• OU812

Barn med damp/adhd

Jag har en pojke på tio år som jag misstänker har adhd. Han har hela sitt liv varit aggressiv. Det har tidigare gjorts utredning på honom men den gången uppfyllde han inte de kriterier som finns för att få diagnosen.
    Men nu har det blivit ännu värre och jag orkar snart inte ha det så här längre. Det spelar ingen roll vad man säger till honom, han är så arg över allt. Han mår jättedåligt själv och säger att han i skolan får hålla igen sin aggressivitet och att han inte vill vara sån.
    Idag pratade jag med en psykolog på bup och berättade hur han är och hon ställde många frågor. Hon tyckte vi skulle göra en till utredning och att det lät som att han har damp/adhd och ev någon form av autism.
    Även om det känns jätteskönt att någon lyssnar och att det finns en förklaring till hans beteende så är det ändå jättejobbigt. Varför skulle just mitt barn få ett funktionshinder? Men ändå, om han får en diagnos finns det hjälp att få.

Finns det fler än jag här på fl som har bokstavsbarn eller som misstänker det? Det skulle vara så skönt att få byta erfarenheter osv...

• Svar på tråden Barn med damp/adhd
  • OU812

verkar som om fel tråd blev bortplockad. jag menade ju den här som ingen hade svarat på. nu försvann ju inläggen.

• Makaroner

Hejhej! Här finns en 5-åring med sannolikt ts+adhd. utredning pågår

• GladMorMor

Jag har en son på 5 år förmodligen adhd (utredning pågår)

och en son till  på 4 år med nån slags autism , vi ska träffa autismteamet under hösten så få se sedan vad de kommer framtill med honom.

• danni00

hej du!!! Jag har en tjej som är 7 år hon har diagnosen Damp/Aspberger hon är med väldigt agressiv och  har alltid varit kvittar (nästan) Vad man säger åt henne blir hon arg,aggresiv,slåss mm går det inte som hon vill då startar min socker topp igång..så det känner jag igen

• Cammi74

Jag har en son på 7 år som går under utredning ang adhd.
    men dom kommer inte fram till något.
    Jag vill ha det till någon form av förlossningsskada.
    När han föddes hade han jättestort huvud. Idag när han leker för sig själv så är han lugn, men kommer det någon i närheten som vill leka och inte gör som han vill blir han vansinnig. Sparkar och skriker.
    Säger man till honom så skriker han och börjar gråta.
    Han skriker för minsta lilla, sjunger alltid, kan inte sitta still, ja listan kan göras lång.
    Han har koncentration svårigheter, problem med talet lite,ja vissa bokstäver. Som att ska han säga räddisa blir det ädisa eller jäddisa.

Vad gör man när man vet att något är fel med sin son men läkarna inte kommer fram till någon diagnos.
    Jobbigt =(
    Men är han själv så är han som vilken annan kille som helst men man kan ju inte avskärma honom från andra människor bara för att han inte ska få utbrott.
    Jo han har folk i sitt huvud med säger han som säger åt honom att göra saker =) Och det är bara dom dumma sakerna som dom säger åt han att göra säger han.

Någon som känner igen sig på detta jag skrivit.

• bullemamman

hej jag har en kille på 14 som har ADHD och en 9 årig tjej som vi misstänker ADHD på också.

• busmor

Mina egna barn är inte "bokstavsbarn" vad jag vet, men jag har stött på ett antal i mitt jobb som lärare. Jag tänkte ge er ett litet tips när ni pratar med era barn. För det första säg inte "Du kan inte göra så", för då vill de oftast bevisa att de visst kan. T ex om man säger att man inte kan gå på taket (underförstått att man inte får det), så vill de bevisa att man visst kan gå på taket. De förstår inte att de inte får. Sedan är det alltid bra att förvarna barn om vad som kommer att hända och speciellt dessa barn. Om man säger att nu ska vi gå utan förvarning, så är nog utbrottet ett faktum. Förvarna istället några minuter innan och säg att ni snart ska gå. Skapa fasta rutiner att hålla er till och bryt dem inte mer än nödvändigt. Lova heller inte saker som ni inte säkert vet att ni kan hålla. Vänta istället med att berätta för barnet, tills allt är spikat och klart.

Sedan några ord till er som föräldrar. Var inte ledsna över att ert barn har ett funktionshinder, de jag har mött har alla varit mycket älskvärda barn.

• dinglarbea

hej hej min son har adhd och även utvecklingstörning , jag har själv adhd därav min son har fått detta

Svar på tråden Barn med damp/adhd