Inlägg från: Soffi propp |Visa alla inlägg
  • Soffi propp

Kaninmat?

Det bästa foder du kan ha till din kanin är absolut "svenska foders kanin & marsvins pellets" det är inte alls dyrt och har jätte bra näringsvärde för kaniner.
    Gissar att det är en dvärgkanin du köpt så ca 1 - 0,5 dl om dagen.
    Sen är det otroligt viktigt att deras basföda (hö) är av bra kvalite, köp inte små paket på ica utan hör med en bonde om du kan få köpa av honom.

Sen vet jag inte varför man ska ge kaninerna potatis o sånt, men en morot ibland o lite grenar från frukt träd o blåbärsris brukar dom älska.

• Soffi propp

Vad för typ av vädur? fransk

• Soffi propp

Vad har du för vikt på den? kommer det bli en på runt 2 kg lr 4, kan ju vara bra att veta så du inte har för liten bur.
    Vädurar som är en stor ras har ju betydligt större än de tex burar du kan köpa i affären om jag inte minns fel.

• Soffi propp

Alltid bäst att kunna ha djuren ute tycker jag.
    Vihar en liten del av våra inne, men så har vi ju ganska många oxå:)
    Vi föder upp dvärgkaniner ( vädur och lejon ).
    Var köpte ni eran eftersom ni inte fick veta vad det var för sort? Har den ingen stamtavla eller härstamningsbevis, lr ni kanske har köpt i zooaffär.Dom säljer mer eller mindre bara dvärgraser.

• Soffi propp

Kan nästan lova dej att det är en dvärgras, djur affärer tar så gott som aldrig in stora raser pga att det inte finns plats för så stora kaniner om dom inte blir sålda.
    Oftast tar dom in djuren redan vid 5 veckors ålder för att då är dom lätt sålda.
    Man får inte sälja före 7 veckor men viss affärerna tänker lite mera på pengar än på om djuren överlever, som synd är.
    Det är ofta så att någon unge i kullen är större än de övriga så det är inget konstigt alls.

• Soffi propp

Ja det är en riktgt mysig ras, men svår att hålla på med när det kommer till att få fram fina djur till utställningar.
    Roligast är när det kommer ungar, men vet aldrig vad som tittar ut när det kommer till färg, lite som en påse gott & blandat;)
    väntar ett par nya kullar med både dvv, lejon och en blandning av de båda.

Svar på tråden Kaninmat?