• Moffan

Tejpa ärret?

Hej!
    Jag snittades för lite mer än tre veckor sedan, och mitt sår har läkt suveränt bra. När jag tog bort stygnen för två veckor sedan sa distriktssköterskan att jag skulle tejpa över ärret med kirurgisk tape under hela sommaren för att det skulle bli ett snyggt ärr. Så nu har jag tejpat varje dag i två veckors tid. Är det någon fler som har fått samma råd som jag? Man vill ju gärna ha ett snyggt ärr, men det sliter rätt mycket på huden att slita bort dendär jäkla tejpen varje dag, är det någon som har ett tips för hur man ska göra det mindre smärtsamt? Idag syndar jag och går otejpad eftersom jag tänkte att huden kanske måste få hämta sig lite så gör det mindre ont sen

• Svar på tråden Tejpa ärret?
  • Den där Linn

Fick inte det rådet...men måste du tejpa om det varje dag då?

• Alexandra1983

Fick inte heller det rådet...

• Lennica

Jag hade tejp på ärret. Kommer inte ihåg hur länge. Kan det ha varit 1-2 månader kanske?

• Lajsa82

Fick inte det rådet, hade heller inga stygn som behövdes tas bort då dom sydde ihop innefrån...Men låt du det luftas, en dag skall väl inte skada!!

ღLisa och Williamღ
  • helene306

Jag hade tejp i ca 2 veckor sen har jag inte tejpat mer. Har aldrig hört att man behöver tejpa för att få ett snyggare ärr? Snittet sitter ju ihop nu och jag har svårt att tro att man kan "snygga" till det i efterhand, men jag kan ju ha fel

• Axels och Annies mamma

Jag har inte något kejsarsnittsärr, men jag har tagit bort födelsemärken i maj och fått ett ärr på kinden och läkaren rådde mig att tejpa det när jag är i solen för att skydda det så att det blir snyggare.

• FallenAngel

du måste nog inte byta tejpen varje dag, tror det frestar mer på såret som blitt, sätt tejp och börjar det lossa så byt, anledningen att du ska tejpa är för att sårkanterna ska hållas ihop fint och läka bra. Betvivlar starkt att hon menade att du skulle byta var dag!!

• mimmsan

Jag hade tejp i ca 2-3 veckor efter mina snitt, men det var för att det kändes skönt för det tryckte tillbaka svullnaden lite men mitt ärr är jättefint och jag har blivit snittad i samma är 3 ggr!

• forever young

Oj det tipset fick inte jag men då fick jag höra på jobbet här för någon dag sedan att vissa plastikkirurger rekomenderar att tejpa sår tom upp till 1 år så blir visst ärret näst intill osynligt :) Jobbar på en kirurg avd så man får höra lite nyttigt ibland *s*

Svar på tråden Tejpa ärret?