• Sing Star

Kan vi bada vår 4-månaders bebis i poolen?

Vi åker till Grekland om 2 dagar med vår lilla tjej som är knappt 4 månader. Hon älskar att bada, men är hon för liten att bada i barnpool på vår resa, dvs är det för kallt vatten? Har med en duschflaska så att vi kan duscha henne lite lätt i vagnen. På BVC sa de att vi inte får bada henne i vatten kallare än 34 grader så länge hon är yngre än 6 månader. Har någon av er där ute erfarenhet? Hur varmt brukar det vara i poolerna?

• Svar på tråden Kan vi bada vår 4-månaders bebis i poolen?
  • LinTra

I babypoolerna brukar det ligga runt 30 grader tror jag.
    Du får skaffa en liten balja åt henne där hon kan bada.

• Annacecilia

Om det är riktigt varmt i luften så är det ok att bada kortare stunder för att svalka av bebisen, även om det är kallare än 30-34grader i vattnet. Det är iallafall den info jag fått av vår babysimsinstruktör.

• Ellida

Det du ska tänka på är att man inte får ha sololja på en 4 månaders bäbis, så du måste se till att du täcker hennes kropp på annat vis. Jag har min 3 månader baby i våran pool. den är ca 32 grader varm. fast hon sitter mer på flyt grej än i vattnet. ha en trevlig resa.

• väntar o längtar

Se om dottern tycker att det är lagom temperatur, känns på kroppen med jämna mellanrum så att hon inte blir kall och låt henne inte bada så länge per gång.

Köp CCS Bamse spf30 här hemma innan ni åker då den innehåller enbart fysikaliskt filter vilket är det som rekommenderas på små barn.

• Sing Star

Åh, tack! Jag har köpt Bamses sf 30, men visste inte om jag vågar använda den eftersom hon är så liten. Vi tänker hålla oss i skuggan så gott det går, men det är ju svårt att undvika solen helt. Så det som Ellida skriver stämmer inte då? Johanna stoppar ofta in sina händer i munnen så dem kan jag ju inte smörja in, men fötter, ben och näsa vill jag nog gärna smörja in.

• HumDis

Barn under 6 månader (och gärna ända upp till ett års ålder) skall inte använda Bamses solskydd heller utan hållas i skuggan eller ha solskyddskläder. På vårt apotek sa farmaceuten att det är för att de är känsligare då och lättare blir allergiska mot solskydd vilket försvårar i framtiden.

Bada kan man göra men det måste vara snabba dopp och barnet skall inte få vatten i ansiktet. Utomlands håller man inte alltid en tjänlig kvalité på poolvattnet och då kan bebisen få i sig bakterier som kan vara farliga för en så liten.

Personligen tycker jag egentligen det är lite tidigt att ta med en 4-månaders på en "solresa" eftersom det är så svårt att skydda det mot den extremt starka solen.

Hoppas ni får en trevlig resa trots allt!

/ HumDis
  • laral

Jag skulle inte smörja in min bebbe m solskyddskräm om den var så liten som 4 mån, hellre hålla mig undan solen. Så små bebisars hud är otroligt tunn, apoteket rekommenderar inte Bamses sf 30 m fysikaliskt filter till barn under 1 år.

• Sing Star

Ja, jag skippar solkrämen, det känns inte rätt och Johanna får vara i skuggan hela tiden.

• laral

Om du ammar, tänk på att amma lite oftare så att hon får i sig vätska när det är varmt. Annars ersättning lite oftare än vanl.

Svar på tråden Kan vi bada vår 4-månaders bebis i poolen?