• Kriya

partisk familjerättsenhet!?

Hur reagerar Ditt juridiska ombud? Har han anfört i rätten att det pågår umgängessabottage? Om Du har en dom som berättigar umgänge och mamman ställer in umgänget så kan Ditt ombud hjälpa Dig att begära verkställighet hos Länsrätten.

Har Du lämnat fram bevislista till Familjerätten på umgängessabottaget? Ny lag sedan 1/7 innebär att Ditt ombud kan begära en skiljeman hos Domstolen - som ett hjälpverktyg istället för eller i kombination med Familjerätten - har han gjort det? Har juristen yrkat om samarbetssamtal hos Familjeenheten? Har Du bett Familjeenheten att få en egen samtalsterapeut som kan hjälpa Dig kommunicera och hantera Dina jobbiga upplevelser med mamman? Har Ditt ombud fört fram vittnen och bevis för umgängessabottage inför rätten?

Ja, det är många frågor, men det finns faktiskt en hel del Du kan göra. Du är inte ensam om att utsättas för umgängessabottage, men myndigheterna måste få upp ögonen för detta genom Dina och Ditt ombuds skarpa argument. När en mamma beter sig så här kan ett vitesföreläggande från Länsrätten göra susen faktiskt.

• Kriya

Jag förstår Ditt dilemma, och kvalitén hos olika Familjerätter verkar variera mycket från kommun till kommun.

Dock lyssnar de ju till andra myndigheter, så det är därför jag undrar vad Ditt ombud har drivit för argument och vad det har fått för genomslag. Om det finns skrivet i domskälet att mamman motarbetar umgänget, så ger det Dig en bra samtalsgrund med Familjerätten.

Om jag vore Du så skulle jag be Familjerätten om ett enskilt möte i syfte att reda ut hur umgänget kan genomföras med deras hjälp och sedan gå in till rätten igen för att få Familjerättens förslag till umgängesschema stadfäst i dom. Det brukar gå jättebra att ta stöd av Familjerättens rekommendationer i Domstolen.

Svar på tråden partisk familjerättsenhet!?