• 83an

Vad hette ni innan ni adopterades?

Jag är adopterad från Indien och jag undrar lite över mitt indiska namn.

Hade varit kul att veta vad ni andra som kommer från Indien hette?
    Och om ngn vet vad namnen betyder och om de är vanliga eller ovanliga.

Jag hette (heter i andra namn) Pitambari.

• Svar på tråden Vad hette ni innan ni adopterades?
  • MBert

Hej emcjoh
    Nej, jag vet inte när det infördes som lag men det är rätt så nyligen, kanske 8-10 år sen. Tidigare valde många att ändå behålla ursprungsnamnet men det var inget krav vid registreringen.
    Fråga skatteverket, som är de som håller i folkbokföringen.

• emcjoh

Hej MBert:Så viktigt var det inte, nyfiken bara,då vet jag iaf att det inte var obligatoriskt när jag kom hit:o).

• Maira82

Jag är en tjej som är adopterad i från Sydamerika, jag kom hit till Sverige 83 och har mitt riktiga namn kvar men dok inte mitt efternamn.... Där hette jag Maira Hurtado, Nu heter jag Maira N......n (vill helst inte säga mitt riktiga efternamn nu)

• MBert

Det kan (framförallt kunde) vara svårt att få behålla sitt ursprungliga efternamn vid inregistreringen eftersom adoptivbarnet automatiskt får sina föräldrars efternamn. MEN man kan välja att behålla det antingen som förnamn eller som mellannamn.

• Minelli

Min sambo är adopterad från Indonesien.. hans namn därifrån är Judy Asmaro och dom har han som andra namn.. Så han har två svenska och två indonesiska namn.

Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • Sawalee

Jag har kvar mitt thailändska namn Sawalee som betyder vacker kvinna. Min dotter heter nu också Sawalee i andra namn.

• emcjoh

Min minsta dotter heter Milka efter min biologiska mor. Dessutom verkar hon vara den som blir mest lik mor o. mig:o)

• Dinesha

jag har kvar mitt namn från sri lanka men som mellannamn...Erandi Dinesha. Där nere på barnhemmet kallades jag för baby Sama.

• reb80

min man är adopterad ifrån indien.
    han tog bort sitt indiska namn på 18års dagen. vill ej ha nåt samband med indien. varför vet jag inte riktigt..
    glömt vad han hette.

• mammatillvictor
    reb80 skrev 2006-07-20 09:26:50 följande:
    min man är adopterad ifrån indien.han tog bort sitt indiska namn på 18års dagen. vill ej ha nåt samband med indien. varför vet jag inte riktigt..glömt vad han hette.
    Oj, vad tråkigt
Svar på tråden Vad hette ni innan ni adopterades?