• Tesie

:-( hål i en tand.. tror jag

Jag är så ledsen

Jag borstar min sons tänder VARJE dag, inte massa onödigt små ätande eller något sådant. Men ÄNDÅ idag när jag borstade hans tänder så såg jag som en grop i tanden, tror det är ett hål.

VARFÖR, jag borstar ju hans tänder, han äter inte massa söta saker, saft och sådant! Han dricker vatten till maten och så!

Så VARFÖR?!

Någon annan i samma sits!?

/ ledsen mamma

• Svar på tråden :-( hål i en tand.. tror jag
  • Minelli

Är du säker på att det är ett hål? Kan ju bara vara en urgröpning i tanden liksom.
    Tycker det verkar lite konstigt..

• Lola Jämtland

Det behöver inte vara ett hål!

Min Alma har oxå en grop, konstaterade tandsköterskan vi träffade i våras. Gropen kan bli till ett hål om man inte ser efter det.
    Alma ska få komma på koll igen om några månader för att se hur det har gått o har det då blivit ett hål så kommer det såklart att lagas.

Så ta det lugnt nu gumsan!

• Tesie

Jag är inte 100% säker, men nästan asså, det är en fördjupnad med kanter lixom, uppe vid tandköttet, det är övre vänster hörntand!

Tycker med det är konstig,t men en kompis sa att hennes dotter fick hål lätt fast de borstade noga. Tandläkaren hade sagt att vissa barn saknar emaljen på mjölktänderna så det lätt blir hål fast man borstar noga!

Man kunde visst pensla med ngn skyddande yta då!

• Tesie

Lola, tack ska du ha! Hoppas verkligen på det! Ska iallafall ringa tandläkaren imorrn o be de kolla!

• Valkyriia

Det där med hål e skumt.. Min dotter har hål i sina tänder.. har lagat fyra redan (!) och har fler som behövs lagas. Har alltid borstat hennes tänder, och när jag var hos tandläkaren så sa hon att det var vanligt att småbarn med mjölktänder får hål i tänderna. Och att det oftast inte gjorde något, mer än att man som förälder själv känner det som ett misslyckande.. Det ska som jag såg i nått inlägg här ha med emaljen att göra. Så länge det inte sprider sig till de permanenta tänderna så är det ingen fara.. (min dotter har hål i framtänderna och har nu äntligen fått plastfyllning över så det inte syns lika mkt)

Är dock vanligare att barns tänder ruttnar.. av nappflaskor... Att de får dricka allt möjligt från dem.. De ska visst "sila" det mellan framtänderna eller nått sånt.. så här kommer jag sluta med nappflaska så fort som möjligt när det går för min minsting så hon inte "silar".. ;P

• Heisan

Början till hål syns som en liten brun fläck.. Men det är ju jättebra att gå och kolla extra ibland..
    Det gör jag varje gång jag inbillar mig att något är annorlunda i munnen på dem..

Fast de verkar ha ståltänder mina små vildar..Tror att genetiken spelar mycket in...

Jag har kassa tänder, men deras fäder har väldigt bra tänder..

• Tesie

Haisan!

Ja det är ingen brun fläck, det ser snarare ut som att man lixom slagit bort en bit mitt på tanden lixom.. en grop med kanter!

Valkyriia.. ja jag har med hört det där att en del barn lätt får hål i tänderna fast man borstar de noggrant o så! Sonen ska till tandläkaren på torsdag,får se då vad det är!

Tack för era svar! kram

• Madick

Oj, EXAKT så har min dotter också, uppe på vänster hörntand. Såg det häromdan.

• johandra

Jag har ingen aning om ifall det är ett hål eller inte din lilla har, men jag kan berätta om mig

Jag har nog haft hål i precis varenda tand när jag var liten..Inte pga att jag åt en massa onyttigt utan dom kom på när jag gick i 4:an eller nåt att jag hade för lite saliv! Så jag fick tugga parafintuggummin i ett år för att få upp produktionen och sen dess har jag inte haft ett enda hål

Så det kan vara en anledning oxå..Har man för lite saliv så sköljs inte munnen ren ordentligt..

• Tesie

Madick

Skönt man ej är ensam *ler*

lillalillajag

Jaha så det kan vara så, vad skumt o jobbigt

Ja vi får väl se om en timme vad de säger hos tandläkaren! Sonen ska dit idag!!

• johandra

hehe japp tesie, det finns så mycket skumt!

Hoppas din son klarat sig från hål iaf

• Tesie

Sådär då var vi tebax från tandläkaren!

Det var inte ett hål *skönt* utan hans tand var lite mjukare på ett ställe så det blev en grop med kanter lixom. Så vi ska borsta noggrant där så det inte blir ngr matrester kvar!

• mammatillpojkar

åhh vad skönt att det inte va ett hål..

• Tesie

nicos mamma, jo jag ska erkänna att jag pustade ut

• mammatillpojkar

jag försåt det, framför allt i.o.m att du har skött hans tänder med borstning+ att han inte får äta/dricka mycket sött... men nu kan du andas ut i allafll..

• Madick

Skönt att höra! Det var precis så, jag trodde det var nåt gojs på tanden, så jag skrapade och då blev "hålet". Fast nu är det en aningens brunt i fördjupningen. Borstar väldigt noga nu (till hennes förtret) och ska nog ge lite sockerfritt tuggummi efter vi ätit nåt så hon verkligen sköljer bort allt.

• Tesdy

Min son två år gammal saknar emalj på en tand, så när vi var hos tandläkaren med dottern 3,5 år så sa tandläkaren att det är hål. Inget roligt när man försöker att låta bli småätandet och borstar noga..

Men skönt att det inte var hål på din son i alla fall.

Svar på tråden :-( hål i en tand.. tror jag