• 83an

Vad hette ni innan ni adopterades?

Jag är adopterad från Indien och jag undrar lite över mitt indiska namn.

Hade varit kul att veta vad ni andra som kommer från Indien hette?
    Och om ngn vet vad namnen betyder och om de är vanliga eller ovanliga.

Jag hette (heter i andra namn) Pitambari.

• Svar på tråden Vad hette ni innan ni adopterades?
  • Kemana Raya

Mina barn har behållit de namn de hade när jag adopterade dem. Jag tycker att det är bra om man låter barnen behålla namnen, för det är ju faktiskt en av de få saker som man faktiskt kan låta bli att "ta ifrån" dem. Och det är ju så viktigt med namn. Namnen hör barnen varje dag! Det blir liksom mer än flaggor, dräkter, filmer, foton, böcker, maträtter, kulturevenemang och annat man försöker göra för att få de att vara stolta över sitt urspung.

• Zaria

Saranga är mitt indiska namn (heter Zara)
    Har tagit bort mitt indiska namn...

• mammatillvictor
    Kemana Raya skrev 2006-07-10 20:36:35 följande:
    Mina barn har behållit de namn de hade när jag adopterade dem. Jag tycker att det är bra om man låter barnen behålla namnen, för det är ju faktiskt en av de få saker som man faktiskt kan låta bli att "ta ifrån" dem. Och det är ju så viktigt med namn. Namnen hör barnen varje dag! Det blir liksom mer än flaggor, dräkter, filmer, foton, böcker, maträtter, kulturevenemang och annat man försöker göra för att få de att vara stolta över sitt urspung.
    man måste väl behålla barnens namn, kanske inte alla namnen om de har flera men det är väl ett krav?

Jag hette och heter Silvana Del Carmen
  • 83an

Måste man behålla dem?
    Det visste inte jag om...

• MBert

Ja när barnet kommer till Sverige och ska registreras måste man behålla ett tilltalsnamn. Det behöver sen inte bli barnets tilltalsnamn utan man kan lägga till hur många andra namn som helst (tror jag) och låta ursprungsnamnet bli andranamn.

När den adopterade sedan blir myndig kan han/hon själv välja om man vill ta bort eller lägga till namn. Ta bort är alltid enklare än att lägga till, så därför är rådet till adoptivföräldrar att behålla så mycket som möjligt.

Jag tror det finns möjlighet att ändra även däremellan om man känner att man vill, men då med föräldrarnas medgivan.

• Rerre

Jag och min bror är adopterade från Sri Lanka.

Jag heter Renocka och min bror heter Jayantha. Jag har även gett min dotter Renocka som andra namn. Kul om det finns kvar.

• emcjoh

Visste inte att man nu är tvungen att behålla ett ursprungligt namn på a-barn.
    Själv var jag vuxen innan jag fick reda på vad mitt riktiga namn var.
    Jag är född i det som idag är Serbien o. hette Spomenka då.
    Det betyder minne el. ngt. ditåt om jag förstod det rätt när jag slog upp det i min ordlista.

• MBert

Det var inte krav på att behålla ursprungsnamnet vid inregistrering i Sverige tidigare men numera är det så.

• emcjoh

Hej!
    MBert: Vet du när ungef. det infördes?

Svar på tråden Vad hette ni innan ni adopterades?