Nusse: Jag antar att du inte läser här mer men vill ändå kommentera, i fall... Kan helt enkelt inte hålla mig.
På ditt sista inlägg låter det nästan som att all barnlöshet skulle bero på brist på avslappning.
Som någon skrev tidigare, man är barnlös pga sjukdom!! T ex pga väldigt få och orörliga spermier, eller endometrios, eller PCO, eller igentäppta äggledare, osv osv. Sedan finns det en grupp "oförklarligt barnlösa" där läkarna ännu inte har hittat orsaken till barnlösheten, men i vissa fall upptäcker man t ex det vid IVF-behandling. (Kan t ex vara "ovanligt hårda äggskal" som gör att spermierna inte kan befrukta ägget, utan att det behövs "mikroinjektion".) Allt detta är fakta och det finns som sagt även mycket forskning som visar att stress (i normala mängder, t ex den stress många känner vid ett IVF-försök) INTE minskar chansen till graviditet. (Bl a en studie som presenterades från Sahlgrenska sjukhuset förra året + alla länkar som finns längre bak i tråden.)
Och som sagt, om man tillhör de personer som har så hög stressnivå att ägglossningen påverkas så UPPTÄCKS DET VID FERTILITETSUTREDNINGEN!!!! Och TS har alltså redan gjort en sådan utredning + provrörsförsök. Så i hennes fall är det INTE stress som orsakar barnlösheten, så dina tips till henne om att slappna av hjälper INTE!
Detta tips är dessutom inte något som ökar hoppet, snarare tvärtom. Det är enormt kränkande att få höra detta eftersom du indirekt säger att "Det är ditt eget fel att ni inte får barn, för att du tänker för mycket på det/kopplar inte av." Jag förstår att du inte menar illa, men tänk på att det är så det uppfattas när du säger "slappna av" till en ofrivilligt barnlös.