• Sing Star

Kan vi bada vår 4-månaders bebis i poolen?

Vi åker till Grekland om 2 dagar med vår lilla tjej som är knappt 4 månader. Hon älskar att bada, men är hon för liten att bada i barnpool på vår resa, dvs är det för kallt vatten? Har med en duschflaska så att vi kan duscha henne lite lätt i vagnen. På BVC sa de att vi inte får bada henne i vatten kallare än 34 grader så länge hon är yngre än 6 månader. Har någon av er där ute erfarenhet? Hur varmt brukar det vara i poolerna?

• Svar på tråden Kan vi bada vår 4-månaders bebis i poolen?
  • kanallt

Personligen tycker jag aldrig det är för tidigt att ta med barnet på en solresa.

• väntar o längtar

Jag är väl lite motvalls då men vi var iväg till Mallis när sonen var 4,5 månad och smorde honom med Bamse 30. Så mycket man kan håller man barnet i skuggan men det finns tillfällen som ett solskydd behövs.

Vi hade även en solfilt med spf50 med oss som var superbra - köpte den på Barnens Hus för ca 300 kr. Om du har möjlighet att köpa Axel&Idas solskydd till vagn så verkar det vara suveränt också. En fördel med filten är att den är sval och skön att lägga över barnet om det sover middag på en solsäng eller liknande (självklart i skuggan).

• Novus

Barn under 1 ska inte ha solkräm alls ju! Det fick vi dessutom höra på apoteket.

Ang badet så har jag själv vart i Grekland nyss. Är det uppvärmt vatten eller vanligt vatten som bara värms av solen? Eftersom dte är så pass lite vatten i barnpoolerna brukar ju de vara lite varmare. Men är det under 30 grader hade jag inte badat en sån liten. de blir snabbt nedkylda och det är ju inte alltid man hinner märka det.

• Erita

Får inte ha solölja? Jag har solskydd på mitt barn och han är inte ens 3 månader, detta från inrådan av bm och apoteket
    det är 40 i skyddsfaktor

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Dixie

Erita, konstigt att din bm och apoteket säger tvärtom mot "alla andra" - rekomendationerna är visst att barn under 1 år inte ska smörjas in!

• HumDis

Erita: En 3 månaders bebis skall absolut inte ha något solskydd utan skall hållas HELT i skuggan. En sådan liten är dessutom extremt känslig för värmen och får mycket lätt värmeslag om man är ute med dem i solen.

Precis som att de små lätt blir nedkylda så blir de även lätt för varma eftersom de har en liten kropp.

/ HumDis
  • asaA

Våran tjej badade flera gånger om dagen i både havet o poolen när vi var i thailand (hon var då 4 mån). De säger ju till om de tycker att det är kallt när man går i . Vi "badade" inte med henne, utan gick ned i poolen/havet ca; 5-8 min för att det var så himmla hett. Hon fullkomligt älskade att vara i vattnet. Här hemma har hon reagerat när vi försökt att doppa henne i våran pool och då har vi ju struntat i det. Så jag säger att testa o se om hon reagerar, gör hon inte det så låt henne doppa sig. Trevlig resa

• LyNxQ

I babysimboken står det att det tom kan vara bra för barnet att doppa sej om det är väldigt varmt, även om vattentempen inte är typ 34grader

• Cocarola

Ta med en liten uppblåsbar pool! Det finns minismå, ca 60 cm i diameter som rymmer väldigt lite vatten = det värms upp snabbt, annars kan man be att få en liter varmt vatten eller två från poolbaren...

Om man inte har en badkruka så kan man köpa en pytteliten våtdräkt, det gör att barnet inte kyls ner så fort, och skyddar dessutom mot solen medan de badar.

Skuggtips: ta med en "gammeldags" enkel babysitter, modellen som är gjord av metallbågar och som kan packas helt platt i väskan. Sätt fast paraplyet från vagnen på sidan av babysittern, lägg över en sarong och vips! har ni ett mysigt soltält som är lätt att ha på stranden, vid poolen etc.

Svar på tråden Kan vi bada vår 4-månaders bebis i poolen?