Var klippa av orkiden?
HAr fått så många olika "bud" om var man ska ta av dom när dom blommat klart..
Så nu måste jag höra med er
Var ska man ta av stjälkarna på orkiden när den blommat klart?
HAr fått så många olika "bud" om var man ska ta av dom när dom blommat klart..
Så nu måste jag höra med er
Var ska man ta av stjälkarna på orkiden när den blommat klart?
Nej! Klipp inte av den. Den blommar mycket fortare igen om du vara fortsätter att dränka den i vatten. Jag klippte en gång och fick vänta upp emot ett halvår på nya skott. Nu kan det komma nya skott på några veckor ibland.
Klipp aldrig av de omblommade stänglarna,sköt den som vanligt och plantera om i orkidéjord nån gång då och då!
du ska inte ta av själkarna, dom kan blomma om.....låt dom vara....//Em
Hela mitt hem kryllar av orkidéer i olika färger o sorter. Och dom blommar nästa hela tiden Dom e så vackra tycker jag.
För det första så vattnar jag dom HÖGST en gång i veckan, o då genom att doppa dom i vatten ett tag...så dom hinner dra åt sig massor med vatten. Sen får allt vatten rinna av, innan jag ställer dom i fönstret igen.
Då dom blommat klart, och SKA man ta av sjäkarna där dom vissnat. Ofta som vissnar lite av själva själken oxå...den kan bli lite ljusbrun. Klipp av precis vid den skarven, mellan visset o friskt så att säga.
Jag brukar ibland byta "jord" på dom oxå, men det ska man undvika då dom blommar.
Det är oxå bra att ha genomskinliga orkidékrukor åt dom, så även rötterna får ljus på sig.
Jag menade inte att jag ska klippa av HELA stjälkarna..
men just nu har den ena just tappat sina blommor och ändrat färg till gul.. den ser liksom ut som om det är "färdig" med vad den hade att ge.. då ska den väll tas bort.. eller?
Blomsterlandet har jättebra skötselråd som man kan få/köpa i deras butiker. Kolla annars deras hemsida. Finns även orkidésällskap.
Nu har jag hittat svar på min fråga
På www.blomsterlandet.se så står det;
Brudorkidé (Phalaenopsis )
Övrigt: Låt stängeln vissna själv, klipp bara bort den torra delen. Snart kommer nya skott, nya blommor. Ingen viloperiod.
Tack för era svar!
Jag har en orkidée, men gillar inte dom där röterna som växer utanför och hänger som trådar...ska det vara så eller kan man klippa bort dom????
Rötterna ska de vara...
Roxy:
Orkidéer växer på det sättet, med fria rötter, i naturen. Det är en av tjusningen med orkidéer, tycker jag.
Jag har ingen aning om det är brukligt att klippa rötter...