partisk familjerättsenhet!?
Jag har problem med en helt partisk familjerättsenhet.
Jag har en son som jag precis börjat träffa. Mamman och jag kommer inte överens alls. Vår son bor hos henne och hon har ensam vårdnad. Nu under inledningstillfällena träffar jag min son med kontaktperson tills han lär känna mig. Under lång tid har mamman haft kontakt med familjerätten i sin kommun. Jag har aldrig haft kontakt med dem förrän nu i samband med att umgänget har börjat. Mamman har aldrig aktivt jobbat för en kontakt mellan mig och vår son. Jag anser att hon aktivt har jobbat för att vi INTE ska etablera kontakt, vilket hon inte håller med om.
Jag stämde mamman för att få en dom på umgänget så hon inte kan göra som hon vill, vilket hade blivit inget umgänge alls. Det knepiga är att hon lyckas med det ändå, trots dom från tingsrätten, detta med familjerättens hjälp. Under lång tid har hon målat upp en bild av mig som person och dem har aldrig ifrågasatt den. Nu är det denna familjerättsenhet som ska verkställa tingsrättens beslut om umgänge med mig och min son. Dem sköter allt.
Dem är otrevliga mot mig i telefon. Dem bryter tystnadsplikten och ger information om vårt ?fall? till obehöriga personer. Dem framför mammans önskemål till mig om hur saker ska ske under umgänget som om det bara är det som gäller. Kommer jag med alternativ så blir jag avbruten mitt i min mening. Om vi byter kontaktperson så stäms det möten med mamman för att dem ska lära känna varandra, jag blir inte ens tillfrågad om samma sak.
Allt för att mamman ska knyta an till den person som sedan utvärderar hur umgänget har gått.
Dessa kontaktpersoner ska vara helt neutrala. Dem ska inte känna till bakgrund från någon förälder. Men så fungerar det tydligen inte i denna kommun (!).
Att mamman ?sjukar? sig för att ställa in umgängestillfällen lägger dem heller ingen vikt vid.
Dem har helt enkelt bestämt sig för att bara lyssna på mamman och rakt upp och ner köpa hennes paket.
Någon som känner igen sig? Någon annan som kämpar i motvind för varje minut med sitt barn?
Visst är vi alla människor men jag ställer lite högre förväntningar på en så viktig instans som familjerätten.