur sig kommentaren "slappna av" & "tänk inte på det" som lever i en drömvärld,,,,som TROR att det är så...Vi barnlösa ser livet mer vidsynt än någon annan..

VI som är barnlösa sitter på MER FAKTA än någon annan sitter på..

Så kom inte igen å säg SLAPPNA AV,,,för det hör INTE HIT....

• Julifru

Tycker oxå det är imponeranade att vi som gör ivf lyckas som man både är stressad och bara tankar på bebbe just då..

• Betty2

Nusse: Jag antar att du inte läser här mer men vill ändå kommentera, i fall... Kan helt enkelt inte hålla mig.

På ditt sista inlägg låter det nästan som att all barnlöshet skulle bero på brist på avslappning. Som någon skrev tidigare, man är barnlös pga sjukdom!! T ex pga väldigt få och orörliga spermier, eller endometrios, eller PCO, eller igentäppta äggledare, osv osv. Sedan finns det en grupp "oförklarligt barnlösa" där läkarna ännu inte har hittat orsaken till barnlösheten, men i vissa fall upptäcker man t ex det vid IVF-behandling. (Kan t ex vara "ovanligt hårda äggskal" som gör att spermierna inte kan befrukta ägget, utan att det behövs "mikroinjektion".) Allt detta är fakta och det finns som sagt även mycket forskning som visar att stress (i normala mängder, t ex den stress många känner vid ett IVF-försök) INTE minskar chansen till graviditet. (Bl a en studie som presenterades från Sahlgrenska sjukhuset förra året + alla länkar som finns längre bak i tråden.)

Och som sagt, om man tillhör de personer som har så hög stressnivå att ägglossningen påverkas så UPPTÄCKS DET VID FERTILITETSUTREDNINGEN!!!! Och TS har alltså redan gjort en sådan utredning + provrörsförsök. Så i hennes fall är det INTE stress som orsakar barnlösheten, så dina tips till henne om att slappna av hjälper INTE!
    Detta tips är dessutom inte något som ökar hoppet, snarare tvärtom. Det är enormt kränkande att få höra detta eftersom du indirekt säger att "Det är ditt eget fel att ni inte får barn, för att du tänker för mycket på det/kopplar inte av." Jag förstår att du inte menar illa, men tänk på att det är så det uppfattas när du säger "slappna av" till en ofrivilligt barnlös.

• BlåRosen

Betty2,,bra inlägg,, tummen upp

• Julifru

Betty.. kunde ej skrivet det bättre själv

Svar på tråden VARFÖR, VARRFÖR kan jag inte blir gravid?????????????