• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-24 18:16:02 följande:
    Morula skriver:"Sverige har tvärtom en låg statistik när det gäller tonårsgraviditeter."Men vi har en av de högsta när det gäller tonårsaborter, eller hur? Jag tror t.o.m. att vi har högst i EU. Rätta mig om jag har fel.
    Det stämmer att majoriteten av gravida tonåringar väljer att avsluta graviditeten. Ändå så är det en glädjande siffra att så pass få tonåringar ändå blir gravida. I UK är tonårsgraviditeter ett stort problem- så stort att man t.om bett om svensk hjälp för att komma tillrätta med problemet.
    Det man har sett i UK är att unga slås ut både ekonomiskt och socialt och riskerar ett tungt liv för både sig och barnet.
    Det är ett reelt problem.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-24 18:23:29 följande:
    Morula skriver: "Jag anser inte att jag ser på ditt synsätt obalanserat. För dig handlar det endast om foster"Mats svarar: Men allsindar Morula, det är väl ändå JAG som känner mitt synsätt bättre än du! Tro mig när jag säger att du beskriver mitt synsätt på ett obalaserat sätt. För det gjorde du! Det handlar alls inte endast om foster. Det hanldar om foster rättigheter i relation till kvinnans (ev mannens). Och jag förklarar för dig varför jag anser att fostrets rätt till liv trumfar över kvinnans (och mannens) rätt till sin kropp m.fl. relevanta rättigheter. Om jag menar att det endast handlar om fostret rättighet så skulle jag väl inte ens behöva diskutera frågan? Detta visar på en tilltagande och tråkig tendens hos dig, nämligen att inte ta in vad jag skriver.
    Mats jag tar in vad du skriver. Men jag delar inte din uppfattning. Och utifrån det du skriver så har jag kommit till konklusionen att det du bryr dig om är foster. Inget annat.
    Sedan förstår jag att du inte vill att ditt synsätt ska klassas som obalanserat- men jag anser att OM man endast fokuserar på fostret och struntar i vilka konsekvenser ett abortförbud skulle få då har man ett obalanserat synsätt.
  • KickStart
    "Mats svarar: nej du kan inte tvinga folk att donera. Men jag tror dig när du säger att du önskar att fler skulle skriva in sig i donationsregistret. Varför vill du att de frivilligt ska donera sina njurar? Jo förhoppningsvis därför att du anser att njursjuka har ett människovärde. Låt oss nu säga att ca 35 000 njursjuka dog varje år pga att det saknades donatorer. Låt oss vidare säga att jag åkte runt med en lastbil och visade bilder på njursjuka människor (för att motverka en mycket spridd vanföreställning att njursjuka inte är människor eller inte har fullt människovärde). Syftet är att känslomässigt väcka samvetsnöd och empati för njursjuka och så kanske få fler donatorere och så kunna rädda några som annars skulle dö. Är det då inte konstigt om en person skulle börja agitera mot mig och säga: "alla har rätt till sin kropp och ska inte behöva donera sin njure". Vem skulle göra något sådant till sin livsuppgift?I själva verket vore det mycket bättre om den personen hjälpte mig att väcka folks medkännande för njursjuka. För annars kanske en allt starkare opinion skulle bildas för tvångsdonationer. Det dör ju trots allt 35 000 per år och något måste väl göras? Vill man behålla frivilligheten så är väl den bästa strategin att hjälpa mig så att något tvång inte behövs, eller hur?"

Nej jag skulle inte finna det konstigt om någon agiterade emot tvångsdonationer. Det är precis lika fel som att försöka tvinga kvinnor att avstå abort.
    Öht så anser jag att det är fel att genom att försöka skuldbelägga försöka väcka sympatier.

"Jag hoppas du ser parallellen till abortfrågan. Om du nu anser att ofödda har fullt människovärde (vilket du sagt tidigare) varför propagerar du inte för att kvinnor ska behålla sina barn och inte göra abort! (precis som du förordar att folk ska donera en njure till någon behövande)"

Nu är det du som inte tar in vad jag skriver *S*
    Nej jag ser ingen parallell till abortfrågan. Precis som tidigare så anser jag att människovärdet i sig inte innebär att du som människa har rätt att kräva att någon annan ska upprätthålla ditt liv- vare sig som foster eller genom en organdonation.
    Den egna kroppen har man rätt till- oavsett om man är gravid eller ej. 
  • KickStart

Mats

"Jag har svårt att se någon neutralitet i detta. När du säger att du anser att det ofödda barnet har människovärde så har jag svårt att tro dig. Då borde du väl inte brinna för rätten att få döda det?"

Återigen läs vad jag har skrivit tidigare
    Jag anser inte att människovärdet innebär att du eller jag eller någonannan inklusive foster har rätt att kräva att en annan individ ska upprätthålla vårt liv. M.a.o Fostret har ingen rätt i tidig graviditet att "kräva" att kvinnan ska fortsätta graviditeten. Jag tar det igen- lika lite som du har rätt att kräva att jag ska donera min vänstra njure.

"Om vi säger att jag håller med dig om frivilligheten (for the sake of the argument). Vi har en liberal abortlag. Man får göra abort om man vill, precis som man får avstå från donation om man vill. Låt oss säga det. Varför "brinner" du då för presumtiva njurdonatorers rätt att avstå? Och samtidigt kallar dig "neutral" ? Du säger att de njursjuka har fullt människovärde. Men ändå "brinner" du för att alla ska ha rätten att avstå från att hjälpa dem. Hur kan man brinna för något sådant? Det är för mig fullständigt obegripligt"

Vad är det egentligen som är så fullständigt obegripligt Mats?

"Detta får mig att dra slutsatsen att du inte talar sanning när du bekänner dig till de oföddas människovärde. Du säger det med din mun (tangentbord) men inget i övrigt pekar på att du tar de oföddas människovärde på allvar. Jag tror att du måste överge människovärdestanken om du ska kunna fortsätta att vara en konsekvent abortförespråkare. Du får mer än gärna rätta mig här"

Jag tar människovärdet på allvar- men som sagt ett människovärde ger dig inte rätten att bestämma över någon annans kropp. Ej heller ger det dig rätten att kräva ett organ eller kräva att någon ska fortsätta en graviditet mot sin vilja. Vi må vara människor med allt vad människovärde heter- men DET har vi inte rätt att kräva.

• KickStart
    Celestina skrev 2006-07-24 18:17:05 följande:
    Blir stärkt i min uppfattning i det att jag läser Mats´inlägg.För kanske är det just så.., som en skuld i att känna skuld, envist bortförklarande att abort inte gör ngn skyldig till någonting? Abort är ett adekvat skuldbelägg, vi kommer inte ifrån det, hur många förevändningar vi än tyckas ha!?Visst, det svider när sanningen kryper under skinnet, det är väl just den känslan som bekräftar varje sanning när den inte passar ens egna syften, just att den svider.
    Varför skulle det innebära ett envist bortförklarande?
    Det kan ju vara så enkelt att t.ex jag inte ser på saken på samma sätt som dig.
  • KickStart

Celestina:
    För att minska antalet aborter så är det väl av vikt att åtgärda det som kvinnor anser vara ett skäl för aborten?
    Om vi vågar att erkänna att kvinnor inte aborterar därför att de är onda, själviska, eller okunniga utan därför att de anser att det finns valida anledningar till aborten. Det vore väl en bra utgångspunkt istället för att försöka skuldbelägga?

Vidare så vore det väl himla bra om dagens sexualundervisning blev bättre?
    Att endera lärare får bättre utbildning i ämnet eller att konsulter från t.ex UM och RFSU tas in för att sköta den biten av undervisning.

En annan väg att gå- tillsammans med ovanstående förslag är att informera mera om preventivmedel. Subventionera dessa rejält och därutöver ge en adekvat information om dagen-efter-piller.

Det är också viktigt med en generell abortdebatt- men UTAN att skuldbelägga utan istället försöka fokusera på viktiga frågor som t.ex hur man kan få ner antalet aborter.

Att skuldbelägga tycker jag är en mycket dålig väg att gå. För den leder ingen vart!

• MrsL

Jag tycker det är ett alldeles utmärkt initiativ att åka runt med buss och visa bilderna av aborterade foster. Man ska visa den nakna, fula sanningen!
    Och detta med att en kvinna som gjort abort känner skuld. Visar inte det att hon är medveten om att det hon gjort är fel?

Man måste tänka på vad man säger så att man inte säger det man tänker!
  • MatsS

Morula
    Du skrev: "Nu är det du som inte tar in vad jag skriver *S*
    Nej jag ser ingen parallell till abortfrågan. Precis som tidigare så anser jag att människovärdet i sig inte innebär att du som människa har rätt att kräva att någon annan ska upprätthålla ditt liv- vare sig som foster eller genom en organdonation. Den egna kroppen har man rätt till- oavsett om man är gravid eller ej."

Mats svarar: Nu tror jag vi missförstår varandra. Du anför donationsanalogin som ett argument för att kvinnan ska ha rätt att abortera (trots att fostret har fullt människovärde). Detta är ett argument för att kvinnan ska ha rätt att välja. I min argumentation går jag hypotetiskt med på detta. Låt oss säga att jag går med på att inte verka för ett abortförbud. (Om jag trodde att antalet aborter inte skulle förändras av en restriktiv lagstiftning så skulle detta faktiskt vara min position). Så jag har för argumentationens skulle lagt mig där. Om vi nu går med på att kvinnan ska ha rätt att välja - precis som vi alla har rätt att välja om vi ska bli organdonatorer eller inte - hur kommer det sig att du förhåller dig så kallsinnig för alla de 35 000 ofödda (läs njursjuka) som dör varje år därför att det saknas villiga mödrar (läs njurdonatorer). Jag tar bara ditt eget argument mot mig (donationsanalogin) och kolla om du är konsekvent med dina egna påståenden. Men du svarar att du inte ser någon parallell till abortfrågan. Det förvånar mig. Det är ju du själv som först gjorde parallellen! Och nu tar jag den på allvar, ger dig den poäng du vill ha och sedan frågar om dina attityder är konsekventa med din argumentation. Och då plötsligt ser du inte längre parallellen. Jag häpnar. Eller ser du den nu?

• MatsS

Morula,
    I ett samhälle där 35 000 njursjuka dör per år, och där det inte finns någon lag som tvingar folk att donera sina njurar, skulle du då envist fortsätta att "brinna" för rätten att avstå? Och samtidigt hävda att dessa 35 000 har människovärde?

Den konsekventa hållningen, såvitt jag förstår, vore att säga: "jag vill inte tvinga dig att donera din njure men tänk på att den njursjuke kommer dö om ingen ställer upp. Jag vill inte juridiskt tvinga någon, men jag vädjar: ställ upp för människovärdet!"

Vore det inte naturligt att i en sådan situation åtminstone vädja till människors goda vilja och medmänsklighet?

Detta budskap borde betonas särskilt starkt i relation till den grupp presumtiva njurdonatorer som anser att "njursjuka är bara en cellklump - de är inga människor!" eller "njursjuka är visserligen människor men de har inget okränkbart människovärde"

Till alla som tänker så om njursjuka (och du vet mycket väl att många tänker så om ofödda) borde ju inte det främsta budskapet vara "du får göra som du vill" utan snarare "det är faktiskt en människa med full människovärde!" Hur kan man anse det "balanserat" att "brinna" för det första budskapet och inte för det andra? Är det inte det mer neutralt (utifrån dina egna premisser!) att tänka precis tvärt om: att sätta människovärdet först och sedan säga "men jag vill att det sker frivilligt". Men jag hör dig aldrig betona de oföddas människovärde.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion