Essa01 skrev 2006-07-27 09:55:40 följande:
Jag har aldrig sagt och kommer aldrig att tycka att abort borde förbjudas,men allt för många verkar inte ens bry sig överhuvud taget.Att göra en abort idag kan jämföras med en gynundersökning - jobbigt men inget att känna ångest fö
r.Om man iallafall kunde skärpa reglerna eller nått?Jag tycker aldrig att abort ska ses på som en kvinnas rättighet, det borde ses på som typ: Jag har gjort ett misstag, jag var oansvarig som inte skyddade mig, jag känner att jag är tvungen att göra det här men jag kommer aldrig att sätta mig i denna situation igen!Någon som förstår vad jag menar?
Fast att kvinnor inte bryr sig- det är en myt.
Och det är den typen av myt som borde slås i spillror för att det gör att diskussioner förs utifrån något som inte stämmer med verkligheten.
Det är få kvinnor som jämför det med en gyn.undersökning.
Jag personligen tror inte på att skärpa reglerna därför att det gynnar varken kvinnor eller barn.
Aborter kommer att göras ändå men då ännu senare än de görs idag.
Att känna att man gjort ett misstag är vanligt. Allra helst hade kvinnan inte velat bli gravid- inte velat hamna i den situationen att hon måste göra en abort. Vi ska också komma ihåg att de allra flesta kvinnor gör en abort och sedan ingen fler. Även om det finns kvinnor som gör flera. Då kan det vara så att en abort gjordes som ung och en ytterligare senare i livet. Det här beror på att kvinnors reproduktionsperiod är lång och att de flesta kvinnor råkar någon gång i livet ut för en preventivmedelsmiss. Tack och lov så behöver det inte betyda att det just den gången ledde till en abort eller ens en graviditet.