Inlägg från: Hadjelina |Visa alla inlägg
  • Hadjelina

Kaninmat?

hmm, lite halvdåligt minne jag också just nu. Men undvik vitkål o dyl, avocado sägs vara giftigt för de flesta gnagare och fåglar - gäller kanske kaniner också, och som vanligt undvika kryddat. Vet inte hur det är med citrus, jag skulle nog ta det lugnt med det. Fruktkärnor från t.ex. persikor och nektariner ska man inte ge till råttor, så kanske undvika det med? Dock har de kaniner jag jobbat med/haft, inte gillat alltför många frukter. Gett mest grönsaker samt äpple, päron och banan.

• Hadjelina

Jag har också hört från veterinär att de klarar sig gott på hö och vatten. Lite pellets kan man såklart ge, fr.a. inför vintern om de ska bo ute. Vad gäller färsk mat bör man ge gräs, maskrosblad o dyl, gröna grönsaker (helst mörkgröna). Det är det mest naturliga för dem. Är de inte vana vid färsk mat innan, bör man såklart ta det försiktigt och trappa upp, så de inte blir lösa i magen.

• Hadjelina

Kan inte tro att björk skulle vara några problem. Det har jag använt till alla kaniner, gnagare och fåglar utan problem. Det är det jag har mest tillgång till.
    Om någon har annan info jag bör ta del av i det fallet vill jag gärna veta + källor till den infon.

Svar på tråden Kaninmat?