• jonnysbrud

Upphittad fågelunge.

Jag vet att man inte ska ta upp fågelungar. Så nej tack ni behöver INTE predika om detta och hålla stora diskussioner om det. Då kan ni väl vända om direkt...

Vi hittade en fågel unge. Det var trettio grader i skuggan och den stackars fågeln låg på gräsmattan i stekhet sol. Den hade antagligen ramlat ner från sitt bo i stuprännan. Kan sägar omöjligt att sätta tillbaks den p.g.a att dom tas ner om några dagar och det är fyra och en halv meter upp (minst)...
    Vi tog upp den och matade den med flugor och mask vilket var doppat i vatten. Någon som har tips på hur många gånger man ska mata ,vad man ska mata med och så vidare?

Jag kunde inte bara lämna den där vilket skulle ha slutat med att katten skulle ha tagit den. Eller i värsta fall hade den fått stekas till döds i solen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-06 21:18:01:
    Tack för allt stöd och för att folk berättar att dom har och skulle ha gjort samma sak som jag. Vet fortfarande att det är dumt att försöka ta hand om något vilt. Men mitt samvete skulle ha plågat mig resten av natten och veckan om jag hade låtit den stekas till döds. Fågelungen mår bra efter omständigheterna. Den äter både mask och kattmat. En och annan fluga slinker ner också i den hungriga magen. Den backar till kanten av tallriken som vi har den i tillsammans med gräs, där den puttar ut stjärten lite lätt och lägger sina behov.

• Svar på tråden Upphittad fågelunge.
  • Indianica

Tycker ni ska ringa kommunens viltvårdare, djurens ö eller dylikt. Tror inte ens det är lagligt att ta hem en vild fågel och föda upp hemma? Svårt är det säkert också för de äter ju så mkt!

Tyvärr har nog inte fågeln någon chans hemma hos er och ni FÅR inte ta hand om den är jag rätt säker på. Visst är det hemskt med katter som tar fåglar, men så ÄR naturens gång!

• Marlene B

Det är jättesvårt att få en fågelunge att överleva, dom ska ha mycket flugor, myggor och liknande vid varje matning som kanske är var 10-15 minut. Är det en björktrastunge? Isåfall är det vanligt att dom sitter på gräsmattor och dyl. och väntar på att mamman ska komma och mata, och är det en björktrast så kan man sätta tillbaka den på samma ställe för då kommer mamman med största sannolikhet tillbaka till den, trots att du hållit i den!

Och jag förstår fullständigt att du inte ville att katten skulle äta upp den......!

Lycka till Glad

• jonnysbrud

CloudberrY. ne jag tror inte att det är det... jag vet inte vad det heter på svenska... det är svårt att säga vad det är egentligen när den knappt har fjädrar på sig och ögonen är stängda. den låg på gräsmattan. och det var inget ´´bo´´ eller liknande.

Indianica: visst det kanske är naturens gång att katten skulle ha tagit den eller liknande. men skulle du ha låtit den stekas i solen än ta hand om den och ge den mat och vatten?

• puzzo

hoppas inte den har fågelinfluensa

• Peppa

Ring närmaste veterinär och rådfråga ang. kost. Jourveterinären svara alltid på frågor!

• Nettis1975

Man får hjälpa skadade djur och hålla dem fångna i 48 timmar. Där efter ska man kontakta viltvårdare eller dylikt.

Mata aldrig en fågelunge som är kall, och absolut inget vatten.

Det är oerhört viktigt att börja med att försäkra sig om att ungen är varm, den kommer inte att kunna gapa eller svälja mat om den är nedkyld.

Fågelungar behöver inte vatten förrän de kan äta själva. (De är inte beredda på att få vatten i munnen, och hinner inte svälja. Vatten i lungorna orsakar lunginflammation och leder oftast till döden).

http://www.kfv.se/

• Marlene B

Ok, bon finns oftast i träd eller på nån plan uppsatt plats isåfall....men är den så liten att den inte har några öppna ögon så kanske en skata eller annat djur varit och tagit den ur boet och sedan tappat den......

En svalunge kanske?

Ser du inget bo i närheten så finns det inte så mycket mer du kan göra än att jaga mygg hela dygnet.....eller lägga tillbaka den där du fann den....

Men leta efter ett fågelbo i första hand......

• sanna77

Klart du skulle ta upp den lille stackaren! Fast det är nog tveksamt om den klarar sig om ni inte kan få någon att lägga in den i boet igen. Finns det inte en stege någonstans som ni kan låna?

Angående maten så tror jag att man kan ge dem burkkattmat. De är ju vana vid ett högt proteinintag, vilket det ju är i kattmaten.

Här är i allafall en länk om olika sorters fågelungar.

www.naturvardsverket.se/index.php3

• Indianica

jonnysbrud: Jag skulle inte rört en fågelunge, nej. Men det är ju för sent för din och fågelungens del nu. Jag bor ute på landet och slår daligen ihjäl mygg och ser hur ekosystemet fungerar. Att djur dödar varandra är naturens gång, även om det kan uppfattas som "värre" att en gullig fågelunge steks ihäl eller tas av en katt, än att själv slå ihjäl en mygga eller fluga eller se till att en mask dör genom att stoppa in den i fågelnäbben. Jag är osentimental när det gäller hur djuren upprätthåller balansen i naturen.

Rent lagligt FÅR du inte behålla fågelungen. Som andra också har skrivit är det det nog orimligt att du ska jaga mygg och flugor hela dygnet för att hålla den vid liv. Det du ska göra är att kontakta kommunen eller länsveterinären och berätta vad ni har gjort. Tippar att veterinären kommer föreslå att du sätter tillbaka fågelungen där du tog den.

• TereseJörgen

Vi tog hand om ett par andungar. Fick bo i mammas blus när hon jobbade. kunderna hörde lite pip och såg något röra sig i blusen. Den ena andungen dog men den andra blev stor och fin så vi kunde släppa ut den i fria. Men först hade vi tränat upp den på att dyka och skaffa mat själv.

Svar på tråden Upphittad fågelunge.