• Moffan

Tejpa ärret?

Hej!
    Jag snittades för lite mer än tre veckor sedan, och mitt sår har läkt suveränt bra. När jag tog bort stygnen för två veckor sedan sa distriktssköterskan att jag skulle tejpa över ärret med kirurgisk tape under hela sommaren för att det skulle bli ett snyggt ärr. Så nu har jag tejpat varje dag i två veckors tid. Är det någon fler som har fått samma råd som jag? Man vill ju gärna ha ett snyggt ärr, men det sliter rätt mycket på huden att slita bort dendär jäkla tejpen varje dag, är det någon som har ett tips för hur man ska göra det mindre smärtsamt? Idag syndar jag och går otejpad eftersom jag tänkte att huden kanske måste få hämta sig lite så gör det mindre ont sen

• Svar på tråden Tejpa ärret?
  • StarSpangled

Har haft ett ärr på ryggen...då fick jag uppmaningen att tejpa samt hålla såret ute ur solsken upp till ett år efter...så lång tid tar det nämligen för det att stanna upp...alltså kan man under ett helt år göra det "finare" eller "mindre fint" genom att sköta om det...t.ex. med tejp.

Fast det låter inte som du har fått tag på någon bra tejp om det sliter att ta bort den...kolla på apoteket om dem inte har någon som sliter mindre...

• lilla x

Hej! Jag fick rådet att täcka över det när man är i solen. Annars bleks det inte bort lika bra. Men har ärret så långt ner, nedanför bikinilinjen så solen lyser ändå inte på det.

• Jessica24

Jag fick inte det rådet av någon.
    I och för sig så hade jag inga stygn eller dylikt att plocka bort.

Men mitt snitt sitter väldigt långt ner och syns absolut inte i solen. Flört

Victor 14/3-2006
  • majsan1

Jag fick det rådet att ha tejp på i 6 månader, får då blir ärret finare och mindre. Jag hade inte heller några stygn att ta bort, det har inget med det att göra. Jag byter inte tejp varje dag, högst en-två gånger i veckan. Lycka till

• GummiGutta

Jag hade bara tejp i kanske två dar knappt det. Mitt ärr sitter också så rysligt långt ner så det finns inte en sportmössa att det kommer nån sol på det, såvida jag inte är helnäck
    Det syns knappt alls bland allt hår (brasiliansk vaxning är inte min grej )

• Maddevg10

Hade bara förband 3 dagar...klamrarna togs efter 10 dagar (vilket var för sent) hade sen en tejpstrip på en liten bit där huden blivit överlappad typ 2 dagar...
    Tycker det verkar som ett konstigt råd...?

• Havanna

Enda rådet jag fick var att inte sola ärret det första året!! Men snittet brukar sitta under byxkanten så brukar inte vara några problem!

• fantasy

har inte tejpat ärret, bara de första fyra dagarna. enligt läkaren fanns ingen anledning att tejpa ärret.. och jag tycker då att mitt ärr ser jättefint ut.. (blev sydd med självabsorberande tråd)

• Aeny

Jag har inte läst alla svaren...
    Min BM på BB sa till mig att det läker bättre och blir snyggare om det luftas så fort det tagit ihop så sårkanterna sitter ihop överallt. Så jag hade väl tejp 4-5 dygn, men då hade jag bett om att få ha det för det slet mindre i såret med tejp.

• majlinsa

Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske redan har varit uppe..

Så länge det är rent (snittet då) och tejpen sitter så behöver man inte byta varje dag mest för att de sliter på huden..
    OBS detta är vid såromläggningar så det kanske inte alls stämmer

• Alvin 2006

snittad för 3 veckor sedan och min BM sa att man inte ska sola snitten om man inte vill få det fullt. Men jag hade bara kompres och tejp 1 dagen efter att jag tog bort grafforna. Sen har jag varit utan. Men man hinner inte sola så mycket nu när man har barn inte jag i alla fall. Sen har jag så mycket bristningar så jag vill att dom ska blekas lite först innan jag ger mig ut. Så solen får gärna komma tillbaks nästa år. För då ska jag sola och bada!!
    Gör som du själv känner för och vill!

• PrincessLeiaH

Jag har snittats 2 gånger och använde ingen tejp eller dylik och mitt ärr är knappt synligt... Låt det luftas!!!Fast täck över det i solen med uv tejp (apoteket) eller handduk!!
    *good luck*

• valentina67

OBS!!! Tejpa i ETT helt år, åtminstone ett halvt enligt plastikkirurgerna, vanliga bm VET INTE detta!!!!!!

Svar på tråden Tejpa ärret?