• skogsblomma

Vad händer vid första besöket hos barnmorskan?

Ska dit imorgon. Jag vet att de vill ta läskiga sprutor och tala en del. Kan det även hända att de vill göra en gynekologisk undersökning eller liknande som kräver att man måste ta av sig trosorna?

• Svar på tråden Vad händer vid första besöket hos barnmorskan?
  • Nyfiken gul

vid inskrivningen händer inget upphetsande..

Dom tar stick i fingret för blodvärde och sockervärde.

Du får kissa i en mugg för att kolla äggvita.

Du får lämna blod ja... men inte alla gör det första gången...

Du får väga o mäta dig.

Du får information om vad som händer hos barnmorskan.

Du får en hel drös med broshyrer om vad du ska tänka på när du är gravid, med både mat och säkerhet , info om rökning om du är rökare.

Får berätta om sjukdomshistorian du har, om du har legat på sjukhus, haft sjukdomar i familjen..

Samt även en del tankar o funderingar inför din graviditet.

Ta gärna med pappan också!

• kozzan

mitt första besök såg ut ungefär så här
    ¤blodprover togs
    ¤uträkning av vilken vecka jag va i
    ¤hon fråga om jag ville göra ultraljud
    ¤fråga om sjukdomar i min och min mans släkt
    ¤erbjöd gyn undersökning med klamydiaprov, som skulle göras av en läkare
    ¤berätta hur ofta man går och hur det kommer se ut fram till förlossningen
    ¤erbjuden föräldragrupp

• ViergeModern

Hej Skogsblomma!

På min första inskrivning så fick jag först följa med barnmorskan in i rum och ta blodprov. Jag tillät henne att stick mig i fingret för att ta reda på blodvärdet. (Sedan fick jag en remiss på att min mor skulle ta resterande blodprover eftersom jag lider av fobi!)

För dig blir det väl helt enkelt blodprov i armen. Du får nog göra ett kissprov och vägas också.

När det är klart så gick vi in i ett annat rum och barnmorskan ställde 1000 frågor och knappade in svaren på datorn.. tex. sjukdomar i släkten? Första grav?, Fadern? Rökning och alkoholvanor.. mm.

Sedan skickade hon med mig en massa broschyrer och berättade att det skulle komma ett brev hem när jag hade tid för ultraljud...
    Självklart får du tid att ställa dina egna frågor :)

Ja, jag hoppas att det klarnat något?

Lycka till!

• Barnängeln

Om det är inskrivningen du menar så var det inget hemskt:) Hon hade utfrågning om vilka sjukdomar som fanns i min och i pappans familjer, släkter. Hon frågade om jag röker, vad jag jobbar med, vad killen jobbar med osv. Dessutom kollade hon efte äggvita i urinen, blodsockret och vikten. Det var det hela, tror jag!
    Så du behöver inte va orolig det minsta!
    Lycka till!

• skogsblomma

Tack så mycket för alla svar, då känner jag mig rätt lugn, men sprutor är ingen favorit precis.

• Skorpion77

Hejsan! Jag hade inskrivning vid två tillfällen. Det första var vi båda på, då handlade det om kost, motion, hälsa, funderingar kring graviditet och förlossning, arbete, sjukdomar i släkt osv. Hon frågade om vi ville ha besök hos läkare (vi sa nej) eller göra fosterdiagnostik (nej där med, vi har inte NUPP, bara fvp). Sedan fick vi broschyrer.

På nästa besök en vecka senare fick jag lämna blod, urin, väga/mäta mig, och ta blodtryck. Mycket kortare besök.

Helt okej... det alla önskar antar jag är ett VUL men det var inte aktuellt vid inskrivningen, hade väl inte den utrustningen.

• Bubblina

Under vår inskrivning fick jag en vecka innan (eftersom folk har semester) ta med ett kisseprov och kolla så allt är bra med äggvitan i kisset.
    Väga mej.
    Ta ett blodprov i armen, för att kolla dels vilken blodgrupp man är och om man har några sjukdomar, bra järn + om man är vaccinerad mot röda hund.
    sen på inskrivningen var bådde jag och min sambo med och vi fick säga våra personuppgifter
    ställa frågor
    få svar på om proverna var bra
    få en ny tid för att komma tillbaks till MVc
    och en tid för ultraljud
    Fick en bunt med papper
    Kolla blodtrycket
    sen var det nog inget mer. Barnmorskan är superbra och kan sin sak och lugnar dej. KAn hålla med dej om att jag inte tycker att ge blod är det roliigaste men titta bara bort. Tänk på att du kommer får gå till provtagningen varje gång innan du går till Barnmorskan.
    Lycka till din barnmorska tar hand om dej jag lovar!!

• Goosegoos

Jag ska också på inskrivning imorgon. Ska bli skönt o kul att de kommer igång lite.. Pappan ska med också. Funderar lite över kissprovet.. man ska väl ha med sig morgonurinen ?! Jag skulle ha tagit med mig riktiga rör från jobbet men glömde naturligtvis bort de.. så nu vet jag inte. Får nog ta en liten plastburk. Ser lite ofräscht ut.. men men. Det får gå..

• Moj Katile

På mitt första besök båda gångerna så
    Ska man lämna kisseprov
    Ta blodprov
    Räkna ut vilken v man e i

Info om ul och tid till ul

Vägning och mätning *hua*

MASSA broshyrer om allt och inget som har med din graviditet att göra

Tid till läkarbesök.

Lite info om föräldrargrupp

Erbjudande om gyn undersökning och div olika prover

Total genomgång av din och pappans sjukdomshistoria!

Tror det var allt!

• Åsa

Goosegoos: De frågade inte mig efter morgonurin, bara efter vanligt urinprov. (Fast det skadar väl inte att ta med.)
    Om utifall någon undrar, graviditstest tas normalt inte; det utgår de från att man klarat av själv.

Svar på tråden Vad händer vid första besöket hos barnmorskan?