• Anonym (MLMT)

Medicinsk abort + amning? Och fler frågor...

Av många olika anledningar (som jag inte orkar gå in på nu) så funkar det inte med ett tredje barn just nu. Så vi har beslutat oss för abort.

Jag ammar fortfarande våran yngsta, kan jag fortsätta även efter jag tagit pillrena? Alltså, finns det något farligt som kan gå över i mjölken?
    Nu menar jag såklart inte att jag måste sluta helt, för det förstår jag att jag ju inte behöver... Tänkte mer på dagarna efter aborten.

Och hur går det till, själva aborten? Jag tror inte att jag är så långt gången att det blir kirurgiskt.

Tacksam för svar!

(Elaka påhopp och andra dumheter undanbedes, vi mår nog dåligt över beslutet som det redan är! )

• Svar på tråden Medicinsk abort + amning? Och fler frågor...
  • Lisapunktse

Men ni ska väl inte må dåligt över det?

• Anonym (MLMT)
    Lisapunktse skrev 2006-07-05 09:48:47 följande:
    Men ni ska väl inte må dåligt över det?
    Nä, vi ska väl inte det... Men när man redan har två underbara barn så vet man ju vad man väljer bort, eller nåt. Det går inte med ett till nu, oavsett hur man vrider och vänder på det...tyvärr.
    Och så är jag fruktansvärt arg på MIG och MIN SAMBO för att vi inte skyddat oss bättre! Idiotiskt...
  • mickis667

vet inte hur det är med amminingen efter.

men jag tror att du får göra kirurgisk om du vill eller rättare sagt jag tror läkarna kommer rekomendera det.

• mickis667

amningen skulle det stå=)

• Anonym (MLMT)
    mickis667 skrev 2006-07-05 10:09:45 följande:
    vet inte hur det är med amminingen efter.men jag tror att du får göra kirurgisk om du vill eller rättare sagt jag tror läkarna kommer rekomendera det.
    Varför tror du att dom rekomenderar det? För amningen eller? Fundersam

Passar samtidigt på att puffa lite för dom andra frågorna med!
  • Anonym (Fru T.)

Hej MLMT,
    Jag har också två barn och är nu gravid med vårt tredje i v. 5+1. Vi ska göra en abort nästa vecka. Vet precis hur du känner dig. När jag ser på våra två andra barn så känns det så tungt, vet precis vad vi tar bort men det går inte med ett barn till nu.
    Jag åt p-piller i våras men det funkade inget bra för mig, ska sätta in en hormonspiral i höst då gynekologen (och jag själv också) föreslog att det var bäst eftersom man går med småblödningar i början. I juni hade vi sex en enda gång med skydd som sprack och trots dagen efter piller är jag gravid.
    Jag bor i Stockholm vilket innebar långa köer till en gynkontroll, fick tid 1 augustio på SöS (!) men ringde min egna gynekolog och var där igår på ultraljud och fastställande av graviditeten.
    Beslutet känns hemskt och jag sröjer verkligen detta barn som vi inte kan ta till oss men efter att ha pratat med barnmorska igår känns beslutet ändå lite lättare. Det är vårt val som kvinnor. Ett barn ska vara älskat och välkommet och detta barn är så oplanerat.
    Möjligheten för ett tredje barn finns dock senare i livet men nu går det bara inte.
    För mig känns det viktigt att aborten görs i nästa vecka, vill inte hinna gå för långt.

Kram till dig, du är inte ensam i din situation.

• Anonym (Fru T.)

Kirurgisk är det oftas längre väntetid på eftersom det är ett ingrepp. Medicinsk kan man klara av hemma efter att man sett till att man mår ok. Det låter lite jobbigare att ta sig igenom men samtidigt är det snällast mot kroppen, blir ju som ett missfall.

• Anonym (MLMT)
    Anonym (Fru T.) skrev 2006-07-05 10:22:29 följande:
    Hej MLMT, Jag har också två barn och är nu gravid med vårt tredje i v. 5+1. Vi ska göra en abort nästa vecka. Vet precis hur du känner dig. När jag ser på våra två andra barn så känns det så tungt, vet precis vad vi tar bort men det går inte med ett barn till nu.Jag åt p-piller i våras men det funkade inget bra för mig, ska sätta in en hormonspiral i höst då gynekologen (och jag själv också) föreslog att det var bäst eftersom man går med småblödningar i början. I juni hade vi sex en enda gång med skydd som sprack och trots dagen efter piller är jag gravid. Jag bor i Stockholm vilket innebar långa köer till en gynkontroll, fick tid 1 augustio på SöS (!) men ringde min egna gynekolog och var där igår på ultraljud och fastställande av graviditeten. Beslutet känns hemskt och jag sröjer verkligen detta barn som vi inte kan ta till oss men efter att ha pratat med barnmorska igår känns beslutet ändå lite lättare. Det är vårt val som kvinnor. Ett barn ska vara älskat och välkommet och detta barn är så oplanerat. Möjligheten för ett tredje barn finns dock senare i livet men nu går det bara inte.För mig känns det viktigt att aborten görs i nästa vecka, vill inte hinna gå för långt.Kram till dig, du är inte ensam i din situation.
    Va skönt att läsa det du skrev. Visst vet jag ju att det finns fler i samma sits som jag, men att få det svart på vitt känns ändå mer på riktigt.

Jag plussade igår, så jag hoppas att jag inte är särskilt långt gången ännu. Det borde jag inte vara heller med tanke på senaste mens.

Hursomhelst, tack för dina rader!
  • Anonym (MLMT)

Puffar lite för frågorna (igen)...

• Anonym

Du kommer få reda på det när du gör aborten om det går över i mjölken. Kanske står något på fass.se om det ifall du vet vad tabletterna heter.

• jenny23

Hej ts om du tar tableter så måste du göra ett avbrott på typ 24 tim det sa de till mig när jag gjorde det så jag gjorde en skrapning.
    Undrar du mer så får du gärna fråga mig.

Romina o Enrico mammas allt.
  • Anonym (Fru T.)

Ring 0771 450 450 så kommer du till apoteket där kan de svara på allt som rör mediciner. De är jätteduktiga.
    Har du fått någon tid för abort, har du ringt till sjukhuset ännu?
    Jag ska göra en medicinsk abort men väntar ännu på tid. De ska höra av sig från SöS i veckan. För det mesta går det bra, men emellanåt bryter jag bara ihop här hemma och gråter. Känner mig så elak mot barnet som faktiskt trots allt blev till. Sån envis och ändå ska man ta bort den. Det värsta är att vi ska gifta oss i början på augusti, det känns inte roligt längre....

• Anonym (MLMT)
    jenny23 skrev 2006-07-05 12:15:13 följande:
    Hej ts om du tar tableter så måste du göra ett avbrott på typ 24 tim det sa de till mig när jag gjorde det så jag gjorde en skrapning. Undrar du mer så får du gärna fråga mig. Romina o Enrico mammas allt.
    Tack för svaret, precis vad jag undrade över  Ska dessutom ringa numret Fru T. tipsade om (och självklart fråga läkarn). Tack!
    Anonym (Fru T.) skrev 2006-07-05 12:19:32 följande:
    Ring 0771 450 450 så kommer du till apoteket där kan de svara på allt som rör mediciner. De är jätteduktiga.Har du fått någon tid för abort, har du ringt till sjukhuset ännu?Jag ska göra en medicinsk abort men väntar ännu på tid. De ska höra av sig från SöS i veckan. För det mesta går det bra, men emellanåt bryter jag bara ihop här hemma och gråter. Känner mig så elak mot barnet som faktiskt trots allt blev till. Sån envis och ändå ska man ta bort den. Det värsta är att vi ska gifta oss i början på augusti, det känns inte roligt längre....
    Tack för numret.
    Nej, vi har inte fått någon tid. Har faktiskt inte ens ringt in än. Testade mig igår kväll så jag har nog inte hunnit smälta det hela än.
    Jag och sambon har bestämt oss för att prata igenom allt ordentligt ikväll (även om vi redan bestämt oss) och så ringer vi imorrn.

Jag förstår dig (ang. bröllopet)... Men samtidigt är ju giftermålet i sig en lycklig tillställning, kanske precis vad du behöver i det här läget?
  • mickis667

ja jag tror dom rekomenderar det pga amningen. jag ammar nämligen och ska göra en kirurgisk abort på måndag. doktorerna tyckte det va bäst så att inte mjölken försvann=)

där ja bor är det ingen vänte tid på kirurgisk abort.
    va och pratade med en sköterska idag och fick en tid redan på måndag. aborten tar ju max 1 timma.

personligen tycker ja att det känns bättre och va sövd och slippa va med.

lycka till!

• Anonym (MLMT)
    mickis667 skrev 2006-07-05 19:59:37 följande:
    ja jag tror dom rekomenderar det pga amningen. jag ammar nämligen och ska göra en kirurgisk abort på måndag. doktorerna tyckte det va bäst så att inte mjölken försvann=)där ja bor är det ingen vänte tid på kirurgisk abort.va och pratade med en sköterska idag och fick en tid redan på måndag. aborten tar ju max 1 timma.personligen tycker ja att det känns bättre och va sövd och slippa va med.lycka till!
    Kan mjölken försvinna av tabletterna? FörvånadFundersam 
    Min sambo ska ringa in idag...jag vågar inte. Så vi får höra vad dom säger då...
  • Anonym (MLMT)

Vi ringde som sagt igår, men vi var tvungna att prata med kuratorn innan vi fick beställa tid och hon var självklart inte inne igår.
    Testade ringa nyss, men idag har dom telefontid mellan 11 och 12. Jag som vill få detta överstökat så fort som möjligt. -Suckar-

Jag trodde verkligen inte att det skulle kännas såhär jobbigt. Det är verkligen superjobbigt, för jag KÄNNER ju att jag är gravid. Jag har halsbränna, har molvärk, ömma bröstvårtor, humörsvängningar mm.
    Och igår när jag var inne i stan såg jag löjligt många gravidmagar, dom var verkligen ÖVERALLT...jag skojar inte.

Jag känner mig så tom. Så liten och dum...

• Anonym (MLMT)

Fått tid till nästa torsdag. Skönt att vi inte behövde vänta längre...

• mickis667

va skönt att du fick en tid snabbt.

lycka till med allt.

kramar

Svar på tråden Medicinsk abort + amning? Och fler frågor...