Inlägg från: Monstermamman |Visa alla inlägg
  • Monstermamman

Kaninmat?

Vi har blivit med kanin!
    Det är ett tag sen jag hade kaniner sist och mitt minne är inte vad det ska vara, har försökt leta på nätet men inte hittat så jag gör ett försök här också.

Finns det nåt man inte kan ge kaninen att äta?
    Vill ju inte ge han nåt han blir dålig av..

• Svar på tråden Kaninmat?
  • Monstermamman

Kan man ge råa rotfrukter som potatis, palsternacka och sånt eller ska det kokas före?

Han får nu gräs, hö, torrfoder och säkra kort som morot, gurka, tomat och paprika.

Tack snälla för era svar!

• Monstermamman

Tack Gnista!!
    Ja, jag lär inte ställa mej och koka potatis enkomst åt honom men blir det över från middagen så kan han ju äta den då.

Hur är det annars med trädslag? Kan dom äta alla sorters träd?
    Nåt ligger i mitt bakhuvud och gnager (jag har kaniner på hjärnan också ) när det gäller björk? Inbillar jag mej eller ska man inte ge björk?

• Monstermamman

Soffi:
    Nope, ingen dvärg utan en helt vanlig vädur.

Tack snälla för alla svar!
    Jag får pröva mej fram och se vad han gillar bara, ännu har han ätit allt jag bjudit så han verkar inte så kräsen.
    Jag tänkte mer om det var nåt man absolut inte får ge dom men jag får forska mera bara, vill ju inte ge han nåt som han går och dör av.

• Monstermamman

Jag vet inte, frågade aldrig.

• Monstermamman
    Soffi:
    Buren han bor i nu är 1,5 meter lång, 1 meter bred och 1 meter hög. Sovdelen är 1 meter lång och 60 cm bred.
    När vi flyttar till vårt hus så ska jag fixa en ordentlig bur åt honom (och hans sällskap som han kommer att få bara han blir könsmogen så vi kan kastrera honom) med gjutna kanter och massor av sand så han kan gräva och ha sej där.
    Han är alltså en utekanin.
  • Monstermamman
    Soffi:
    Jag köpte honom i en zooaffär men han var nästan dubbelt större än sina polare i burarna bredvid som var dvärg så jag gissar att han inte är en dvärg.
    Jag tänkte aldrig på att fråga heller, det gick så fort när vi bestämde oss för honom.
  • Monstermamman
    Soffi:
    Han här var 14 veckor gammal och dom andra var 12 veckor.
  • Monstermamman

Japp, jag ska göra det bara jag kommer mej för att tömma kameran nån gång.
    Kikade på dina sötnosar och kunde inte låta bli att skratta.. Lejonkaninerna ser ju så roliga ut med sina frisyrer!
    Supersöta!

Svar på tråden Kaninmat?